دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 12:03:59 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:65350
  • زمان انتشار:شنبه 31 تير 1402-13:15
  • کاربر:
معاملات آخرین هفته تیرماه بررسی شد

معامله‌گران فرابورس در آخرین هفته تیرماه دادوستد بیش از ۳۳ میلیارد ورقه بهادار را در ۲۷۵۰ نوبت مبادلاتی به ثبت رساندند که ارزش این معاملات بالغ بر ۲۷۵ هزار میلیارد تومان بود.
۴۰ درصد ارزش کل بازارهای فرابورسی در اختیار بازار دوم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، نگاهی به ارزش کل بازار فرابورس در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ حاکی از صدرنشینی بازار دوم با در اختیار گرفتن سهم ۴۲ درصدی از ارزش بازارهاست.

بازارهای پایه و اوراق مالی اسلامی نیز به ترتیب سهم ۲۱ و ۱۹ درصدی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص دادند و بازار اول نیز با ۱۵ درصد در جایگاه چهارم ایستاد.

جمع ارزش بازاری فرابورس در پایان این هفته ۲.۵ میلیون میلیارد تومان بود که با افت کمتر از نیم درصد، نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت.


آمار معاملات هفته در یک نگاه

بررسی مبالات سهام در ۵ روز کاری هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد بازار اول میزبان دادوستد ۴ میلیارد و ۹۶۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. حجم و ارزش این مبادلات نسبت به هفته ماقبل با افت ۲ و ۱۷ درصدی مواجه شد.

در بازار دوم نیز معاملاتی به ارزش ۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که با ۹ درصد کاهش نسبت به هفته پیش از آن همراه بوده است.

در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز نقل‌وانتقال ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان به ثبت رسید.

رصد دادوستدهای بازار ابزارهای مشتقه نیز نشانگر مبادله ۱ هزار و ۴۳۰ میلیون ورقه به ارزش ۲۵ میلیارد تومان است که حجم این معاملات با رشد ۵ درصدی و ارزش آن با کاهش ۲۹ درصدی روبه‌رو شده است.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، معامله گران اقدام به مبادله ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶۴ هزار میلیارد تومان کردند.

بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک ابزارها

حجم مبادلات اوراق مالی اسلامی در هفته منتهی به ۳۰ تیرماه، ۲.۷ میلیارد ورقه و ارزش آن نیز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بود. عملکرد این بازار نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز معاملاتی به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

از سوی دیگر دادوستد ۷۰۰ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن به ارزش ۵۸ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت رقم خورد.


گروه بانکی صدرنشین صنایع فرابورسی

در ۵ روز کاری هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد که در این میان گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با در اختیار گرفتن ۱۲ درصد از ارزش معاملات خرد، صدرنشین بود.

سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات نیز به ترتیب با سهم ۹، ۹ و ۸ درصدی در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در نهایت نگاهی به روند شاخص کل فرابوس در هفته پایانی تیرماه حاکی از قرارگیری آیفکس در ارتفاع ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحدی و کاهش ۱.۳ درصدی آن نسبت به هفته ماقبل است. در پی افت‌وخیزهای شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون، درصد تغییر آیفکس در این بازه زمانی به مثبت ۹.۳ رسیده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین