دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 8:12:58 AM

اگرچه تولید خودرو در سال گذشته به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و برنامه دولت افزایش مستمر تولید است اما نیمی از خانوارهای ایرانی یعنی ۱۳.۲ میلیون خانوار فاقد خودروی شخصی هستند.
تولید خودرو افزایش یافت اما نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو ندارند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، بررسی آخرین وضعیت تولید خودروی کشور در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این سال در مجموع یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده که از این میزان یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۸ دستگاه سواری بوده است.

همچنین ۱۲۵ هزار و ۵۰۷ دستگاه وانت، ۳۴ هزار و ۱۳۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، ۲ هزار و ۵۰۹ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و ۳ هزار و ۱۶۴ دستگاه ون تولید شده است.

در تولید خودرو طی سال گذشته سهم شرکت ایران خودرو ۴۷.۳ درصد، سهم سایپا ۳۸.۳ درصد و سهم سایر خودروسازان ۱۴.۵ درصد بوده است.

نکته قابل توجه آنکه بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۰ سال اخیر مربوط به سالهای ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ بوده است. با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۳۹۳ مربوط به محصولات برلیانس-گروه رنو و سوزوکی بوده است.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که این عدد در اسفند ۱۴۰۱ به صفر رسید؛ یعنی تولید مستقیم خودرو افزایش یافت و خودرویی به دلیل نقص در پارکینگ انباشت نشد.

نیمی از خانوارهای ایرانی، خودروی شخصی ندارند

مهم‌ترین نکته در صنعت خودروسازی کشور آنکه اگرچه تولید خودرو در حال افزایش است اما همچنان نیمی از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی ندارند؛ طبق آخرین آمار از ۲۸ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۷۸۰ خانوار کشور، ۱۵ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۵۹۸ خانوار دارای خودرو و در مقابل ۱۳ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۱۸۲ خانوار فاقد هر گونه خودروی شخصی هستند؛ یعنی ۴۶.۳ درصد خانوارهای کشور بدون خودرو هستند.

این در حالیست که تعداد کل وسایل نقلیه کشور در بخش غیر عمومی ۲۲ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۷۸۰ دستگاه است. بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید در مورد نحوه فروش خودرو تدابیری جدی بیاندیشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین