پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 12:51:55 AM
سیده فاطمه مقیمی:

ستاد اقتصادی دولت، تصمیم درست تک نرخی شدن ارز که پیش از این‌بارها از سوی اعضای اتاق بازرگانی به دولت نیز پیشنهاد شده بود را در شرایطی از صبح روز سه‌شنبه ٢١ فروردین ماه به اجرا گذاشت که حتی بانک‌های دولتی نیز ارزی با مبلغ ٤٢٠٠ تومان به متقاضیان نمی‌دهند.
آدرس صرافی ها را بدهید

به گزارش اقتصادنامه، گویا دولت در یک شرایط بحران‌زده دچار یک تصمیم‌گیری شتابزده شده است که می‌تواند تبعات دیگری را به بار بیاورد. دولت در شرایط فعلی بیش از هر بخش دیگری با فشار مواجه است و این نوع تصمیم‌گیری خود ناشی از فشارهای مختلف موجود است.

به نظر می‌رسد این تصمیم دولت تنها برای آرامش بخشیدن به جو حاکم بر بازار ارز اتخاذ شده و حتی از سوی صرافی‌های دولتی و بانک‌های دولتی نیز اجرا نمی‌شود. از صبح روز سه‌شنبه ٢١ فروردین ماه طبق اعلام معاون اول رییس‌جمهور باید ارز به صورت تک‌نرخی و با قیمت ٤٢٠٠ تومان در بازار و صرافی‌ها عرضه می‌شد اما بسیاری از صرافی‌ها و بانک‌های دولتی و حتی بازار آزاد، ارز را با این قیمت عرضه نکردند و این اقدام دولت تنها به صورت «های و هوی دولتی» مطرح شده و اجرایی نیست.

به نظر می‌رسد حالا باید از دولت و بانک مرکزی بخواهیم که نام و آدرس صرافی‌ها و بانک‌هایی که بعد از این دستور ارز را با قیمت ٤٢٠٠ تومان عرضه می‌کنند، را اعلام کند تا متقاضیان بتوانند بدون سردرگرمی از این دفاتر، ارز خود را تهیه کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که نوعی عدم مدیریت صحیح بر بازار ارز و اقتصاد کشور در حال روی دادن است که باید از برخی مدیران دولتی که توان پاسخگویی و مدیریت شرایط بحرانی اقتصاد را ندارند، بخواهیم از سمت‌های خود کنار رفته و اجازه دهند تا مدیرانی که توان مدیریت بازار در شرایط مختلف را دارند بر سر کار بیاییند چراکه چنین بحران‌هایی تنها به ضعیف بیشتر قدرت اقتصادی کشور و تضعیف پول ملی می‌انجامد و نتیجه دیگری ندارد.

شرایط به سمتی پیش رفته است که تاکنون هیچ یک از تصمیمات اقتصاددانان دولتی برای شرایط فعلی اقتصاد پاسخ داده نشده و تصمیمات آنی دولت نیز تنها روی کاغذ مانده و روال اجرایی به خود نگرفته است. تصمیماتی مثل همین تک‌نرخی شدن ارز که بدون پشتوانه اجرایی شدن، اعلام و بازار را مجددا در شرایط جدیدی قرار داد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط پیش آمده بهتر بود تا دولت به جای اعلان زمان ضرب‌الاجل برای تصمیم و اجرای تک‌نرخی شدن ارز زمانی مثلا یک هفته‌ای را برای آغاز اجرا اعلام می‌کرد تا در این فرصت به بازار سامان می‌بخشید. در حال حاضر اقدام شتابزده دولت برای تک‌نرخی کردن ارز در شرایطی روی داده است که هیچ یک از صرافی‌ها از این تصمیم تبعیت نمی‌کنند و هیچ آدرسی از سوی دولت برای ارایه ارز ٤٢٠٠ تومانی وجود ندارد. این یعنی عدم اجرای دوباره تصمیم دولت و بی‌اعتماد شدن بازار و مردم به دولت.

در حال حاضر دولت بدون ایجاد شرایط می‌خواهد ارز را ٤٢٠٠ تومان بفروشد و این یعنی ورود تقاضا بدون پشتوانه و بحرانی جدید روی بحران‌های قبلی گذاشتن.

البته هیچ یک از اقتصاددانان و فعالان بازرگانی مخالف اجرای تک نرخی شدن ارز نیستند و از این امر استقبال می‌کنند اما نه با این شرایط، در حال حاضر تجار حتی حاضرند بانک مرکزی ودولت اعلام کند ارز دیگری را در اختیار تجار قرار می‌دهد تا با آن خرید کنند و نوع ارز مهم نیست تنها قابل معامله بودن آن در بازار بین‌المللی مهم است حال می‌خواهد یورو باشد یا درهم و یوان. امری که شاید بتواند تا حدودی مشکلات ارزی موجود را رفع کند.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین