دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 12:49:34 AM

وزیر راه و شهرسازی از توافق با سوریه در خصوص آغاز فعالیت بانک ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: تعرفه مبادله کالا بین ایران و سوریه صفر شد.
جزییات توافقات ایران و سوریه؛ از فعالیت بانک ایرانی در سوریه تا تعرفه صفر مبادله کالا بین ۲ کشور

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش در نشست مشترک با وزیر اقتصاد سوریه با اشاره به سفر تاریخی آیت الله رییسی به سوریه، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته بسیاری از تفاهمات بین ایران و سوریه به نتیجه رسیده است.

وی با قدردانی از وزیر اقتصاد سوریه و همکاران در وزارت راه و شهرسازی بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، ادامه داد: پیگیری توافقات دو کشور مورد تأکید رؤسای جمهوری کشورهاست؛ در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل شد و شرکت مشترک تأسیس شد و می‌تواند به شرکت‌های ایرانی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بانک ایرانی طی هفته‌های آتی فعالیت خود را آغاز می‌کند، افزود: به‌طور معمول این کار چند سال زمان می‌برد اما اینکه طی سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته است، جای قدردانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حذف تعرفه اجرای بین دو کشور ایران و سوریه، تصریح کرد: تعرفه کالای دو کشور از امروز به صفر رسیده است و تجار دو کشور می‌توانند کالا را با تعرفه صفردرصدی صادر و وارد کنند.

بذرپاش با اعلام اینکه "اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به سوریه در حال انجام است اما می‌توانیم به اعداد بالای سال‌های قبل برسیم"، گفت: فعال‌سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده است و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه‌ای داشته‌ایم، این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیم‌کارت‌های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی سوریه و ایران، اضافه کرد: قرار است اسکله و پسکرانه‌های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار گیرد. از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: زیرساخت‌ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون‌ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه در این مسیر تردد داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه سرمایه‌گذاری کرده بودند که مدتی دچار توقف شده بود با مساعدت طرف سوری فعالیت این شرکت‌ها مجدداً آغاز می‌شود. کشور سوریه استاندارد و مقرراتی در تولید خودرو دارد که قرار شده است خودروسازان ایرانی اینها را در تولیدات رعایت کنند.

وی افزود: برای ارزان‌تر شدن سفرها نیز مقرر شد هزینه خدمات فرودگاهی دو کشور حذف شود و به صفر برسد که در کاهش هزینه تمام‌شده گردشگران تأثیرگذار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران توضیح داد: مکانی به‌عنوان نمایشگاه دایمی ایران در سوریه در نظر گرفته شده است تا خدمات گردشگری و زیرساختی ایران و کالاهای کشورمان معرفی شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه‌های فصلی نیز به معرفی کالاها و خدمات در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی، محصولات های‌تک و نانو، خدمات فنی ـ مهندسی، محصولات کشاورزی، منسوجات و لوازم خانگی، کالاهای صنعتی، تجهیزات پولی و بانکی و حوزه پتروشیمی را شامل می‌شود و نمایشگاه‌های فصلی برای معرفی آن‌ها برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه گفت: در حوزه فعالیت‌های تجاری توافق شد که هرجایی که امکان داشت مبادله کالا با ارز ملی دو کشور انجام شود و استفاده از ارزهایی مثل یورو و دلار به حداقل برسد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین