دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 1:19:28 AM

مدیرعامل ساپکو در حالی اخیرا تغییر کرد که طبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکت باید تا شهریور امسال منحل شود.
انحلال ساپکو منتفی شد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، هفته گذشته بود که خبر رسید کیانوش پورمجیب از مدیران قدیمی ایران خودرو و قائم مقام قبلی این شرکت، به سمت مدیرعاملی ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) منصوب شده است.

جدا از دلایل این تغییر، مسئله دیگر اینجاست که طبق برنامه ریزی وزارت صمت، ساپکو باید تا چند هفته دیگر منحل شود و طبعا تغییر مدیرعامل این شرکت با این موضوع همخوانی ندارد. 

وزارت صمت در دوران رضا فاطمی امین، طرحی را با نام تحول صنعت خودرو تدوین کرد که در آن به برنامه های خود برای اصلاح ساختار خودروسازی کشور پرداخته بود. در بخشی از این طرح، وزارت صمت برنامه زمانبندی اقدامات آتی اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو را برشمرده بود که یکی از بندهای آن به انحلال ساپکو و البته سازه گستر (شرکت تامین قطعات گروه خودروسازی سایپا) اشاره داشت.

خودرونامه پیش تر در گزارشی به این موضوع پرداخته و عنوان کرده بود طبق این برنامه ریزی، روند انحلال این شرکت ها به ویژه ساپکو از فروردین 1402 آغاز و در شهریور همین سال به پایان خواهد رسید. با توجه به این برنامه ریزی، ساپکو نهایتا 40 روز دیگر در قالب فعلی خود وجود خواهد داشت و در انتهای شهریور منحل می شود. این در حالی است که تغییر مدیرعامل ساپکو و فرستادن مدیری با سابقه به آنجا، با برنامه ریزی صورت گرفته برای انحلال این شرکت همخوانی ندارد.

از همین رو به نظر می رسد طرح تحول خودرو که در زمان فاطمی امین تدوین شد، ظاهرا دیگر به اجرا در نخواهد آمد (حداقل در برخی بخش ها از جمله موارد مربوط به ساپکو سازه گستر). قرار بود با انحلال ساپکو، فعالیت های مربوط به تامین قطعات ایران خودرو و ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) در قالب دفتر فروشی تخصصی دنبال شود. اما حالا ظاهرا ساپکو برای بار دوم (بار اول توسط مدیرعامل قبلی ایران خودرو –هاشم یکه زارع- منحل شد و مدیرعامل لعدی آن را احیا کرد) از انحلال جسته و قرار است به فعالیت خود ادامه بدهد.

طبعا اگر قرار بر ادامه کار ساپکو بر خلاف طرح تحول وزارت صمت باشد، سازه گستر نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد، مگر اینکه سایپایی ها خود بابت حذف آن تصمیم بگیرند. سایپا و سازه گستر از جمله مهمترین زیرمجموعه های ایران خودرو و سایپا به شمار می روند که وظیفه آنها طراحی و تامین قطعات موردنیاز خودروسازان است. حالا باید منتظر ماند و دید آیا واقعا ماجرای انحلال ساپکو و سازه گستر منتفی شده یا برنامه در نظر گرفته شده برای آنها در قالب طرح تحول خودرو، با تاخیر به اجرا در خواهد آمد؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین