دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:33:19 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:74691
  • زمان انتشار:شنبه 15 مهر 1402-19:56
  • کاربر:
افتتاح رسمی OTC در فرابورس ایران؛

آیین افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران» با حضور رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران صبح روز جاری در فرابورس برگزار و اولین معامله این بازار انجام شد.
معاملات بازار توافقی از امروز آغاز شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای مراسم افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران» محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران عملکرد فرابورس در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: ارزش بازارهای فرابورس در شش ماه نخست سال جاری به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش بازار سهام ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که رشد ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه معاملات اوراق در فرابورس طی این مدت ۷۰ درصد رشد کرده و معاملات سهام نیز ۱۲۰ درصد افزایش‌یافته است، افزود: طی این مدت میزان سهام آزاد شناور نیز افزایش‌یافته و میانگین ارزش معاملات به شناوری، بالا رفته است که نشان‌دهنده افزایش شفافیت است.

به گفته شیرازی در سال جاری گشایش نماد ۹ شرکت در فرابورس انجام شد. همچنین ۳۶۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی از طریق عرضه اولیه داشتیم.


آغاز فعالیت غیربورسی فرابورس در بازار توافقی

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه تأمین مالی جمعی از ابتدای امسال ۶ موافقت اصولی صادرشده و تأمین مالی ۸۰ طرح انجام‌شده که نشان‌دهنده ۴۲۰ درصد افزایش تأمین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، افزود: درمجموع در بازارهای فرابورس رشد قابل‌توجهی رقم خورده که امید است با برنامه‌های در دست اجرا، این روند ادامه‌دار باشد.

محمدعلی شیرازی با اشاره به افتتاح بازار توافقی گفت: از امروز با راه‌اندازی این بازار جدید، فعالیت غیر بورسی فرابورس نیز شروع می‌شود تا عملیات OTC هم اجرایی شود.

به گفته وی در فرابورس تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و هر فردی با هر سلیقه و هر میزان سرمایه می‌تواند در فرابورس سرمایه‌گذاری کند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس، افتتاح این بازار را اتفاق بسیار مهمی دانست و گفت: روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد.

وی با اشاره به روند معاملات بازار پایه در فرابورس گفت: یکی از ایرادهای جدی بازار پایه این بود که تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده نداشت و روی تابلو تفاوتی نبود که می‌توانست ریسک‌هایی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

عشقی با تأکید بر اینکه ‌عمده شرکت‌های بازار پایه امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند، گفت: البته همه شرکت‌ها این‌طور نیستند و شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را دارند باید به بازارهای اصلی منتقل شوند.


ورودی بازار پایه بسته است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با تأکید بر اینکه معاملات سهام در بازار پایه ریسک‌های زیادی برای سهامداران دارد و بسیاری از سهامداران بدون توجه به این ریسک‌ها، خریدوفروش می‌کردند، اظهار کرد: به همین دلیل فرابورس پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی را مطرح کرد که بحث‌های فنی متعددی داشت چون روند معاملات مثل سایر بازارها نبود.

وی با اشاره به اینکه پیام ما در بازار توافقی این است که تفاوت‌های محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش نشده در روند معاملات وجود داشته باشد، افزود: در این بازار سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک را امضا کنند و از لحاظ حجم‌مبنا و دامنه نوسان محدودیت‌های کمتری دارد.

عشقی در ادامه تصریح کرد: در بازارهای بین‌المللی هم بازاری مشابه بازار پایه وجود ندارد بلکه بازارهای خاصی با معامله‌گران خاص فعال است.

مجید عشقی با اعلام این خبر که از این به بعد ورودی بازار پایه بسته است، گفت: شرکت‌هایی که به لحاظ قانونی باید وارد بازار سرمایه شوند و امکان ورود به بازارهای اصلی را ندارند، وارد بازار توافقی خواهند شد.

همچنین سایر شرکت‌های بازار پایه هم باید در اسرع وقت شرایط خود را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز کنند یا به بازار توافقی وارد شوند.


گشایش اولین نماد در بازار توافقی

در پایان، آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران با معامله سهام سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا با نماد «وکمپنا» انجام شد.

به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا اولین شرکتی است که معامله‌ آن در بازار توافقی ثبت شد.

محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم گفت: این بازار برای ما فرصت مغتنمی برای معامله سهام است. با راه‌اندازی بازار توافقی فرصتی ایجاد شد تا معاملات سهام شرکت‌های گروه مپنا در بازار سرمایه تداوم داشته باشد.

به گفته وی گروه مپنا تاکنون ارتباط بسیار مؤثری با بازار سرمایه داشته و برخی ابزارهای مالی طراحی شده توسط سازمان بورس یا بورس‌ها از جمله صندوق پروژه، اوراق اجاره تکنولوژی توربین‌ها، سلف موازی استاندارد و هم‌اکنون بازار توافقی، برای اولین بار به صورت داوطلبانه با گروه مپنا آغاز به کار کرده‌اند.

اولیا با بیان اینکه گروه مپنا در نظر دارد تا با پذیرش و عرضه اولیه شرکت‌ها و پروژه‌های زیرمجموعه خود در بازار سرمایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مسیر فعالیت‌های تخصصی خود را با مردم به مشارکت بگذارد، افزود: همچنین مپنا در حال مطالعه و بررسی استفاده از صندوق بازنشستگی مکمل در بازار سرمایه برای کل کارکنان خود است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین