چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 8:44:35 PM

سیاست جدید دولت مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز به یکباره نمی‌تواند مشکلات فعلی اقتصاد و بازار ارز را رفع کند و تنها باعث ایجاد بازار سیاه ارز می‌شود.
خطر بازار سیاه ارز

به گزارش اقتصادنامه، هرچند که در تصمیم اخیر دولت برای بازار ارز تکلیف بخشی از تقاضاکننده‌ها معلوم شده و می‌توانند طی مراحلی قانونی و با ارایه مجوزهای‌شان نیازشان را از بازار ارز تک نرخی تامین کنند اما در همین حال بخش دیگری از متقاضیان خرید ارز با تصمیم اخیر دولت بلاتکلیف‌تر از قبل شده‌اند.

برای مثال در حال حاضر عده‌ای از خریداران ارز کسانی هستند که خواهان ارسال ارز برای فرزندان دانشجوی خود هستند و در این بازه تصمیم جدید دولت قرار نگرفته‌اند، این گروه باید طبق تصمیم دولت وارد مرحله‌ای جدید از بروکراسی‌های اداری بشوند که گرفتاری‌ها و پیچ و خم‌های زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند و همه این شرایط در حالی طی می‌شود که این خانواده‌ها بتوانند نیازشان را ثابت کرده و خریدار ارز تک‌نرخی دولتی شوند و اگر نتوانند از طریق قانونی نیازشان را اثبات کنند مجبور به خرید ارز از مبادی غیررسمی و بازار سیاه خواهند بود.

این امر بدیهی است چراکه وقتی صرافی‌ها نتوانند نیاز مردم را تامین کنند و تقاضا نیز از سوی متقاضیان وجود داشته باشد قطعا بازار دیگری ایجاد می‌شود تا بتوانند از گپ موجود در بازار به نفع خود استفاده کنند. بازاری که تقاضا‌کنندگان آن همچنان مشتاق به پرداخت مبالغ بیشتری برای تامین ارز موردنیاز خود هستند.

در نهایت باید تاکید کرد که سیاست تک‌نرخی کردن دستوری ارز توسط دولت و بانک مرکزی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و فقط شرایط را برای ایجاد بازاری آزاد مهیا می‌کند. شاید بهتر بود دولت در عین حال که سعی داشت بازار متشنج ارز را مدیریت کند تکلیف افرادی که به ارز نیاز دارند ولی مشمول قانون دریافت ارز نشده‌اند را نیز مشخص می‌کرد.


*غلامرضا سلامی/ اقتصاددان

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین