دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 5:11:40 PM
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران:

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: باید زمینه ارتباط و همراهی بزرگان کارآفرینی ایران با بانوان کارآفرین اجتماعی فراهم شود که در این صورت زمینه‌ساز فعالیت بیشتر آنان و توسعه اجتماع خواهد بود.
زمینه ارتباط و همراهی بزرگان کارآفرینی ایران با بانوان کارآفرین فراهم شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «حمیدرضا غزنوی» در نخستین گردهمایی زنان کارآفرین اجتماعی کشور با حضور بیش از ۱۰۰ زن کارآفرین در سالن همایش‌های رایزن، اظهار داشت: حمایت و قدردانی از زنانی که با وجود همه مشکلات به کارآفرینی اجتماعی می‌پردازند یک وظیفه انسانی و ملی است.

وی گفت: قدردانی بانوان کارآفرین و همچنین فراهم کردن زمینه ارتباط و همراهی بزرگان کارآفرینی ایران با این بانوان از اهداف اصلی این رویداد است.

غزنوی خاطرنشان‌کرد: مجمع کارآفرینان ایران حلقه اتصال بین کارآفرینان صاحب‌نام و زنان کارآفرین اجتماعی است که این ارتباط می‌تواند زمینه فعالیت بیشتر زنان کارآفرین را فراهم کند.

مهمترین ویژگی کارآفرینی، عامل تغییر بودن است

در ادامه این برنامه «زهرا آراستی» استاد دانشگاه تهران در خصوص آسیب شناسی کارآفرینی اجتماعی، افزود: بحث خدمات اجتماعی در همه برهه‌های زمانی وجود داشته و در گذشته سازمان‌های مذهبی چنین خدماتی را ارائه می‌دادند. دولت‌ها پس از اخذ مالیات به فکر ارائه این خدمات افتادند اما با ناکامی رو به رو شدند که بدنه انعطاف ناپذیر دولت‌ها از دلایل پر رنگ این شکست بود.

به گفته وی، کارآفرینی با چهار اصل ارزآفرینی، نوآوری، جست‌وجوی فرصت‌ها و تدبیر شناخته می‌شود.

آراستی ادامه‌داد: یکی از ویژگی‌های کارآفرینان اجتماعی عامل تغییر بودن است. ماموریت کارآفرینان اجتماعی ایجاد و حفظ ارزش اجتماعی است و موفقیت آنان هم با اثربخشی اجتماعی سنجیده می‌شود.

وی بیان‌داشت: کارآفرینان اجتماعی فرصت‌های جدید را شناسایی می‌کنند. در همه مسیر کارآفرین اجتماعی استمرار و نوآوری وجود دارد. تقویت کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی در سودآوری مشخص می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران اضافه‌کرد: کارآفرین اقتصادی به‌دنبال سود سهامداران است، اما کارآفرین اجتماعی به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها برای رسیدن به اثربخشی اجتماعی است. کسب و کار اجتماعی یک شرکت بدون ضرر و تقسیم سود است و شرایطی پایدار دارد.

به گفته این صاحب نظر حوزه کارآفرینی، عمده چالش‌های کنونی کارآفرینی اجتماعی منابع مالی محدود، رقابت شدید، نشان دادن اثربخشی، هوشیاری بیشتر بخش اجتماعی و غیره است. زنان ایران در حوزه‌های مختلف تحول‌آفرین بودند که در بخش اجتماعی گسترده‌تر است و پا به پای آقایان به فعالیت اجتماعی می‌پردازند.

نادیده‌گرفتن زنان، ظلم به جامعه است

«علیرضا نبی» کارآفرین اجتماعی نیز در این همایش گفت: اگر جامعه زنان را نادیده بگیرد، نه اینکه به زنان ظلم کرده که به خودش و جامعه ظلم کرده است.

وی تصریح‌کرد: حمایت از زنان کارآفرین یک وظیفه و ضرورت است.

نبی در ادامه به موضوع توسعه فردی پرداختن و گفت: دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به درستی گفت که «در جامعه‌ای که یک کارآفرین که برای ۴۰هزار نفر شغل ایجاد کرده باید پشت در مسوول به انتظار بماند، توسعه رخ نخواهد داد» و این دقیق‌ترین حرف است.

کارآفرینی اجتماعی باید مساله‌محور باشد

در ادامه «نظامی» کارآفرین اجتماعی اظهار داشت: کارآفرینی اجتماعی زمانی خود را تعریف می‌کند که اثرگذاری خود را بر اجتماع نشان دهد. باید مشاهده کنیم که در جامعه چه افرادی می‌توانند خود را برند پیشران کارآفرین اجتماعی معرفی کنند.

وی تاکید کرد: ما نباید تشکل‌های مردمی را فراموش کنیم و اگر کارآفرینی اجتماعی مساله محور نباشد دیگر نمی‌توان آن را کارآفرینی اجتماعی نامید.

نظامی ادامه‌داد: مساله اجتماعی زمانی تمام می‌شود که دیگر اجتماع آن موضوع را نپذیرد، ما در کارآفرینی اجتماعی موضوع اعتماد را باید اصل قراردهیم و اگر در مواجه با مردم اعتماد را از دست دهیم دیگر اعتباری ندارد. وی بیان‌داشت: کارآفرینی اجتماعی یک روش بسیار مناسب برای مدیریت منابع موجود است و فقر جز با افزایش کرامت انسانی حل نخواهد شد.

«سیده‌فاطمه مقیمی» رئیس کانون زنان بازرگان ایران نیز در این همایش ضمن ابراز نارضاینی از برخی محدودیت‌ و ناملایمت‌ها موجود در جامعه گفت: همه ناملایمات برای جنس به اصطلاح دوم در جهان هنوز هم وجود دارد.

مقیمی در ادامه و با برشمردن برخی مصوبات و قوانین محدودکننده درباره فعالیت زنان ایران، افزود: هنوز در جامعه ما آن تبلوری را که فکر می‌کنیم نه برای زنان که حتی برای مردان هم ایجاد نشده است، زیرا اگر تفکر مردان تغییر نکند هرچقدر یک زن هم تلاش کند امکان تغییر و تحول وجود ندارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین