چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 6:14:42 PM
فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران مطرح کرد:

بخش خصوصی سال‌هاست که خواهان تک‌نرخی شدن ارز از سوی دولت است و این امر را باعث ثبات بیشتر اقتصاد و افزایش حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش سرمایه‌گذاری ایران می‌داند اما به نظر می‌رسد دستور جدید دولت مبنی بر تثبیت قیمت ارز و تعیین قیمت ٤٢٠٠ تومانی برای شرایط فعلی بازار ارز تنها تکرار تجربه‌های گذشته تک نرخی کردن ارز است و حاصل دیگری ندارد.
تصمیم دستوری، تکرار تجربیات گذشته

به گزارش اقتصادنامه، ناگفته پیداست که نرخ 4200 تومان دلار ماندگار نخواهد بود، چراکه در حال حاضر ارزش دلار واقعی بالاتر از قیمت 4200 تومان اعلام‌ شده است. در حقیقت موضوع اصلی این است که همیشه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت ارز بوده و اینکه بخواهیم با تعیین یک قیمت بازار را به سمت و سویی هدایت کنیم که شرایط آن وجود ندارد حاصلی جز شکست به دنبال نخواهد داشت.

علم اقتصاد تاکید می‌کند که اگر عرضه در بازار وجود داشته باشد می‌توانیم قیمت ارز را به هر قیمتی که بخواهیم ثابت نگه‌داریم ولی در شرایط حاضر با توجه به اینکه عرضه پایین‌تر از تقاضا است این امر محقق نخواهد شد. اگر می‌توانستیم ارز را 4200 تومان قیمت‌گذاری کنیم و اگر عرضه وجود داشت چرا اجازه تلاطم در بازار داده شد؟ و حتی اجازه فرار سرمایه را دادیم.

در حقیقت فرار سرمایه فقط به معنی خروج ارز از کشور نیست، بلکه ارزی که از چرخه اقتصاد به صندوق خانه‌ها منتقل می‌شود هم فرار سرمایه خوانده می‌شود. در همین حال اعلام تثبیت نرخ ارز از سوی دولت به این معناست که دولت ارز در اختیار دارد و می‌خواهد با نرخ دستوری خود به بازار عرضه کند و این امر این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که اگر دولت ارز داشت چرا در شرایط بحرانی با عرضه به بازار جلوی بحرانی‌تر شدن قیمت‌ها را نگرفت؟

به همین دلیل فکر نمی‌کنم این تاکتیک اعلام‌شده از سوی دولت برای تثبیت قیمت ارز ماندگاری داشته باشد. تجربه‌های قبلی نشان داد که زمانی دلار 170 تومانی، 100 و 800 تومانی، 3200 تومانی و الان 4200 تومانی داشته‌ایم و در نهایت باز هم قیمت ارز ثابت نمانده و چند نرخی شده است و هم‌اکنون بنا به شرایط باز هم محکوم به تکرار تجربیات قبلی هستیم. به همین دلیل پیش‌نیاز اجرایی شدن این تصمیم دولت عرضه به‌قدر نیاز است که می‌تواند بازار عرضه و تقاضا را به ثبات برساند. وقتی بسترهای لازم وجود نداشته باشد، سخن گفتن از ثبات معنادار نیست.

نیک می‌دانیم نرخ‌گذاری‌ها و تلاطم بازار ارز بر بازار سرمایه‌گذاری تاثیر دارد. حتما تک‌نرخی شدن ارز، اثر مثبتی بر سرمایه‌گذاری خواهد داشت. اینکه سرمایه‌گذار بداند با چه نرخی پول خود را می‌آورد و با چه نرخی آن را می‌برد، برای او حائز اهمیت است. ولی اطمینان از آینده این تصمیم شاید برای سرمایه‌گذار دشوار باشد. همیشه نرخ‌های دستوری بی‌ثبات بوده است. ما باید از دولت بپرسیم چگونه می‌خواهد این نرخ را ثابت نگه دارد؟



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین