دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:35:37 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:66555
  • زمان انتشار:شنبه 14 مرداد 1402-11:32
  • کاربر:
در ۴ روز معاملاتی هفته دوم مرداد به ثبت رسید

طی ۴ روز معاملاتی هفته دوم مردادماه در فرابورس ایران بیش از ۲۶ میلیارد ورقه انواع اوراق مالی به ارزش نزدیک به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان در ۹۴۴ هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.
۲۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات هفتگی فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته منتهی به سیزدهم مردادماه، آیفکس فرابورس با کاهش کمتر از یک درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۲۵۶ واحدی قرار گرفت و از سوی دیگر ارزش بازار فرابورس نیز در پایان این هفته به ۲.۵ میلیون میلیارد تومان رسید.


با در نظر گرفتن یک روز کاری کمتر در این هفته به دلیل تعطیلی چهارشنبه، روند آمار معاملات طی این مدت نشان می‌دهد ارزش کل معاملات نسبت به هفته قبل از آن، ۴ درصد افزایش یافته و در مقابل حجم دادوستدها با کاهش ۳ درصدی مواجه شده است.


عملکرد بازار سهام در فرابورس

بررسی معاملات بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد در بازارهای اول و دوم به ترتیب معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان و ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان ثبت شده است.


حجم معاملات بازار اول ۳ میلیارد و ۵۵ میلیون سهم بوده و در بازار دوم نیز حجم مبادلات به بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسیده است. این دو متغیر در بازارهای اول و دوم با افت هفتگی مواجه بوده‌اند.


از سوی دیگر بازار پایه رشد ۲۳ و ۴۲ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدها تجربه کرد. در این بازار معامله‌گران به جابه‌جایی ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اقدام کردند.


در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز طی چهار روز کاری هفته دوم مردادماه، ۲۵ میلیون برگه سهام به ارزش ۲۴ میلیارد تومان معامله شد که رشد ۳۶ و ۶۰ درصدی هفتگی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد.


رشد مبادلات اوراق مالی اسلامی

نگاهی به بازار ابزارهای نوین هم نشان می‌دهد طی این مدت حجم و ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی ۴ درصد افزایش یافته است. در این بازار ۲.۸ میلیارد ورقه به ارزش بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.


همچنین در پی مبادله بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان ETF، شاهد رشد ۳ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم.


این در حالی است که حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۳۷ و ۳۹ درصد کاهش یافت. طی هفته گذشته خریدوفروش ۹۰۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۸۰ میلیارد تومان در ۲۱ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.


داده‌های مربوط به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۵ درصد معاملات سهام هفته اخیر در گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها»، «خودرو ساخت قطعات»، «محصولات شیمیایی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی » رقم خورده است و گروه «سرمایه‌گذاری‌ها»، با معاملاتی به ارزش ۵۷۷ میلیارد تومان، بیشترین سهم از معاملات را از آن خود کرده است.


آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات

از رویدادهای مهم هفته‌ای که گذشت می‌توان به آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه در نماد دانیک از سه‌شنبه دهم مردادماه در فرابورس اشاره کرد. این پذیره‌نویسی تا یکشنبه جاری ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است چهارشنبه ۱۱ مردادماه نیز مقرر شده بود عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن افزار توسن در فرابورس انجام شود که به دلیل تعطیلی سراسری، این عرضه اولیه به دوشنبه هفته جاری، مورخ شانزدهم مردادماه موکول شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین