سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 11:51:01 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:63669
  • زمان انتشار:يکشنبه 10 ارديبهشت 1402-10:51
  • کاربر:

جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی دهم اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی ۶ ماه پیش نیز در مجلس استیضاح شده و توانسته بود با ۱۸۲ رای حمایتی از نمایندگان در این وزارتخانه بماند.
در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی،بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

رسولی نژاد نماینده دماوند در موافقت با استیضاح وزیر صمت، عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروههای خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

رسولی نژاد با اشاره به چالش های صنعت خودرو در کشور بیان داشت: وزیر صمت قرار بود برای ساماندهی صنعت خودرو برنامه های خود را ارائه دهد اما هنوز برنامه خاصی از سوی وزیر ارائه نشده و قیمت خودرو همچنان سرسام آور است.

نماینده مردم دماوند بیان داشت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش های وزرات صمت است.

موسوی لارگانی: قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

در ادامه ناصر موسوی لارگانی در موافق استیضاح وزیر صمت بیان داشت:فاطمی امین بدون نظر کارشناسان چارت سازمانی این وزراتخانه را به هم ریخت و افراد نزدیک به خود را در بدنه این وزراتخانه استخدام کرد و بلایی بر سر چارت سازمانی آورده که کسی جرات انتقاد از نزدیکان وزیر را ندارد.

نماینده مردم فلاورجان بیان داشت:حساب فاطمی امین از حساب دولت جداست لیست بالا بلندی از معاونان وزرات صمت در اختیار ماست که از رانت استفاده کردند.

وی اضافه کرد: برنامه های وزیر صمت باعث شد که زندگی عادی مردم فلج شود و قیمت مسکن به دلیل بالا بودن قیمت مصالح سر به فلک کشیده وزیر هم در این زمینه پاسخگو نیست.

الهویردی دهقانی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو بیان داشت: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است.

دهقانی: وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

نماینده مردم ورزقان اظهار داشت: وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد،بیشتر مدیر دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

حضرت پور: چرا آبروی مجلس را بُردید

روح الله حضرت پور از نمایندگان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر صمت بیان داشت: ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر اظهار داشت: چرا آبروی مجلس را ُبردید چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح اختیاری است

در ادامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات سیدغنی نظری که حضور نداشتن رییس جمهور در این جلسه را بی توجهی به خواسته اکثریت نمایندگان مجلس دانسته بود، گفت: ناطق محترم نکته ای را اشاره کردند عدم حضور رییس جمهور بی توجهی به مجلس است اما اینگونه نیست طبق آیین نامه داخلی مجلس هیچ گونه الزامی برای حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد و حضور ایشان اختیاری است.

رییس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور می‌یابد

پس از اتمام مدت زمان قانونی نمایندگان موافق استیضاح که طبق آیین نامه برای استیضاح یک وزیر دو ساعت استیضاح کنندگان، فرصت داشتند، نوبت به مخالفان استیضاح رسید. سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس با اعلام اتمام زمان استیضاح کنندگان، از وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کرد تا برای ارایه توضیحات در سخنگاه مجلس حضور یابد.

وی گفت: ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از ایشان نوبت دفاعیات وزیر می‌رسد که می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که رئیس جمهور می‌خواهد که در جلسه حضور پیدا کند تا وقتی که ایشان تشریف بیاورند وزیر صنعت، معدن و تجارت دفاعیات خود را مطرح می‌کنند.

فاطمی امین: با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنیم/ دوقطبی‌سازان خیانت کارند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از عملکرد خود گفت: با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و در این راه تاوان هم خواهیم داد؛ ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه سازی ها شویم، بلکه باید عقب ماندگی ها و گرفتاری‌های معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند همدلی و هم افزایی است.

وی بیان‌داشت: در روزهای اخیر یک خبر کذب منتشر شد، اتهامی که نه در شان مجلس و نه دولت بود و در حقیقت ظلم بزرگی بود؛ سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی می‌شود؟ زیرا به حیثیت مجلس و دولت و همچنین به اعتماد عمومی خدشه وارد شد.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: ملت ایران بداند که شخص فاطمی‌امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده‌اند.

وی اضافه‌کرد: چرا دولت و مجلس تخریب می‌شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می‌شود؟‌ چرا برخی برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود؟ آیا اینها جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت یادآور شد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت مردمی، رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یکی از خودروسازان متخلف (که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تخلف نزد دستگاه‌های نظارتی دارد و در حقیقت مافیان خودرو است) شکل گرفت؛ اما در این زمینه هیات رییسه وقت مجلس ورود و از حیثیت مجلس دفاع کرد.

وی اظهار داشت: چرا آن اقدام که مربوطه به سال ۱۴۰۰ است، به موضوع استیضاح گره زده می‌شود؟

فاطمی‌امین گفت: تیتر می‌زنند «لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین»؛ ما کجایمان به آمریکایی‌ها می‌خورد؟ چرا بیرون مجلس عده‌ای خوشحالند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

وی افزود: می‌گویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌هایی نمایندگان مردم می‌پرسند و بنده پاسخ‌گو هستم. اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: چرا دو قطبی‌سازی می‌شود؟ چه کسی دنبال دوقطبی‌سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.

وی بیان‌داشت: یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط سه هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است.

فاطمی‌امین اضافه‌کرد: چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند و برای ضارب وساطت کردند تا بیرون بیاید؟

وی تصریح‌کرد: با هرگونه رانتخواری و ویژه‌خواری مقابله خواهم کرد و در این راه آماده ام تا تاوان هم بدهم.

نشانه های بهبود در صنعت خودرو آشکار شده است

وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیده‌ایم، خاطرنشان‌کرد: در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود می‌دیدیم؛ نخست اینکه درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و به‌جای اینکه وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم اینکه وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم.

فاطمی‌امین تاکید کرد: اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است.

وی اظهار داشت: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: اگر در سال‌های گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمی شد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، ما این روزها را در صنعت خودروی کشور نمی دیدیم.

وی یادآوری‌کرد: صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است، لذا با فراز و نشیب تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود.

فاطمی‌امین گفت: در ۱۰ سال گذشته هر زمان تحریم ها شدت گرفت، تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید، اما سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریم‌ها تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.

وی به آغاز دو تازه تحریم ها در سال ۹۷ اشاره کرد که شروع آن با صنعت خودرو بود و تاکید کرد: این مساله بدان معناست که دشمن می‌داند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و روی آن دست گذاشته است.

وزیر صمت یادآور شد: این در حالی است که با تلاش های انجام شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها به کمتر از یک‌هزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد.

وی تاکید کرد:‌ رویکرد ما داخلی سازی خودروهای خارجی نیست، بلکه اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین طراحی خودروهای داخلی است که این موضوع نیز در حال تحقق است و این راهکار خنثی سازی تحریم‌ها است.

این عضو کابینه دولت در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار پرداخت و اظهار داشت: نخستین دلیل، فاصله زیاد عرضه و تقاضا است. این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم خودرو کاهشی شد و شیب کاهش آن بیشتر از شیب تورم کشور است.

وی، همچنین به آغاز جنگ ارزی از آبان گذشته اشاره کرد که مسبب افزایش قیمت بازاری خودروها شد؛ زیرا از آذر ماه شاهد افزایش تقاضای کاذب برای خودرو بودیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موضوعی نیست که در اختیار وزارت صمت باشد، یادآوری کرد: ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار نیز معلول متغیرهای اقتصادی است.

لزوم افزایش تولید و واردات خودرو

وی در تشریح اینکه در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه پارسال وجود داشت تا اینکه آیین‌نامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذر ماه گذشته نخستین نمونه خودروها وارد کشور شد تا تست‌های مختلف زیست محیطی، استاندارد و غیره را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده که اگر گمرک به دنبال قیمتگذاری خودروی وارداتی است باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد و چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟

فاطمی امین به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامه‌داد: اکنون مدت‌هاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته می‌شود باید استاندارد اروپا (E-mark)‌ داشته باشد یا می‌گویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد! و اینها بخشی از مصائب حکمرانی ما است و باید فرآیندها و قواعد را اصلاح کرد.

وی یادآور شد: سال ۸۲ که ممنوعیت واردات برداشته شد، ورود نخستین دسته از خودروها به کشور دو سال به طول انجامید و اکنون ۶ ماهه در حال انجام است.

وزیر صمت تاکید کرد:‌ برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد.

وی بیان‌داشت: در بهمن ماه گذشته دولت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد را ارائه و تصویب کرد، اما با آن مخالفت شد. مجددا دولت لایحه دوفوریتی تصویب کرد تا این مشکل برطرف شود.

عرضه خودرو در بورس

فاطمی‌امین گفت: ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثبات‌بخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شد که یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه آن خودروهای نو بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه خودروهای کارکرده و دست دوم در بازار قیمتگذاری می‌شوند، تصریح‌کرد: با عرضه خودرو در بورس، هم قیمت‌های بازاری کاهش می یافت، هم روند قیمت‌ها کاهشی بود و اگر تداوم می یافت مرجع قیمتی برای خودروهای دست دوم می شد؛ اما این ابزار از ما گرفته شد.

وی تصریح‌کرد: به‌طور قطع خودروسازان ما ناکارآمد، دارای بهره وری و کارایی کم هستند و باید به ایمنی و تولید محصولات جدید اهتمام داشته باشند، اما راه آن فرافکنی و فقط شاکی بودن نیست.

فاطمی‌امین بیان‌داشت: وضعیت کنونی صنعت خودرو ممقصران پنهانی دارد که ضربه زده اند و پنهان شده اند؛ اما من ایستاده‌ام و به فضل الهی و با کمک شما نمایندگان مجلس مشکلات را حل خواهم کرد که فرصت می‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهار ساله طراحی شده برای صنعت خودرو، در دوره نخست تمرکز بر ثبات و افزایش تولید است که سال گذشته رشد ۳۹ درصدی تولید محقق شد و در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد تولید به ۵۷ درصد رسید.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت انواع خودروها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

وی گفت: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید می‌کند و از افزایش تولید ناخشنود است.

فاطمی امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستاده‌ایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد.

پس از اظهارات وزیر صمت، مخالفان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند:

مخالفان استیضاح وزیر صنعت،معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

میرتاج الدینی: دولت و مجلس در یک کشتی نشسته اند/ دوقطبی سازی نکنید

محمدرضا میر تاج الدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت بیان داشت:یک گلایه و انتقاد دوستانه از هیئت رئیسه مجلس دارم در یازده دوره مجلس هیچ نمونه و سابقه ای نداریم که در کمتر از شش ماه یک وزیر دو بار استیضاح شود، گلایه از این جهت است اگر نوبتی هم باشد نوبت دیگران است چرا آنچنان عمل کردید که از استیضاح قبلی هنوز دو ماه نگذشته بود که استیضاح جدید کلید خورد با اینکه در استیضاح قبلی ۱۸۲ نفر مخالف استیضاح بودند ، اما به خاطر بعضی از مسائل مجدداً مجلس با یک چالش جدید مواجه شد.

نماینده مردم تبریز خطاب به ناطقان این جلسه یادآور شد که در مجلس هفتم برای استیضاح وزیر دولت وقت که اصلاحاتی بود، آقای باهنر بیان داشت که ما نمی توانیم بیش از یک وزیر را استیضاح کنیم با یک دولت اصلاحات اینگونه برخورد شد و اکنون با یک دولت انقلابی اینگونه رفتار می کنید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مگر آقای رئیسی خود با حمایت و دعوت ۲۲۰ نفر از نمایندگان در صحنه انتخابات حاضر نشد؟ مگر ۱۸ میلیون نفر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان کسانی نیستند که مجلس انقلابی را تشکیل دادند. ما همه در یک کشتی نشسته ایم با هم پیش می رویم موفقیت دولت، موفقیت مجلس است و موفقیت مجلس موفقیت دولت است.این گونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

میر تاج الدینی با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید در راستای حل مشکلات باشد بیان داشت: در اینجا استیضاح فاطمی امین چه مشکلی را حل می کند؟ وقتی وزیری را استیضاح می کنیم باید چند دلیل داشته باشد یا وزیر پاکدست نباشد و خطایی از او سر زده شده است و یا کم کار باشد و یا شاخص های حوزه وزارت او حاکی از این باشد که این وزیر مثبت نیست هر سه موضوع را مرور کنیم در خصوص شاخص ها آقای فاطمی امین به صراحت شاخص ها را بیان کردند.

وی اضافه کرد:همه شما حتی استیضاح کنندگان قبول دارند که وزیر ما آقای فاطمی امین شخصی پاکدست است و معاونینی هم که انتخاب کرده، همگی پاک دست هستند، با مافیای فساد در هر بخشی تا پای جان مقابله می‌کنند.

نماینده مردم تبریز در مورد شایعه تحویل خوردو شاسی بلند به برخی از نمایندگان برای رای منفی به استیضاح وزیر صمت گفت: همه این را قبول دارند که این موضوع کذب است در خصوص این شایعه انتظار داشتم که هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه خود را در مجلس قرائت کند.

وی افزود: آنچه مورد تصدیق همه است نه کسی برای استیضاح از دولت خودرویی داده است و نه کسی از مجلس خودرو گرفته است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به عملکرد وزیر صمت بیان داشت:وزیر تا پایان وقت اداری در دفتر کار خود مشغول به کار است و این نشان دهنده پرکار بودن وزیر صمت است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد شاخص های عملکرد حوزه صنعت و معدن با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها در این زمینه بیان داشت: تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد افزایش داشته است، خودروهای کف پارکینگ از۲۸۰ هزار خوردو به زیر هزار خودرو رسیده است و تولید اتوبوس در ۱۱ ماه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد و انواع تراکتور ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

میر تاج الدینی با اشاره به مشکلات صنعت خودرو بیان داشت: تورم در این حوزه وجود دارد باید ریشه ها و مشکلات بیماری مزمن خوردو را درمان کنیم .اگر وزارت صمت در این قضیه دخیل باشد درصد سهم وزارت صمت کمتر از بقیه است.

وی اضافه کرد: آیا نوسانات ارزی در این تاثیر ندارد آیا تحریم ها و خود تحریم ها در این تاثیری ندارد اولین تحریم های که در سال ۹۷ شروع شد مربوط به خودرو بود و قطعات خودرو هم به موقع ارائه نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: برخی نمایندگان بحث واردات خوردوی کارکرده را بری حل مشکلات صنعت خودرو ارائه کردند آیا کم کاری ما بود آیا کم کاری هیئت رئیسه بود که نتوانست هیئت عالی نظارت بر سیاستهای مجمع تشخیص مصلحت را قانع کند که امروز مشکلات حوزه خودرو اینگونه نباشد.

وی افزود: انتظار من از استیضاح کنندگان این است که راهکار ارائه کنند این مشکلات وجو دارد آیا شورای رقابت دخیل در این مسئله نیست حتی معاون اول دولت هم به مصوبه شورای عالی رقابت، انتقاد می کند همه این مسائل در صنعت خودرو دخیل است.

میر تاج الدینی تصریح کرد: در این استیضاح بر اساس تشخیص و تعهد خود رای دهید و همدیگر را به مسئله متهم نکنید و تحت تاثیر فضا سازی رسانه ها قرار نگیریم و پایبند موازین اخلاقی باشیم.

میرمحمدی: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست

سید جلیل میرمحمدی میبدی روز یکشنبه در صحن مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوعی که امروز در صحبت‌ها و دیروز در مصاحبه‌ها بود که واقعا جای تأمل و انصافاً جای تأسف دارد. مطلبی که امروز مطرح کردند این بود که آمارهای خودرویی و آمارهای معدن دولت و آمارهای تولید غلط است، آمارهای صادرات خلاف واقع است به کجا می‌رویم همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، بین ما و دولت مگر تفاوتی وجود ندارد. هر کسی در جایگاه خودش قرار دارد.

وی افزود: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده اینگونه دستاوردهای نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم این خیلی بد است که وزیر این مملکت و دولت مردمی بیاید با آمار، نمودار و مستند به گزارشات مرکز پژوهش‌ها و گزارش مرکز آمار آماری را اعلام کند و بعد من به‌راحتی بگویم این آمارها خلاف است. شما با فاطمی امین مشکل دارید، خب داشته باشید منعی ندارد اما با نظام که مشکل ندارید.این کار را نکنید. اینگونه نمی‌توانیم جواب دهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس خاطرنشان کرد: آنقدر دشمن علیه ما در رسانه‌های داخلی و خارجی کار می‌کند که روی عملکرد دولت یک علامت سوال بگذارد و بعد ما پشت این تریبون مقدس بگویم بله حرف شما درست است چراکه می‌خواهیم فاطمی‌امین بیفتد، خب او را بیندازید، رای که با شما است، حق هم که با شما است، اما چرا با این منطق؟

میرمحمدی عنوان کرد: مصاحبه می‌کنیم و خیلی راحت مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنیم که ۴ ماه پیش ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده‌اند که استیضاح فاطمی امین را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنیم؟ شما دارید مجلس را می‌زنید، یکی از رکن‌های نظام را می‌زنید و دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید تو رو به خدا این کار را نکنید.

وی خطاب به نمایندگان گفت: من از عزیزان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سوال کردم والله گفتند که ما حتی گفته‌ایم یک مورد را که کدام نماینده خودروی شاسی‌بلند گرفته است و استیضاح وزیر را پس گرفته اعلام کنید. علیه مجلس و دولت مصاحبه می‌کنید و در مصاحبه‌هایمان نمایندگان را تهدید می‌کنید این چه کاری است که انجام می‌دهیم؟ استیضاح حق مسلم نمایندگان مجلس است روی منطق استیضاح جلو بیاییم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: برخی نمایندگان جملات عجیب و غریبی را مطرح می‌کنند، اینکه آمارهای وزیر همه خلاف واقع است، اینکه این وزیر و این وزارتخانه همه دولت را زمین‌گیر کرده است این چه عبارتی است که به‌کار می‌برید آیا واقعاً همه دولت امروز زمین‌گیر است. خیلی راحت به آقای فاطمی امین عنوان می‌کنید که شما افراد نزدیک به خودت را به مجموعه آورده‌اید خوب از این افراد اسم ببرید؟ شما همه پرسنل وزارت صنعت و معدن را گوشه‌نشین کرده‌اید خب اسم ببرید، متقن حرف بزنید.

میرمحمدی ادامه داد: نماینده‌ای اعلام می‌کند فلان مستندی اینجا پیش من است و این حجت شرعی من پیش شما است آیا اینگونه حجت شرعی است؟ مستنداتی را که پشت تریبون اعلام می‌کنید که نه من و همکاران ببیند و نه در یک مرجع صالحی بررسی شده باشد آیا این مستند حجت شرعی است؟ این عبارت‌ها در شان ما نیست. دقت کنید، تامل کنید، نگذاریم حیثیت مجلس زیر سوال برود.

وی تصریح کرد: در بحث خودروها یک نماینده اعلام می‌کند که بین ۷۰ تا ۷۵ ماشین شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند رئیس مجلس و هیات رئیسه و سخنگوی مجلس تکذیب می‌کنند، وزیر صمت تکذیب می‌کند و نامه به دادستانی می‌نویسد، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تکذیب می‌کنند، همه تکذیب می‌کنند فردا یکی از نمایندگان دیگر که اتفاقا اسم او هم جز استیضاح کنندگان است این حرف را مستند حرف خودش می‌کند. مستند حرف این است ما ۴ ماه پیش وقتی قرار بود آقای فاطمی امین را استیضاح کنیم آمار ما تا روز استیضاح ۴۰ به ۶۰ بود، اتفاق عجیبی افتاد که این ۴۰ به ۶۰ به ناگاه تغییر پیدا کرد و این را در جواب این سوال که بابت ۷۵ خودرویی که یکی از نمایندگان مطرح کرده بود می‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس ادامه داد: رئیس مجلسی که سالیان سال عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده آیا حقش است که ما اینگونه عمل کنیم، آیا این حق هیات رئیسه یا نمایندگان مجلس است. همه این موضوع را تکذیب کردند اما در فضای مجازی ببینید که آیا تکذیبی‌ها جایگاهی دارد یا نه، آیا برای شما پیامک آمده است یا نه، حتی رنگ خودرویی که تحویل گرفته‌اید را از شما خواسته‌اید.

میرمحمدی گفت: این بلایی است که داریم سر مجلس می‌آوریم. این کار را نکنید، سال آخر مجلس است بگذارید بدون حاشیه کارهایمان را به خوبی پیش ببریم، به خدا موفق خواهم شد این دولت مردمی است این مجلس افتخار انقلابی بودن را دارد. دست در دست هم و با کمک یکدیگر کارها را به خوبی پیش ببریم، آدرس غلط به مردم ندهیم.

وی تصریح کرد: قرار است با استیضاح وزیر احتمال یخچال و خودرو ارزان شود. اینها ادبیات و عباراتی است که ما امروز در این جایگاه مقدس به‌کار می‌بریم، آقای فاطمی‌امین با این مدیریتت یخچال و خودرو را فلان کردید، و این بلا را بر سر معدن را بر سر مردم آوردید. منطقی صحبت کنید چقدر تدبیر این امور و این خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده است دست وزیر صمت است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به ۲۸ وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکرهای متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی ۳ سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعاهای کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

وی عنوان کرد: صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژدهای هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی ۲ سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

 

آیت الله رئیسی: وزارت صمت در ۶ سال گذشته ۶ وزیر و سرپرست داشته/ همه شاخص‌ها رو به رشد است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور که در جلسه رای اعتماد به وزیر صمت حضور یافته بود، با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابجا شدند، گفت: ثبات در مدیریت در این وزارتخانه موضوع مهمی است که می تواند به تولیدکننده و بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام بدهد.

تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود درباره دلایل حضور خود در مجلس گفت: احساس کردم با این فضایی که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت قوا و همکاری بین قوا، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح ممکن جلوه اختلاف تلقی شود.

آیت الله رئیسی از نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری دغدغه مردم قدردانی کرد و گفت: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس بخاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند، مواردی را در مجلس پیگیری می کنند؛ حضور من در جلسه به این دلیل بود که به همه بگویم استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: از سال ۹۶ به بعد مدیران مختلفی در این وزارتخانه جابجا شدند و تغییر کردند؛ ثابت در مدیریت و وزارتخانه مهم است و پیام ثبات در تصمیم سازی و تصمیم گیری وزارتخانه را به تولیدکننده و فعالان اقتصادی می دهد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در معرفی وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی با استقبالی که از سوی نمایندگان شد و رای اعتماد خوبی که به فاطمی امین دادند، او با این پشتوانه از دو ناحیه مجلس و دولت وارد کار شد.

وی درباره اینکه موضوع استیضاح وزیر صمت در چندماه ابتدایی دولت سیزدهم مطرح شد، اظهار داشت: شاید در سه یا چهار ماه اول کار بود که موضوع استیضاح مطرح شد و در ابتدای کار طبیعی است که سوال از عملکرد نمی تواند کامل باشد هرچند فاطمی امین سال ها در این وزارتخانه بوده اما از ابتدای کار وی در وزارت صمت، موضوع استیضاح در مجلس مطرح شد و مدت ها سر زبان ها بود تا اینکه استیضاح مطرح شد و مجدد مجلس رای اعتماد داد.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر صمت اگر بار اول بیش از ۲۰۰ رای آورد، این بار با ۱۸۰ رای وزیر تثبیت شد تا کار خود را دنبال کند.

فاطمی امین ضدفساد است

وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی فاطمی امین اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که سوال از وزیر را جاری کردند، به پاک دستی و ضد فساد بودن و ضد رانت خواری بودن و ضد روابط ناسالم تاکید دارند و در اظهارات استیضاح کنندگان نیز این موارد بعضا مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله رئیسی فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطر نشان کرد، در جاهایی که قیمت کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می شود اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

تجارت منطقه‌ای رشد ۵۰ درصدی داشته است

رئیس جمهور به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخص ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری در کشور بویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است.

وی این شاخص ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و گفت: شاخص هایی که در همه گزارش هایی که در دولت و چه خارج از دولت نشان دهنده رشد تولید است؛ کاری که در حوزه معدن شده است، در مقایسه با دو دولت گذشته بی نظیر است.

رئیس جمهور دستاوردهای وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش امید تولیدکننده نسبت به دو دوره گذشته بسیار مهم است. لذا نمایندگان حتما رشد این شاخص‌ها را در حوزه تولید، معادن و تجارت منطقه‌ای ببینند. کجا تجارت منطقه‌ای رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی داشته است.

اصلاح کمی و کیفی خودرو مورد تأکید دولت و ‌مجلس است

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد به دستور هشت بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش‌ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه؛ اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره با موارد اتفاق نظر مجلس و دولت، افزود: باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکس در مساله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همینطور هم شد.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد، گفت:‌این که وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم درست نیست.گام‌هایی که در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است اما در میانه راه هستند.

رئیس جمهور بیان داشت: قیمت سازی از رویه های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد؛ این مسئله زیبنده نیست و از مسائلی مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت سازی اینگونه برخورد جدی شود بخشی از سوی قانون در مجلس و بخشی هم در دولت انجام شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم در این رابطه صورت می‌گیرد که این اقدامات قابل توجه است، حتماً باید در داوری و عملکرد یک مسئول نسبت به همه قضایای که اتفاق افتاده توجه کنیم.

وی در ادامه قانون مصوب مجلس در مورد اختصاص ۵۰ درصد خودروها به فرزندآوری بیان داشت: این اقدام پسندیده ای تشویقی برای فرزندآوری است اما خانمی که در نقاط دور است، حواله خودرو را در بازار می‌فروشد و با این تصمیم ۵۱۰ درصد از تولیدات به گونه دیگر عرضه می شود.

وی با اشاره به تصمیم گیری شورای رقابت در مورد چگونگی عرضه و قیمت خودرو بیان داشت: این شورا بر اساس وظیفه خود تصمیم می گیرد که عرضه خودرو در بورس توقف شود اما ظرف یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورسی ریزش پیدا می کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خوردو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است.

رییس جمهور تصریح کرد: بخش های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می گیرند اما داوری و سوال در رابطه با این است که وزیر چگونه عمل کرده است؛ این سوال درستی است باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.

آیت الله رییسی با اشاره به حضور خود در این جلسه اظهار داشت: فلسفه آمدن من این است که استیضاح و سوال را جلوه اختلاف نمی دانم و معتقدیم باید با همکاری و همفکری مجلس می توانیم مشکلات را حل کنیم.

مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل یکدیگر در جهت گره گشایی مشکلات مردم گام بردارند، گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.

آیت الله رئیسی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم ماست که همواره مورد توجه است.

موافقت دولت با وزارت بازرگانی

رئیس جمهور در ادامه به بحث تنظیم بازار و لایحه وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کرد که با توجه به اتمام بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، در صورت موافقت دولت، آن را دنبال می کنیم و در همین راستا دولت نیز موافقت خود را با این کار اعلام کر اما بعد از مدتی در یکی از جلسات سران قوه، رئیس مجلس گفت که موضوع به کمیسیونی واگذار شده و آنها به سازمان بازرگانی رای دادند که بار دیگر دولت موافقت خود را با آن اعلام کرد تا وضعیت بازار سامان داده شود.

آیت الله رئیسی تنظیم بازار را یکی از مسائل کشور و مردم عنوان کرد و خواستار اولویت بخشی به بررسی آن در مجلس شد.

هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست

رئیس جمهور به عنوان نمونه به سفر اخیر خود به استان خوزستان و بررسی عملکرد مدیران اشاره کرد و گفت: قبل زا سفر بررسی شد که باید برخی از مدیران تغییر کنند و بنای دولت این است که هیچ گونه ناکارامدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست.

ثبات در وزارتخانه برای دولت مهم است

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همانطور که دوستان استیضاح کننده نسبت به خصوصیات شخصی وزیر صمت در ضد فسادش و تعهد کاری و نه گفتن به روابط ناسالم بیان کردند، اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست؟ چرا ضعف‌های وجود دارد که من بی پروا با دوستان مطرح می‌کنم که تنها برخی در بیرون منعکس می شود. اما باید قوت ها را هم در کنار ضعف ها دید و سنجید. ضعف‌های در برخی از وزارت خانه ها داریم که به محض مطلع شدن در رفع آن تلاش می کنیم.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود در جلسه استیضاح وزیر صمت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تحول اشاره کرد و گفت: ایشان در حرم رضوی گفتند که تحول یعنی اینکه نقاط قوت تقویت شود و نقاط ضعف از بین برود این نگاه تحولی را معتقدیم و ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است. در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که اکنون سرپرست دارند و به زودی هم وزیر را معرفی خواهم کرد، ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.

رئیس جمهور گفت: رای نمایندگان ملاک است اما نکته این است که وضعیت ثبات در وزارت خانه ها مهم است و آن را اصل جدی می دانیم. امیدواریم که تصمیم شما به ثبات در وزارتخانه بسیاری از دغدغه ها رئیسی در پایان اظهار کرد: ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم. برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که الان سرپرست دارند هم وزیر را معرفی خواهیم کرد. ما ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین