چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 5:19:29 AM

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اکسپوسنتر مسکو گفت: شمار شرکت‌های ایرانی که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو حضور یافته‌اند نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دوبرابری را نشان می‌دهد که گویای تمایل به توسعه مبادلات تجاری است.
حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو دو برابر شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، الکسی ویاکلین ( Alexey Vyalkin‌) شامگاه چهارشنبه در نشست مقدماتی دومین نمایشگاه بین المللی اوراسیای تهران ۲۰۲۳ که با حضور سفرای ایران و عمان و همچنین برخی رایزنان تجاری کشورها و روسای اتحادیه های کسب و کار روسیه در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، بدون اشاره به جزئیات آماری بیشتر در این زمینه افزود: در سال جاری میلادی، هیات‌های تجاری مهمی از ایران به روسیه سفر کرده‌اند و از طرفی، هیات‌های روسی نیز تهران رفتند تا متقابلا پایه گذار افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور باشند.

وی اظهار داشت: بررسی ملاقات‌ها و تعاملات میان شرکت‌های ایرانی و روسی در این مدت،‌ گویای کارآمد و مؤثر بودن این نشست‌ها در ارتقای سطح همکاری‌ها است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اکسپوسنتر مسکو گفت: شرکت‌های ایرانی علاقه مند هستند که به بازار روسیه دسترسی داشته باشند و رشد آمار حضور آنها در نمایشگاه های مسکو گواهی بر این امر است،‌ متقابلا روسیه هم به دنبال گشودن افق جدیدی است و علاقه دارد در بازار ایران و دیگر کشورهای آسیایی حضور بیشتری داشته باشد.

ویاکلین در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی اوراسیا در آذرماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه بین المللی تهران،‌ از شرکت های فعال در روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد و گفت: از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه اوراسیا در تهران حمایت می‌کنیم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در سخنانی در این نشست از شرکت‌ها و سازمان‌های فدراسیون روسیه و همچنین دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و منطقه خلیج فارس برای شرکت در دومین نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا که آذرماه ۱۴۰۲ در تهران گشایش می‌یابد، دعوت کرد.

بنا بر اعلام علیرضا جعفری مجری دومین نمایشگاه تخصصی و بین المللی اوراسیا، این نمایشگاه با مجوز رسمی از سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران به مدت چهار روز از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا در تهران برگزار خواهد شد.
بر این اساس، این نمایشگاه در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنعت خودرو و قطعه سازی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی، گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، بانک، بیمه و صندوق های حمایت، دانش بنیان و فناوری‌های نوین، حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی،‌تکنولوژی و صنعت برپا می‌شود.
بنا بر این گزارش، در نشست‌های جنبی این نمایشگاه نیز به صورت تخصصی مسائلی همچون توسعه روابط اقتصادی با اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای منطقه خلیج فارس؛‌ گمرک، حمل و نقل و کریدور سبز و نقش بانک و صندوق‌های ضمانت صادرات در توسعه مبادلات تجاری بررسی می‌شود.
بررسی نقش دانشگاه‌های کشورها در تجاری سازی علم و مناسبات اقتصادی و نقش گردشگری در روابط فرهنگی میان ملت‌ها از دیگر موضوعات این نمایشگاه بین المللی اعلام شده است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.
آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.
آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین