دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 1:42:31 AM

مقامات دولتی و منابع بانکداری و پالایشگاهی در سئول و تهران اعلام کردند آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به خاطر پابرجایی تحریم‌های آمریکا باعث از سرگیری تجارت نفت ایران نخواهد شد.
صادرات نفت ایران به کره جنوبی فعلا منتفی است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از اس‌پی‌گلوبال پلتس، مقامات دولتی و منابع بانکداری و پالایشگاهی در سئول و تهران اعلام کردند آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی که در بانک‌های این کشور نگهداری می‌شود، احتمالاً باعث از سرگیری تجارت نفت ایران با کره نخواهد شد.

رسانه‌های کره هفته گذشته اعلام کردند سئول و واشنگتن در حال مذاکره در مورد آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی‌های ایران هستند که در بانک ووری و بانک صنعتی کره نگهداری می‌شود. این اقدام در ازای آزاد کردن برخی زندانی‌های آمریکایی در تهران انجام می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران در سیزدهم ماه اوت اعلام کرد این سرمایه‌ها پول صادرات میعانات گازی به کره جنوبی در اواخر دهه ۲۰۱۰ است که حالا توسط کره جنوبی آزاد می‌شود. ایران سال‌هاست از کره جنوبی درخواست آزادسازی این سرمایه‌های مسدود شده را کرده است.
صنعت پالایشگاهی و تاجران نفت کره جنوبی از آزادسازی این سرمایه‌ها استقبال کردند چون ایران زمانی یکی از با ارزش‌ترین عرضه کنندگان نفت به کره جنوبی و یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری این کشور به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا بود. اما تحلیلگران عقیده دارند مسائل ژئوپلیتیکی بسیار بی‌ثبات هستند و تجارت آزادانه نفت ایران در بازارهای بین‌المللی نیازمند یک تغییر اساسی در موضع دیپلماتیک واشنگتن و تهران است.

طبق گفته مدیر یکی از پالایشگاه‌های بزرگ کره جنوبی، حتی اگر این سرمایه‌ها آزاد شوند، راهی طولانی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد چون امید چندانی به برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.

گرچه پالایشگاه‌های کره جنوبی سال‌هاست خرید نفت ایران را به خاطر تحریم‌های بین‌المللی متوقف کرده‌اند، اما این دو کشور روابط اقتصادی و فرهنگی مستحکمی با هم دارند. کره جنوبی قبل از تحریم‌های ایران یکی از سه مشتری اول نفت خام ایران و بزرگترین وارد کننده میعانات گازی یا نفت خام فوق سبک این کشور بود.

اطلاعات شرکت ملی نفت کره جنوبی نشان می‌دهد این کشور ۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران را در ۲۰۱۷ وارد کرده است.ایران در آن سال سومین عرضه کننده بزرگ محصولات پالایشگاهی به کره جنوبی بود. پالایشگاه‌های و شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی اعلام کردند هنوز هم تمایل بالایی برای واردات نفت ایران مخصوصاً میعانات گازی پارس جنوبی دارند.

منبع: تسنیم



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین