دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:48:01 AM
پیمان پاک اعلام کرد؛

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل، ‌ار اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: قاره آفریقا گنج پنهانی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود، اما اکنون می‌تواند یکی از مراکز برای ارزآوری و درآمد زایی کشور باشد.
قاره سیاه گنج پنهان ارزآوری برای ایران/ چرا سفر رئیس جمهور به آفریقا مهم است؟

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «علیرضا پیمان پاک» در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه موضوع روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل، ‌از مسائل اولویت‌دار در دولت سیزدهم است، اظهار کرد: هم‌زمان با ادامه مذاکرات با غرب،‌ تجارت با کشورهای دیگر در دستور کار قرار دارد و این دو به یکدیگر گره نخورده است.

وی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۵۳ میلیارد در سال گذشته که بالاترین عدد در تاریخ تجاری ایران است،‌ افزود: بررسی سبد صادراتی کشور نشان دهنده کشورهای جدیدی است که وارد سبد تجاری ایران شده‌اند و شامل قاره آفریقا نیز می‌شود.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه آفریقا یک قاره پر پتانسیل است،‌ تصریح کرد: این قاره معادن، منابع طبیعی و مخازن بکری دارد که طی سال‌های گذشته مورد توجه کشورهای فعال در حوزه بین‌الملل قرار گرفته و کشورهایی مانند چین به غیر از سرمایه‌گذاری،‌ به کشورهای این قاره نیروی کار نیز اعزام کرده است.

پیمان پاک با تاکید بر اینکه قاره آفریقا به عنوان یک گنج مخفی مورد توجه کشورهای فعال در حوزه اقتصادی قرار دارد، گفت: ایران سال‌ها از این فضا برخلاف شباهت‌ها و ارتباط نزدیک فرهنگی و سیاسی به ویژه در زمینه تحریم‌ها غفلت کرده است؛ زیرا منابع و معادن مورد نیاز بیشتر اقتصادهای در حال رشد در این قاره وجود دارد که ترغیب می‌کند وارد این بازار شویم و در یک سال گذشته نیز فعالیت‌های خوبی در توسعه تجارت صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار صادرات به آفریقا داشتیم در حالی که آمار تجاری در سال‌های گذشته ارقامی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده است که قیر، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، ‌مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از جمله کالاهای صادراتی ایران محسوب می‌شود.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به امضای قراردادهای تجاری با این قاره، اظهار داشت: در اجلاس غرب آفریقا که سال گذشته برگزار شد توافقاتی بالغ بر ۲ میلیارد دلار شامل صادرات خودرو، خدمات تعمیرات کشتی، ‌رسیدگی به ناوگان دریایی، ‌ساختمان‌سازی و هتل‌سازی امضا شد.

پیمان پاک با اشاره به راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری در قاره آفریقا، ‌تاکید کرد: ۴۰ محصول دانش بنیان ایرانی در این کشورهای این قاره به ثبت رسیده و داروهای ایرانی در مراکز درمانی این قاره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تجارت با قاره آفریقا از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود،‌ تاکید کرد: بخش خصوصی به دنبال منفعت است و سوبسیدی پرداخت یا دریافت نمی‌کند، به همین دلیل از هر فرصتی برای درآمدزایی بیشتر بهره‌مند می‌شود.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر همین اساس تجارت با قاره آفریقا برای ایران ارزآوری دارد، و از سوی دیگر تهاتر کالایی نیز از راهکارهایی است که به کشور برای تامین مواد اولیه و نیازهای وارداتی کشور کمک می‌کند.

تامین مواد غذایی از قاره آفریقا با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر

پیمان پاک با بیان اینکه محصولات ارگانیک و گسترده کشاورزی به دلیل اقلیم مناسب در این قاره تولید می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات پیگیری شده در ماه‌های گذشته که جمعه پیش قرارداد آن بین دامپزشکی ایران و کنیا منعقد شد واردات دام زنده بود تا بتوانیم از ظرفیت آفریقا برای این موضوع استفاده کنیم؛ زیرا استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی برای انتقال دام‌ها برای پروار، کشتار و توزیع دارد.

وی با اشاره به فعال کردن کشتارگاه‌های ساخته شده که تاکنون راکد مانده بود،‌ تصریح کرد: اکنون الان با فعال سازی این ظرفیت از پاکستان و قاره آفریقا علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز کشور می‌توانیم این امکان را فعال کنیم تا دام زنده با کیفیت بالا و قیمت پایین در دسترس قرار بگیرد.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به یک میلیون تن مصرف سالانه کشور در زمینه گوشت، ‌تصریح کرد: در هر سال ۱۵۰ میلیون تن گوشت وارد کشور می‌شود که می‌توانیم با واردات دام زنده و گوشت ارگانیک از مبدایی نزدیک‌تر مانند قاره آفریقا با قیمت کمتر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

پیمان پاک با اشاره به ایجاد کشت فراسرزمینی توسط چینی‌ها و ترک‌ها، ‌تاکید کرد: محصولات مختلف را می‌توانیم در کشور اوگاندا که چند میلیون هکتار زمین آماده برای کشت دارد و طی سال‌های گذشته چهار هزار و ۵۰۰ هکتار را در اختیار ایران قرار داده است.

وی با بیان اینکه زمین‌های مورد استفاده ایران برای کشت فراسرزمینی برای تولید ذرت و پیله ابریشم با قیمت مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ تصریح کرد: قاره آفریقا به دلیل منابع غنی و خاک حاصلخیز به دلیل به نزدیکی به خط استوا می‌تواند برای ایران بسیار سودمند باشد و از سوی دیگر ۱۰ میلیارد واردات نهاده‌های کشاورزی نیز می‌تواند از این کشور انجام شود و با قیمت مناسب‌تری در اختیار ایران قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر کشاورزی گفت: واردات از قاره آفریقا که مشکل سیاسی و نگرانی برای انتقال کالا با ایران ندارد، منفعت بسیاری را برای کشور به همراه دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین