دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 6:32:38 AM
سردار رمضان شریف:

ورود نظامی‌ها به خودروسازی کشور طی یک دهه گذشته در شرایطی مطرح بوده که مجلس شورای اسلامی در طرح ساماندهی خودرو در تدارک تمهید زمینه‌های ورود قانونی این نهاد به صنعت خودرو بود.
سپاه به خودروسازی ورود نمی کند
به گزارش اقتصادنامه، با‌ این‌حال با مخالفت‌ها در بدنه نظامی کشور با این موضوع، و همچنین مخالفت برخی از نهادهای دولتی، مجلس از تدوین قوانین مربوط به ورود نظامی‌ها به خودروسازی چشم‌پوشی کرد. موافقان ورود نظامی‌ها به خودروسازی با تاکید بر پیوند تکنولوژیکی دو صنعت موشک‌سازی و خودروسازی، بر این باورند که نهادهای نظامی می‌توانند منجی خودروسازی کشور شوند. با این حال طی سال‌های گذشته، به‌خصوص در دوران تحریم، ورود نظامی‌ها به صنعت خودرو مطرح بوده؛ این در شرایطی است که دیروز سخنگو و مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران تاکید کرد این نهاد نظامی قصدی برای ورود به صنعت خودرو ندارد.

سردار رمضان شریف در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر ورود سپاه به خودروسازی و سهامداری در این صنعت، گفت: فرمانده کل سپاه و مجموعه تصمیم‌گیران آن هیچ قصدی برای ورود به خودروسازی ندارند، با‌این‌حال از هیچ کمکی در حوزه انتقال دانش فنی به این صنعت و سایر صنایع دریغ نمی‌کنیم. وی که در نشست مشترک با مدیرعامل تام ایران‌خودرو با موضع فعالیت‌های دانش‌بنیان خودروسازی، در محل این شرکت صحبت می‌کرد، مشکل صنعت خودرو را غیر‌فنی و ناشی از سیاستگذاری‌‌های کلان و مدیریت آن دانست. شریف تاکید کرد: احساس ما [در مجموعه سپاه] این است که در مباحث فنی و مهندسی خلاء خاصی در خودروسازی وجود ندارد و عمده مشکلات، در حوزه کلان سیاستگذاری و مدیریت این صنعت است. وی در‌عین‌حال این را هم گفت که فناوری‌های مورد‌استفاده در سپاه، در دسترس است و می‌تواند به خودروسازی و سایر صنایع منتقل شود.

در ادامه این نشست، کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، با بیان اینکه اکنون بین این شرکت و سپاه همکاری وجود دارد، گفت: به ویژه در تولید محصولات جدید ایران‌خودرو شامل ری‌‌را و TF۲۱ که سالانه حدود ۳۰میلیون قطعه نیاز دارند، از دانش فنی و تجربیات مجموعه سپاه استفاده می‌شود. به گفته وزیری، موضوع مهم در خودروسازی «فناوری» است که مجموعه سپاه آن را در اختیار دارد و ازآنجاکه در خودروسازی و به‌ویژه تولید محصولات جدید با کمبودهایی در این زمینه مواجه هستیم، از توان سپاه استفاده خواهیم کرد. اظهارات سخنگوی سپاه مبنی بر عدم‌ورود این نهاد نظامی، در شرایطی است که در این سال‌ها برخی با مقایسه توان موشکی کشور و شرایط خودروسازی، موضوع ورود نهادهای نظامی به این صنعت را مطرح کرده‌اند.

از نظر آنها، چون گفته می‌شود کشور در عرصه موشک‌سازی و ساخت پهپاد پیشرفت داشته، پس می‌تواند در خودروسازی نیز به همان اندازه پیشرفت کند. در واقع نظر برخی این است که چون [می‌گویند] موشک‌ساز خوبی هستیم، پس باید خودروساز خوبی هم باشیم. این در حالی است که سخنگوی سپاه در واکنش به مقایسه موشک‌سازی و خودروسازی تاکید کرد این دو صنعت حتما با هم تفاوت دارند. در این سال‌ها گاهی صحبت از واگذاری خودروسازان به این نهاد نظامی مطرح شده و در‌حال‌حاضر نیز این موضوع گاهی مطرح می‌شود. برخی معتقدند اگر قرار بر واگذاری سهام دولت در خودروسازی است، نیروهای نظامی می‌توانند گزینه مناسبی برای فروش سهام باشند. هرچند سخنگوی سپاه این موضوع را تایید نکرد، با این حال جمله وی مبنی بر «مشکل مدیریت و سیاستگذاری کلان در خودروسازی» این پرسش را پیش آورده که آیا این نهاد نظامی در صورت دریافت پیشنهاد سهامداری ایران‌خودرو و سایپا، آن را می‌پذیرد؟

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین