دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 1:26:56 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:75229
  • زمان انتشار:شنبه 13 آبان 1402-23:59
  • کاربر:
بازارهای فرابورس در هفته دوم آبان ماه بررسی شد

طی هفته‌ای که گذشت بازارهای فرابورس رویدادهای متنوعی را تجربه کرد. از ورود یک صندوق اهرمی جدید تا معرفی شرکتی معدنی برای ورود به بازار دوم. همچنین گشایش نماد یک بانک در بازار اول و انتشار اطلاعیه اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس از دیگر خبرهای هفته گذشته بود. همچنین طی این مدت ۵ صنعت موردتوجه بازار توانستند نیمی از ارزش معاملات خرد بازار را از آن خود کنند.
نیمی از ارزش معاملات در اختیار ۵ صنعت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی هفته منتهی به ۱۲ آبان ماه بازارهای فرابورس در ۵ روز معاملاتی شاهد دادوستد بیش از ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی بودند که ارزش این دادوستدها بیش از ۲۵۵ هزار میلیارد تومان بود.


رتبه‌بندی بازارها

رتبه‌بندی بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد در این مدت بیشترین ارزش معاملات در بازار پایه ثبت شد. در این بازار بالغ‌بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم، دادوستد شد. پس از آن بازار اول با معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را داشت.

طی این مدت در بازار دوم فرابورس نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معاملات به ثبت رسید.

گفتنی است بازار ابزارهای مشتقه هفته گذشته معاملات ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی داشت و در بازار توافقی نیز دادوستدهایی باارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان انجام شد.


بررسی بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد این بازار طی این مدت بیش از ۲۴۸ هزار میلیارد تومان معاملات را تجربه کرده است. تفکیک معاملات در این بازار نشان می‌دهد طی ۵ روز معاملاتی هفته قبل بیشتر از ۲۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی جابه‌جا شده است.

همچنین ۱۲ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بوده و در هفته گذشته سرمایه‌گذاران ۱۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن خریدوفروش کردند.


صنایع پرطرفدار هفته گذشته

این گزارش حاکی است ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و اختیار معامله خریدوفروش و SME طی این مدت بیش از ۵ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بود.


این در حالی بود که طی این مدت ۵ گروه نزدیک به نیمی از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. به‌این‌ترتیب که سرمایه‌گذاری‌ها با سهم ۱۱ درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند. پس از آن گروه انبوه‌سازی سهم ۹ درصدی داشت. در ادامه گروه‌های فلزات اساسی، خودرو، محصولات شیمیایی و محصولات غذایی قرار داشتند که بیشترین ارزش معاملات خرد را ثبت کردند.

 

رویدادهای مهم

در پایان این گزارش مروری بر خبرهای مهم هفته گذشته فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت فرابورس رویدادهای مهمی داشته که از جمله آن‌ها معرفی و پذیره‌نویسی یک صندوق اهرمی در بازار بود. همچنین یک شرکت معدنی نیز طی هفته‌ای که گذشت برای حضور در بازار دوم فرابورس معرفی شد.

در معاملات هفته گذشته یک بانک نیز که پیش از این مجوز پذیرش در بازار اول فرابورس را دریافت کرده بود شاهد گشایش نماد در این بازار بود. همچنین انتشار اطلاعیه اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس نیز از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته این بازار است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین