چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 2:31:57 AM
با بی ثباتی در عرضه اتفاق افتاد؛

بسیاری از مدیران خودروسازی‌های غربی برای جلوگیری از بیشتر عقب افتادن نسبت به تسلا و شرکت‌های خودروسازی چینی، با عبور از تامین کنندگان سنتی برای خرید مواد اولیه موردنیاز، میلیاردها دلار برای معامله با شرکت‌های استخراج لیتیوم متعهد می‌شوند.
هجوم خودروسازان بزرگ به سمت خرید معادن لیتیوم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از نیویورک تایمز، خودروسازان کفش آهنین به پا کرده و برای کشف معادن در کشورهایی مانند شیلی، آرژانتین، کبک و نوادا حضور پیدا کرده‌اند تا از ذخایر فلزی که می‌تواند شرکت‌ها را در حین گذار از بنزین به باتری کمک کند، مطمئن شوند.

بدون لیتیوم، خودروسازان آمریکایی و اروپایی قادر به ساخت باتری برای پیکاپ‌های برقی، خودروهای کاربردی اسپرت و سدان‌هایی که برای حفظ رقابت به آنها نیاز دارند، نخواهند بود و خطوط مونتاژی که در شهرهایی از جمله میشیگان، تنسی و یا ساکسونی آلمان در حال افزایش هستند، تا حدی متوقف خواهند شد.

با افزایش فروش خودروهای برقی، شرکت‌های معدنی تاسیس شده لیتیوم کافی برای تامین صنعت ندارند. جنرال موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تمام فروش خود را بر روی خودروهای برقی متمرکز کند. طبق گزارش کلی بلو بوک در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، فروش خودروهای باتری‌دار، پیکاپ‌ها و وسایل نقلیه اسپرت در ایالات متحده نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.

بنابراین شرکت‌های خودروسازی در تلاش هستند تا دسترسی انحصاری به معادن کوچکتر را قبل از ورود دیگران قطع کنند. اما این استراتژی گاهی اوقات در کشورهای بی ثبات سیاسی با حفاظت از محیط زیست ضعیف آنها را در معرض تجارت پرمخاطره و پررونق معدن‌کاری قرار می‌دهد. اگر آنها به اشتباه شرط بندی کنند، خودروسازان ممکن است بسیار بیشتر از آنچه ممکن است در طول چند سال بفروشند، در لیتیوم سرمایه‌گذاری کنند.

مدیران شرکت‌های خودروسازی اذعان کرده‌اند که چاره‌ای غیر از این ندارند چرا که منابع قابل اعتماد کافی از لیتیوم و سایر مواد باتری مانند نییکل و کبالت برای میلیون‌ها وسیله نقلیه الکتریکی مورد نیاز جهان وجود ندارد.

در گذشته، خودروسازان به تامین کنندگان باتری اجازه می‌دادند که لیتیوم و سایر مواد خام را به صورت مستقیم خریداری کنند. اما کمبود لیتیوم، خودروسازان را که جیب‌های بزرگتری و بودجه‌های کلان‌تری در اختیار دارند، مجبور کرده است که مستقیما این ماده ضروری معدنی را خریداری کرده و به کارخانه‌های تولید باتری ارسال کنند، برخی متعلق به تامین کنندگان و برخی دیگر به طور جزئی یا کامل در اختیار خودروسازان هستند. باتری‌ها برای انتقال انرژی به یون‌های لیتیوم سبک وزن متکی هستند.

شام کونجور که بر برنامه جنرال موتورز برای ایمن سازی مواد باتری نظارت می‌کند، در این باره عنوان کرد: ما به سرعت متوجه شدیم که زنجیره ارزش ثابتی وجود ندارد که بتواند از جاه‌طلبی‌های ما برای ده سال آینده پشتیبانی کند.

این شرکت خودروسازی سال گذشته قراردادی را با لیونت Livent، یک شرکت تولید لیتیوم در فیلادلفیا، برای مواد معدنی آمریکای جنوبی منعقد کرد و در ژانویه جنرال موتورز با سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری در لیتیوم آمریکا، شرکتی مستقر در ونکوور، بریتیش کلمبیا برای توسعه معدن تاکر پاس در نوادا موافقت کرد. آقای کونجور و مدیران شرکت لیتیوم آمریکا گفتند که این شرکت ۵۰ پیشنهاد دهنده، از جمله سازندگان باتری و قطعات را برای کسب این سهم شکست داد.

همچنین اخبار حاکی از آن است که فورد موتور هم قراردادهای لیتیوم با اس کیو ام SQM تامین کننده شیلیایی، آلبمارلی Albemarle مستقر در شارلوت و نماسکا لیتیوم کبک بسته است.

لیزا دریک معاون صنعتی سازی خودروهای الکتریکی در فورد، در ماه می به سرمایه‌گذاران گفت: اینها برخی از تولیدکنندگان لیتیوم در جهان با بهترین کیفیت هستند.

معاملاتی که خودروسازان با شرکت‌های معدنی و پردازشگرهای مواد خام انجام می‌دهند به ابتدای صنعت بازمی‌گردد، زمانی که فورد مزارع لاستیک را در برزیل برای تامین مواد اولیه لاستیک ایجاد کرد.

آقای کونجور تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد که صد سال بعد، با این انقلاب جدید، ما به آن مرحله بازگشته‌ایم.

به گفته بنچمارک مینرال اینتلیجنس که یک شرکت مشاوره‌ای است، ایجاد یک زنجیره تامین برای لیتیوم گران خواهد بود و چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. برای بهره‌مندی از یارانه‌های ایالات متحده، مواد خام باتری باید در آمریکای شمالی یا توسط متحدان تجاری استخراج و فرآوری شوند.

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که رقابت شدید برای این فلز، به افزایش قیمت لیتیوم تا دستیابی به سطوح ناپایدار کمک کرده است.

آر جی اسکارینج مدیر اجرایی ریویان یک شرکت خودروسازی در ایروین کالیفرنیا می‌گوید: از آغاز سال ۲۰۲۲، قیمت لیتیوم به سرعت بالا رفته و هیاهوی زیادی در سیستم ایجاد شده است، معاملات بسیار بدی وجود دارد که می‌توان به آنها تن سپرد.

ده‌ها شرکت در حال توسعه معادن هستند و ممکن است در نهایت لیتیوم بیش از اندازه کافی برای رفع نیازهای همه وجود داشته باشد. تولید جهانی ممکن است زودتر از حد انتظار افزایش یابد و همین امر منجر به سقوط قیمت لیتیوم شود، اتفاقی که در گذشته‌ای نه چندان دور رخ داد و این امر باعث خواهد شد برای این فلز بسیار بیشتر از ارزش آن بپردازند.

مدیران شرکت‌های خودروسازی هیچ شانسی ندارند، چرا که می‌ترسند اگر چند سال به میزان کافی موفق به دریافت لیتیوم نشوند، شرکت‌های آنها هرگز به سایر رقبا نخواهند رسید.

ترس آنها البته که معتبر است، در جاهایی که فروش خودروهای برقی سریع‌ترین رشد را داشته است، خودروسازان معتبر جایگاه زیادی از دست داده‌اند. در چین، جایی که تقریبا یک سوم خودروهای جدید برقی هستند، فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد سهم بازار خود را به تولیدکنندگان داخلی مانند بی وای دی BYD، که خود همزمان تولیدکننده باتری است، باخته‌اند. و تسلا، که زنجیره تامین لیتیوم و سایر مواد خام را در طول سال‌ها ایجاد کرده است، به طور پیوسته سهم بازار قابل توجهی در چین، اروپا و ایالات متحده به دست آورده است. این شرکت در حال حاضر پس از تویوتا دومین فروشنده بزرگ خودروهای جدید در کالیفرنیا است.

شرکت‌های چینی معمولا نسبت به شرکت‌های خودروسازی آمریکایی و اروپایی برتری دارند، چرا که متعلق به دولت یا تحت حمایت‌های دولتی هستند و در نتیجه می‌توانند ریسک‌های بیشتری را در استخراج معادن که اغلب با مخالفت‌های محلی و یا ملی‌سازی توسط دولت‌های پوپولیست یا مشکلات فنی مواجه می‌شوند، متحمل شوند.

در ماه ژوئن، سازنده باتری چینی سی‌ای‌تی‌ال CATL توافقنامه‌ای را با بولیوی برای سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری در دو پروژه لیتیوم به پایان رساند. تعداد کمی از شرکت‌های غربی به این کشور که به بی‌ثباتی سیاسی شهرت دارد، علاقه نشان داده‌اند.

به جز چند استثنا، خودروسازان غربی از خرید سهام معادن لیتیوم اجتناب کرده‌اند. در عوض، آنها در حال مذاکره بر سر توافقاتی هستند که در آن وعده خرید مقدار مشخصی لیتیوم در محدوده قیمتی را می‌دهند.

اغلب این معاملات به خودروسازان دسترسی ترجیحی می‌دهد و رقبا را از بین می‌برد. تسلا با پیدمونت لیتیوم Piedmont Lithium که در نزدیکی شارلوت قرار دارد، قراردادی بسته که بخش بزرگی از خروجی معدنی در کبک را برای این خودروساز تضمین می‌کند.

استخراج لیتیوم آسان نیست
بسیاری از کشورهایی که دارای ذخایر بزرگ لیتیوم هستند، مانند بولیوی، شیلی و آرژانتین، منابع طبیعی را ملی کرده یا کنترل‌های شدید مبادلات ارزی دارند که می‌تواند توانایی سرمایه‌گذاران خارجی را برای خروج پول از کشور محدود کند. حتی در کانادا و ایالات متحده، ایجاد معدن ممکن است سال‌ها طول بکشد.

اریک نوریس رییس واحد تجارت جهانی لیتیوم در آلبمارلی، شرکت معدنی پیشرو در لیتیوم آمریکایی، گفت: دریافت و برق رسانی کامل به معادن لیتیوم در ایالات متحده دشوار است.

در نتیجه، مدیران و مشاوران خودرو به معادنی در سرتاسر جهان سرازیر شده‌اند که تولید بیشتر آنها همچنان هم آغاز نشده است.

آماندا هال، مدیر اجرایی سامیت نانوتک که یک استارتاپ کانادایی است که بر روی فناوری تسریع استخراج لیتیوم از آب‌های شور زیرزمینی کار می‌کند، گفت: کمی در این باره ناامیدی وجود دارد با این وجود مدیران شرکت‌های خودروسازی تلاش دارند تا از مشکلات موجود پیشی بگیرند.

با این حال، شرکت‌های خودروسازی با عجله در حال معامله با معادن کوچکی هستند که ممکن است انتظارات را برآورده نکنند. شای ناتاراجان ی از شرکای موبیلیتی ایمپکت که یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در حمل و نقل پایدار است، گفت: نمونه‌های زیادی از مشکلات پیش آمده وجود دارد و در نهایت این مساله وجود دارد که ممکن است قیمت لیتیوم در نهایت به دلیل تولید بیش از حد سقوط کند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های معدنی برندگان بزرگ هستند. معاملات آنها با شرکت‌های خودروسازی معمولا به آنها سود سرشاری می‌دهد و استقراض دولتی و یا فروش سهام را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

ریوتینتو یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان، اخیرا به توافق اولیه برای تامین لیتیوم فورد از معدنی که در آرژانتین در حال توسعه بود، دست یافته است.

مارنی فینلیسون مدیرعامل کسب و کار معدنی باتری ریوتینتو گفت: فورد یکی از چندین شرکت خودروسازی بود که به سرمایه‌گذاری در ریوتینتو ابراز علاقه کرده است با این وجود ریوتینتو همه نمایندگان شرکت‌های خودروسازی را از طریق چک لیستی که روش‌های استخراج، روابط با جوامع محلی و تاثیرات زیست محیطی را پوشش می‌دهد «برای اینکه خیال همه آنها راحت باشد» مورد بررسی قرار می‌دهد.

خانم فینلیسون با اشاره به تغییرات اقلیمی عنوان کرد: اگر ما نتوانیم چنین اقدامی انجام دهیم، عرضه‌ها باز نمی‌شود و نمی‌توانیم گامی در جهت رفع این چالش جهانی برداریم.

تا چند سال پیش، قیمت لیتیوم به قدری پایین بود که به سختی می‌شد آن را صنعتی سودآور نامید. اما اکنون با افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، ده‌ها معدن پیشنهادی وجود دارد. اکثر آنها در مراحل اولیه توسعه هستند و سال‌ها طول می‌کشد تا به تولید برسند.

آنا کابرال گاردنر یکی از مدیران اجرایی سیگما لیتیوم یک شرکت مستقر در ونکوور که در برزیل لیتیوم تولید می‌کند، گفت: تا سال ۲۰۲۱، «سرمایه یا سرمایه‌ بسیار کوتاه مدت وجود نداشت.» و هیچکس به یک افق پنج ساله یا ده ساله نمی‌نگریست.

دیرک هاربکه مدیر اجرایی راک تک لیتیوم که در حال توسعه یک معدن در آنتاریو و یک کارخانه فرآوری در شرق آلمان که تامین کننده مرسدس بنز خواهد بود، گفت: شرکت‌های خودرو نقش مهمی در کمک به راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادن ایفا می‌کنند.

آقای هاربکه تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم که استراتژی کنونی مخاطره آمیز باشد و این طبیعتا در شرایط کنونی یک استراتژی ضروری است.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین