يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 5:57:45 PM

معاون روابط کار وزارت کار با اشاره به اصلاح مواردی از قانون کار گفت: در حال حاضر لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون‌های دولت مراحل نهایی اش را طی می‌کند که انشاالله به مجلس برود و تبدیل به قانون شود.
مراحل پایانی اصلاح قانون کار در کمیسیون‌های دولت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار درباره لایحه اصلاح قانون کار گفت: سال‌های سال بعد از تصویب قانون کار جا‌های مختلفی بحث امنیت شغلی کارگران مطرح شد. در دیدار‌هایی که هر سال با مقام معظم رهبری بود این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که با رعایت توازن بین کارگر و کارفرما به موضوع امنیت شغلی ما بپردازیم. در جلسات مختلفی هم دوستان کارگری این بحث را داشتند که ما تلاش کردیم با تشریک مساعی که هم خود کارگران و هم کارفرمایان و اساتید حوزه کار دارند، مراکز مطالعاتی و پژوهشی بتوانیم اصلاحی از مواد قانون کار را به دولت پیشنهاد بدهیم که انشاالله در مراحل تصویب قرار بگیرد.

وی درباره اصلاحات قانون گفت: در دیداری که هفته کارگر، کارگران عزیز با آقای رئیس جمهور داشتند و تاکید دستوری که آقای رئیس جمهور دادند، پیشنهاد ما قبل از هفته کارگر به دولت ارسال شده بود و در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت، مراحل نهایی اش را طی می‌کند، انشاالله به زودی به مجلس برود و تبدیل به قانون شود. ولی جلسات مختلفی بود که ما روی دو سه تا موضوع بحث داشتیم، یکی ماده ۷ قانون کار و دغدغه‌ای که کارگران عزیز برای کار‌هایی که جنبه مستمر دارد داشتند, ولی عموماً ممکن است قرارداد موقت برای آن نوشته شود، با نظر همه دوستانی که در جلسات بودند، تاکید کردیم که مدت قرارداد موقت باید ۴ سال مشخص شود.

رعیتی فرد ادامه داد: بیشتر آن کار‌هایی که جنبه مستمر دارد قرارداد دائم بسته شود؛ یکی از دغدغه‌هایی که سال‌های سال کارگران داشتند این موضوع بود که امیدواریم هم در ماده ۷، ماده ۱۰و ماده ۹و همچنین ماده ۲۷این ۴-۵ ماده که ما پیشنهاد؛ تغییراتش را داده ایم, به سرانجام برسد.

وی گفت: اخراج شدن دغدغه‌ کارگرانی است که اهل کار هستند و آن دغدغه ذهنی که هر روز ممکن است اخراج شوند و یا ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید از ذهنشان خارج شود و به همه توان و کوشش شان بتوانند به بهره وری آن کارگاه کمک کنند و انگیزه بیشتری داشته باشند انشاالله بتوانیم آن دغدغه را رفع کنیم.

معاون روابط کار وزارت کار با اشاره به افزایش یارانه برای سه دهک اول از سوی وزیرکار در راستای تقویت معیشت کارگران گفت:چند روز گذشته خبرویژه ای از سوی وزیرکار اعلام شد. این که برای دهک‌های پایین تا سه دهک اول ۲۰درصد یارانه شان افزایش پیدا می‌کند که عموما جامعه کارگری ما را هم در بر میگیرد، آن ۲۰درصد در صورتی که کالابرگی را خرید کنند و از طریق کالابرگ خرید کنند ۲۰درصد به یارانه افراد تحت پوشش ما افزوده می‌شود. به نظرم این کمک خوبی هست که دولت دارد تلاش می‌کند که واقعا فاصله بین مزد و معیشت و معیشت طبقات پایین را نگاه ویژه تری داشته باشد.

رعیتی فرد گفت: واز سوی دیگر دولت همه تلاشش را می‌کند و ما هم در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در صدد هستیم تا با کمک وزارت راه و شهرسازی بستر‌هایی را فراهم می‌کنیم که دغدغه کارگران برای مسکن شان با امتیازات ویژه تری که چند روز گذشته در مجلس قانونی تصویب شد و همچنین کمک‌هایی که دولت در بخش تسهیلات دارد انجام می‌دهد انشاالله حل کنیم.

معاون روابط کار بیان کرد:ما در کل کشور شبکه وزارت کار که گسترده است مراکزی که ما داریم نزدیک به ۹۰۰تا هیات داریم که در سراسر کشور اگر یک جایی به کارگری اجحافی صورت بگیرد بعنوان مرجع و پناهشان می‌توانند طرح دعوی بکنند و موضوعاتشان را مطرح بکنند.همچنین ۲۱هزار واحد حفاظت کمیته فنی در کشور تشکیل شده است که با تشکیل این واحدها از حوادث ناشی از کار و حوادث منجر به فوت پیشگیری شده است.از سوی دیگر ۱۴هزار تشکل شامل ۲۷۰۰تشکل کارفرمایی و ۱۱هزار و ۳۰۰تشکل کارگری در کشور فعال است.

وی با تأکید بر اصل سه‌جانبه‌گرایی در حوزه تشکل‌های کارگری گفت: همچنین برای استفاده از نظرات شرکای اجتماعی در تمامی تصمیمات با عملیاتی‌کردن آن، در مسیر اهداف سازمانی حرکت می‌کنیم. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگاه‌های بالای ۵۰نفر باعث می‌شود کارگران شاغل در کارگاه با احساس عادلانه‌بودن مزد با انگیزه بالا فعالیت کرده و نهایتاً به افزایش تولید منجر شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین