دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 6:11:31 AM
وزارت صمت همچنان گزارش سطح کیفی خودروهای داخلی را منتشر نمی کند

وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود تغییر سکاندار خود در اواخر خرداد امسال، همچنان به حبس برخی آمار خودرویی ادامه می دهد و در این بین، گزارش مربوط به سطح کیفی خودروهای داخلی کماکان رسانه ای نمی شود.
حبس ابد آمار کیفیت خودرو؟

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، وزارت صمت متولی انتشار آمارهای مختلف از صنایع کشور به شمار می رود و در این بین، منتشر کردن آمارهای مربوط به تولید و کیفیت خودروها نیز در اختیار این وزارتخانه است. انتشار گزارش های مربوط به کمیت و کیفیت خودروها اما در این سال ها منظم نبوده و گاهی منتشر شده اند و گاهی نیز جلوی رسانه ای شدن آنها گرفته شده است.

در بخش تولید، هرچند می توان از دل آمارهای ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، کلیات و بخشی از جزئیات آن را دریافت کرد، اما آمار دقیق در اختیار وزارت صمت قرار دارد. این وزارتخانه در مقاطعی مانند تحریم (چه تحریم های اوایل دهه 90 و چه تحریم های دوره اخیر) انتشار آمار مربوط به تولید را محدود و گاهی حتی متوقف نیز کرد. این رفتار وزارت صمت از آن جهت بود که به هر حال به دلیل تحریم ها، تولید خودرو در کشور به شدت افت کرد و این وزارتخانه نمی خواست چنین موضوعی رسانه ای شود.

این البته در حالی بود که اخبار مربوط به افت تولید در دوران تحریم (به عنوان اتفاقی طبیعی با توجه به اعمال تحریم های سنگین علیه کشور) بالاخره کم و بیش منتشر و افکار عمومی نیز متوجه این ماجرا می شد. بنابراین عملا پنهان کاری وزارت صمت در این ماجرا محلی از اعراب نداشت. این وزارتخانه در گذشته که آمار مربوط به تولید را منتشر می کرد، اصل آمار را با جزئیات در اختیار انجمن خودروسازان ایران قرار می داد و این انجمن نیز به نمایندگی از وزارت صمت، آن را منتشر می کرد.

در دوره ای اما وزارت صمت انتشار آمار تولید را متوقف کرد و رسانه ها و افکار عمومی، آمار مربوط به تولید را از مسیر بورس و سایت کدال دنبال می کردند. از امسال اما وزارت صمت مدلی جدید را برای انتشار آمار مربوط به تولید در نظر گرفته و آن این است که گزارش مربوط به تولید خودرو را در اختیار رسانه های دولتی قرار می دهد. بر این اساس، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران هر ماه فایل مربوط به آمار تولید خودرو در کشور را با جزئیات کامل منتشر می کند. جدا از چرایی این ماجرا (منحصر کردن آمار تولید به خبرگزاری دولتی) به هر حال اینکه جزئیات آمار تولید خودرو در کشور پس از دوره ای توقف، منتشر می شود، اتفاق مثبتی به شمار می رود، زیرا رسانه ها می توانند با رجوع به آن، روند و حتی آینده تولید خودرو در کشور را آنالیز و پیش بینی کنند.

بنابراین در حال حاضر حبس آمار مربوط به تولید خودرو در کشور، پایان یافته و اگر بار دیگر متوقف نشود، ادامه دار خواهد بود. این در شرایطی است که وزارت صمت کماکان از انتشار آمار مربوط به کیفیت خودروهای داخلی جلوگیری می کند. گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را هر ماه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (به عنوان شرکتی خصوصی) تهیه می کند و در اختیار وزارت صمت قرار می دهد. با این حال وزارت صمت مدت هاست اجازه انتشار و رسانه ای شدن گزارش موردنظر را نمی دهد.

این گزارش تا قبل از تحریم های دوره اخیر، به طور مستقیم توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می شد، اما وزارت صمت ابتدا مانع انتشار آن شد، سپس این گزارش را از طریق سایت رسمی خود رسانه ای کرد و در نهایت جلوی منتشر شدنش را گرفت. در حال حاضر، ماه هاست که وزارت صمت اجازه انتشار گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را نمی دهد. عدم انتشار این گزارش آن هم در شرایطی که شرکت بازرسی آن را با جزئیات کامل تهیه و در اختیار وزارت صمت قرار می دهد، پرسش هایی را برای افکار عمومی ایجاد کرده است. مهمترین پرسش این است که آیا کیفیت خودروهای داخلی (با توجه به مسائلی مانند تحریم، کمبود ارز و قیمت گذاری دستوری) دچار افت شدید شده و وزارت صمت به همین دلیل جلوی انتشار آن را گرفته است؟

به نظر می رسد مادامی که وزارت صمت گزارش کیفیت خودروها را منتشر نکند، پرسش ها و ابهاماتی از این دست درباره سطح کیفی خودروهای تولید داخل ادامه خواهد داشت. از همین رو بهتر است وزارت صمت اجازه انتشار آمار کیفی را بدهد تا اولا افکار عمومی پاسخ پرسش های خود درباره کیفیت خودروها را بگیرند و ثانیا به واسطه جزئیات این گزارش، انتخاب بهتری در بازار خودرو داشته باشند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین