يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 11:20:06 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:64043
  • زمان انتشار:چهارشنبه 27 ارديبهشت 1402-16:2
  • کاربر:

معاون اول رئیس جمهوری گفت: بهره وری در کشور در بدترین وضعیت خود است و باید دانش و تکنولوژی را به کار گیریم و در این زمینه دانشگاه ها می توانند بسیار موثر عمل کنند؛ ما از نیروی انسانی قوی و عالمی برخورداریم که از آن کمترین استفاده را می کنیم.
ضرورت جایگزینی تکمیل زنجیره ارزش با خام فروشی/ بدترین شرایط را در بهره وری داریم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمد مخبر در افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: راهبردهایی که مقام معظم رهبری مورد اشاره و تأکید قرار دادند، فرصت هایی است که در بخش نفت بسیار وجود دارد؛ همین شعار سال که در خصوص رشد تولید و مهار تورم است، ارتباط مستقیمی با بخش نفت و گاز دارد.

وی افزود: فرصت تدوین برنامه هفتم توسعه، فرصت مغتنمی است که باید همگان به آن توجه کنیم و راهبردهایی که برای اولین بار دیده شده را در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهیم.

مخبر با بیان اینکه "شعار امسال یک شعار کمی است و این تفاوت اساسی آن با شعارهای اقتصادی سالهای گذشته است"، گفت: میزان رشد تولید و مقدار تورم در اسفند ۱۴۰۱ مقدار مشخصی بوده که این دو مقدار، در اسفند ۱۴۰۲ نیز مشخص خواهد بود و این دو با هم مورد مقایسه قرار می گیرند و اینطور نیست که بخواهیم از نظر کیفی چیزی را تشریح کنیم بلکه آمار کمی، نشان دهنده نتیجه کارها و اقداماتی است که امروز انجام می دهیم.

وی ادامه داد: رشد تولید و مهار تورم با اراده یک وزیر و یک معاون وزیر شدنی نیست، بلکه باید تمام دولت پای کار بیاید و از ظرفیت های کشور برای تحقق این شعار، بهره بگیریم، در اینجا نقش بخش خصوصی بسیار مهم است و آنچه مورد نیاز کشور است تا اقتصاد را نجات دهد، از دست دولت به تنهایی برنمی آید، بلکه باید ظرفیت های بخش خصوصی را فعال کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: همین نمایشگاه فرصت مفتنمی است که هر شرکت کننده داخلی و خارجی، دستاوردی از حضور در آن داشته باشد و این شرکت های خصوصی ایرانی هستند که باید با شرکت های خارجی جینت شوند، هرجا شرکت خصوصی ارتباط تجاری با شرکت های خارجی فراهم کرد این ارتباط پایدار بود، اما دولت با شرکت های خارجی آنطور که شرکت های خصوصی می توانند، نمی تواند ارتباط موثر و پایداری برقرار کند.

وی افزود: بهره وری در کشور در بدترین وضعیت خود است و باید دانش و تکنولوژی را به کار گیریم و در این زمینه دانشگاه ها می توانند بسیار موثر عمل کنند؛ ما از نیروی انسانی قوی و عالمی برخورداریم که از آن کمترین استفاده را می کنیم.

مخبر با بیان اینکه یکی از کشورهای همسایه با ظرفیت بسیار کمتر از ایران در ذخایر گازی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار گاز صادر می کند، گفت: اینکه ما امروز با داشتن منابع عظیم ذخایر گازی، محتاج گاز می شویم، به خاطر این است که سرمایه گذاری در این عرصه نشده و ما چند هزار میلیارد دلار ظرفیت های نفتی و گازی داریم که فقط داریم آن را نگاه می کنیم، بلکه باید با هدایت سرمایه های داخلی و خارجی، این ظرفیت ها را فعال کنیم.

وی ادامه داد: دولت با فروش نفت خام و درآمدهای مالیاتی و فروش فرآورده های نفتی و غیر نفتی که اگر در آن دقیق شویم، آن هم خام فروشی است اداره می شود، اما اگر زنجیره های ارزش را تکمیل کنیم، می بینیم که چقدر درآمدهای کشور متفاوت خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری تصرریح کرد: امروز در بسیاری از میادین مشترک، شریک خارجی درحال بردن منابع است درحالی که همین پروژه های میادین مشترک بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش آفرینی دارد، ما باید با استفاده از توان شرکت های داخلی که در زمینه استخراج و بهره برداری به حد توان قابل قبولی رسیده اند، از ظرفیت میادین مشترک بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: ۱۶۰ میلیارد دلار ظرفیت جذب سرمایه در بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز داریم و ۳۰ تا ۴۰ طرح پتروشیمی تعریف شده داریم که ۱۰ تا ۱۲ تای آن را فعال کرده ایم و همچنین دو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای آماده جذب سرمایه داریم که همه اینها فرصت رشد اقتصادی برای کشور است.

مخبر با بیان اینکه در کسب رشد ۸ درصدی اقتصادی، نفت نقش اساسی را خواهد داشت، گفت: اینگونه نمایشگاه ها و همایش ها باید خروجی برای رشد اقتصادی کشور به همراه داشته باشند که امیدوارم با راهبری درست، نتیجه این نمایشگاه، در راستای تحقق شعار سال و کسب رشد اقتصادی ۸ درصدی برای کشور باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین