دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 1:02:53 AM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:72431
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 شهريور 1402-11:37
  • کاربر:

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل بر اساس آمایش سرزمینی و با افق بلندمدت تدوین می‌شود که مراحل نهایی خود را طی می‌کند.
تدوین نقشه راهبردی صنعتی کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، محمدهادی زاهدی وفا در نشست طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل و در جمع فعالان و صاحب‌نظران حوزه صنعت، اظهار داشت: از گذشته یعنی دهه ۸۰ تلاش‌هایی برای تدوین یک سند جامع در خصوص پیشرفت و گسترش صنعت انجام‌شده که همه آنها قابل‌تقدیر است و سند فعلی هم با بهره‌گیری از تجارب گذشته به‌پیش رفته است.

وی با بیان اینکه سند جدید از تجارب سایر کشورها هم استفاده‌شده است، افزود: توجه به بُعد فنی و توسعه صنعتی بدون تأکید بر سازمان‌دهی حاکم بر صنعت یک رویکرد ناقص است.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر ما در یک راهبُرد توسعه صنعتی فقط یک نقشه راه فنی و فناوری را داشته باشیم و به سازمان‌دهی صنعت یا ابعاد مدیریتی یا تقسیم کار ملی آن توجه نکنیم از اجرایی بودن آن صنعت فاصله گرفتیم و این یکی از مشکلات سندهای پیشین بوده است.

زاهدی وفا با بیان اینکه برای رسیدن به راهبرد صنعتی باید به سؤالات مهمی پاسخ صریح داد؛ تصریح کرد: سوا لاتی مبنی بر اینکه اولویت‌های اقتصادی ما در یک سند توسعه چیست؟ نوآوری چه جایگاهی دارد؟ ارتقای فناوری و بهره‌وری چگونه پیش‌بینی‌شده است؟ رابطه راهبردهای صنعتی با رشد اقتصادی چگونه خواهد بود؟ میزان دخالت دولت در اجرای یک سند توسعه صنعتی چه مقدار خواهد بود؟ و سطح برنامه‌ریزی که دولت برای راهبُرد توسعه صنعتی می‌کند چه سطحی باشد؟ ازجمله این سؤالات مهم است.

وی بیان کرد: اصل حمایت از صنعت به‌شرط اینکه دارای برنامه و زمان‌بندی مشخصی باشد پذیرفته است؛ وگرنه حمایت دائم و بی‌قیدوشرط منجر به پیشرفت هیچ صنعتی نمی‌شود؛ همان‌طور که این موضوع در برخی صنایع ما به‌خوبی قابل‌مشاهده است.

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در دنیای کنونی، اصل رقابت است و آزادی اقتصادی تابع مؤلفه قدرت است. این جمله‌ای است از یک استاد توسعه دانشگاه که می‌گفت تعیین‌کننده توسعه کشورها تابع رابطه قدرت بین کشورها خواهد بود.

زاهدی وفا ادامه داد: علی‌رغم تمامی نظریه‌های توسعه اقتصادی که تأکید بر تجارت آزادی اقتصادی و امثالهم می‌کند می‌بینیم بسیاری از کشورها برای تأمین منافع خودشان نظریه‌های اقتصادی را کنار می‌گذارند و اعمال قدرت می‌کنند، امروزه مقیاس تولید و فناوری بسیاری از صنایع باید با توجه به بازارهای منطقه‌ای و در یک تقسیم کار بین‌المللی دیده می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: از یک‌سو با جهانی بسیار پویا، متغیر و نوآور روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر سند باید نیاز کشور را برای یک افق بلندمدت برطرف کند؛ به همین علت سند به‌دوراز ایستایی و پویا تدوین خواهد شد.

وی در پایان‌بر لزوم مشارکت همه فعالان حوزه صنعت و کارشناسان و اساتید دانشگاه در تدوین این سند تأکید کرد و گفت: بعد از واگذاری مأموریت تدوین این سند به موسسه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطالعات و کارهای پژوهشی آغازشده و نسخه اولیه آن به‌زودی ارائه خواهد شد؛ اما این سند نیاز به همراهی و مشاوره طیف‌های مختلف حوزه صنعت دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین