دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:42:38 PM

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند تا هرچه سریعتر نهاد تصمیم گیر در حوزه تنظیم بازار و بازرگانی داخلی مشخص شود.
لایحه تشکیل وزارت بازرگانی فوری در مجلس بررسی می‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با تقاضای دو فوریت برای بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی با ۱۴۳ رای موافق از ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

پیش از رای گیری، میثم لطیفی معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور استخدامی کشور و برخی از نمایندگان موافق و مخالف در این باره سخنرانی کردند.

موسوی در مخالفت: تشکیل وزارت بازرگانی به ضرر صادرات است

سیدعلی موسوی ملکان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با بررسی فوری این لایحه گفت: کمیسیون تخصصی صنایع و معادن مخالف این لایحه است زیرا با اجرای آن بروکراسی اداری  افزایش می یابد در حالی که هدف، کوچک سازی دولت است.

وی تشکیل این وزارتخانه را به ضرر واردات دانست و گفت: باید کشور صادرات محور باشد.

این نماینده مجلس، وزارت جهادکشاورزی را مسئول اصلی در حوزه محصولات کشاورزی دانست و گفت: در صورتی که وزارت بازرگانی تشکیل شود، سایر وزارتخانه‌ها مشکلات را به دوش وزارت بازرگانی خواهند گذاشت.

توسلی در موافقت: وزارت بازرگانی سبب بهبود شرایط بازار خواهد شد

فتح الله توسلی نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در موافقت با دو فوریت برای بررسی این لایحه گفت: یکی از دلایل استیضاح وزیر صمت این بود که حوزه وظایف این وزارتخانه گسترده است و این امر سبب شده که بخش بازرگانی و تجارت داخلی و خارجی رها شود.

وی ادامه داد: مردم از وضعیت بازار و گرانی ناراضی هستند و تورم اقتصاد کشور را متزلزل کرده است.

توسلی تاکید کرد: این مشکل در حوزه وزارت جهادکشاورزی هم وجود دارد که در این لایحه گفته شده بدون تغییر ساختار، مسوولیت‌ها را به وزارت بازرگانی خواهند داد. به عبارتی همان نیروهای وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت مسوولیت‌ها را در وزارت جدید انجام خواهند داد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس مدیریت بازار و تولید را از مباحث مهم و نیازمند مدیریت جداگانه دانست و گفت: تشکیل این وزارتخانه وظایف وزارت جهاد و صمت را کمتر خواهد کرد تا آنها به مسوولیت‌های اصلی خود در حوزه تولید بپردازند.

طاهری در مخالفت: تفکیک وزارت صمت مدیریت یکپارچه بازار را از بین خواهد برد

مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: در دهه ۸۰ وزارت بازرگانی تشکیل شد که به دلیل ناکارآمدی آن در دهه 90 بار دیگر با وزارت صنعت و معدن ادغام شد. چرا که در زمان تفکیک آن افت تولید روغن، افت تولید کفش، کاهش تولید شکر را شاهد بودیم که از جمله دلایل تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت بود.

وی افزود: از طرفی در ظاهر ادغام وزارت بازرگانی از وزارت صمت در دهه ۹۰ انجام شد ولی در عمل این کار انجام نشده است. از طرفی تجربه جهانی مدعی مدیریت یکپارچه تولید و تجارت است. چرا که این مدیریت یکپارچه در کشورهای موفق سبب بهبود اقتصاد آنها شد و اگر این تفکیک انجام شود، وزارتخانه واردات محور را خواهیم داشت.

طاهری تاکید کرد: این لایحه مخالف برنامه توسعه است و از طرفی خام فروشی و واردات بی رویه انجام خواهد شد. همچنین هماهنگ نبودن صنعت و بخش بازرگانی سبب نابسامانی شده و اگر زنجیره در کنار یکدیگر باشند شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

چگینی در موافقت: ساماندهی حلقه مفقود شده توزیع با تشکیل وزارت بازرگانی محقق می‌شود

مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با این لایحه گفت: نهاد مستقلی برای کنترل بازار وجود ندارد و باید توجه کرد که وزارت صمت از چند وزارت سنگین تشکیل شده و ماهیت هر کدام از این وزارتخانه‌ها تولید است که در نهایت سبب مفقود ماندن حلقه تولید کشور شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: امروز در تنظیم بازار مشکل وجود دارد و مشخص نیست چه نهادی باید تنظیم بازار را انجام دهد. به عبارتی انبارهای پر است ولی به دلیل نبود برنامه کافی مشکلات عدیده‌ای در بازار ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی سبب پاسخگو بودن این نهاد خواهد شد و هیچ هزینه‌ای به دولت وارد نخواهد کرد. چرا که احیاء حلقه گمشده توزیع مهمترین رکن در تشکیل وزارت بازرگانی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین