دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:23:32 AM

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه در بحث کریدور شرق به غرب یک شرکت خارجی در حال سرمایه گذاری، در سرخس است، گفت: حجم کنونی این سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون دلار است که در نهایت به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد.
سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری یک شرکت خارجی در کریدور شرق به غرب

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اینکه سرفصل کار ما در خارج از کشور در جهت ارزآوری است، گفت: یکی از محورهای مهم ارزآوری صادرات است. باید بازارهایی که داریم را در جهت صادرات تثبیت کنیم و بتوانیم با شناسایی بازارهای جدید صادرات خود را به طور پایدار افزایش دهیم.

وی افزود: مبحث دوم واردات است. در مورد کالاهای اساسی مانند قلات و کود شیمیایی تلاش کردیم تا چند منبعی باشیم و کالا را ارزان تر وارد کنیم. کود شیمیایی در شرایط تحریم برای وزارت کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. واردات تنها از طریق چین انجام میشد با این وجود هم اکنون تنوع در منابع ایجاد شده و واردات از طریق کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی انجام می شود.

بحث دیگر تولید کالاها در داخل کشور است. با هماهنگی استان هرمزگان تلاش کردیم تا تولید کود شیمیایی در داخل کشور انجام شود و هم اکنون تجهیزات آن در حال خریداری و مواد اولیه نیز از همان استان در حال تامین است.

تمرکز وزارت خارجه برای تعدیل واردات مواد اولیه دارو از طریق تولید داخل/ کاهش ۳۲۰ میلیون دلاری واردات در یک قلم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار مواد اولیه دارو از چین و هند وارد کشور می‌شود، گفت: در برخی کالاها با تلاش‌های انجام شده واردات مواد اولیه دارو از ۴۰۰ میلیون دلار به ۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و تولید آن در مناطق جنوبی کشور در حال انجام است.

وی تاکید کرد: نکته دیگر بحث ترانزیت است گفته می‌شد که به دلیل شرایط تحریم امکان ترانزیت از طریق ایران وجود ندارد. در این دولت تلاش شد تا این مسیر تسهیل شود و با چینی‌ها در خصوص ترانزیت از طریق ایران به توافق رسیدیم.

صفری با اشاره به اینکه در خصوص سواپ نفت گاز و سرمایه‌گذاری خارجی نیز اقداماتی در جریان است، گفت: توسعه دانش بنیان‌ها نیز با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مورد توجه است و تلاش برای صادرات این شرکت‌ها انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری یک شرکت خارجی در کریدور شرق به غرب

وی ادامه داد: در خصوص مسیر ابریشم و کریدور شمال و جنوب امکان سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. در بحث کریدور شرق به غرب یک شرکت خارجی در حال سرمایه گذاری، در سرخس است. حجم کنونی این سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون دلار است که در نهایت به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

روسیه هند و کلیه کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه‌مند سرمایه گذاری در ورودی های کشور ما مانند بندرعباس، چابهار و بخش‌های دیگر هستند. اغلب کشورهای خلیج فارس در کشورهای مشترک المنافع سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

امکان کل مشکلات سرمایه‌گذاران با کمک قوه قضائیه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص امنیت سرمایه‌گذاران از ما می‌پرسند که وضعیت چگونه است. ما در بعد قوه مجریه، مقننه و قضائیه به صراحت اعلام می‌کنیم که امنیت سرمایه شما تامین است. این نشست خود یک نوید بزرگی است در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی است. در مواردی شاهد بروز مشکل برای سرمایه‌گذاران هستیم اما با حمایت قوه قضائیه برخی مشکلات حل شده است. امیدوار هستیم تا با حمایت قوه قضائیه سرمایه‌گذاری خارجی تسهیل شود.

تمرکز دولت بر مجموعه‌ای از کشورها برای جذب سرمایه/ اولویتی برای یک کشور قائل نیستیم

دولت هم زمان بر روی کشورهای چین، هند، روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای جذب سرمایه‌گذاری کار می‌کند. اینگونه نیست که بگوییم اولویت خاصی برای یک کشور قائل هستیم و به طور همزمان بر روی این کشورها کار می‌کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین