سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 10:54:15 AM

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از رشد ۱۳ درصدی ترانزیت کالا‌ از کشور طی نیمه نخست امسال خبر داد.
رشد ۱۳ درصدی ترانزیت ‌از کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، امین ترفع با اشاره به اقدامات و برنامه‌های دولت برای توسعه ترانزیت، اظهار کرد: ترانزیت کالا از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه معادل ۶ میلیون و ۵۳۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.

وی با بیان این‌که ترانزیت جاده‌ای در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است، افزود: در این مدت و در بخش ریلی عملکرد ترانزیت ۶۵۴هزار تن بوده که به دلیل سقوط ارزش جهانی گوگرد، نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش ۱۳ درصدى را تجربه کرده است.
وی یادآور شد:‌ در مجموع ترانزیت جاده‌ای کشور در نیمه نخست سال ‌جاری با رشد ۱۷ درصدی از ۵ به ۵.۸ میلیون تن افزایش یافته است. در مدت یادشده ترانزیت جاده‌ای فرآورده‌های نفتی رشد ۴۰ درصدی را ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی کریدورهای بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی دلیل این رشد را افزایش قیمت فرآورده های نفتی در بازارهای منطقه عنوان کرد و با اعلام این‌که در نیمه اول امسال ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن فرآورده نفتی در جاده‌های کشور ترانزیت شد، گفت:‌در بخش ترانزیت کالای غیرنفتی جاده‌ای نیز شاهد رشد ۶ درصدی هستیم. در مدت یاد شده ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن کالای غیرنفتی از طریق جاده ترانزیت شد.

وی با اشاره به افزایش ۵۳ درصدی ترانزیت جاده ای کالا در شهریور امسال نسبت به عملکرد شهریور سال گذشته اعلام کرد: با توجه به جهش ۵۷ درصدی عملکرد ترانزیت ریلی در شهریور ماه نسبت به مرداد امسال، این امیدوارى وجود دارد که عقب ماندگى ترانزیت ریلی در ۶ ماهه دوم سال جبران شود.

وى با اشاره به سهم حدود ۷۰ درصدى گوگرد در عملکرد سالانه ترانزیت ریلی اعلام کرد که با تمهیداتى که راه آهن اتخاذ کرده، تنوع بخشی به اقلام ترانزیتی از طریق ریل در حال انجام است از این رو وابستگى عملکرد ترانزیت ریلی به گوگرد در حال کاهش است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین