دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 5:23:32 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:58280
  • زمان انتشار:سه شنبه 13 دی 1401-15:22
  • کاربر:.
در گفت‌وگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد؛

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مقایسه ایران و اروپا از لحاظ شرایط گازی درست نیست، گفت: بیشتر مشکل ما کمبود گاز ناشی از مصرف غیربهینه است، اما مشکل اروپا بحران گاز است که با زمستان سخت روبرو هستند.
آغاز زمستان سخت اروپا؛ تفاوت بحران گازی اروپا با کمبود گازی ایران

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، مسئله بحران گازی اروپا و زمستان سخت اروپا برای اولین بار توسط رسانه‌های غربی مطرح شده بود و مسئله تحریم گازی روسیه و فکر به این موضوع که روسیه پس از تحریم گازی، به سمت پایان دادن به جنگ خواهد رفت؛ اروپایی‌ها را به این سمت برد که گاز ارزان روسیه را پس بزنند، ولی حالا هنوز زمستان شروع نشده، به وضعیت بسیار بغرنجی رسیده‌اند که زمستان سخت برای مردم و صنایع اروپا تازه شروع شده است.

صنایع انرژی‌بر و نیازمند گاز این قاره به شدت با کاهش تولید و قطعی گاز روبرو شدند و در این وضعیت پیش از شروع فصل سرد سال، تولید فولاد اروپا و کشور آلمان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد اروپا روندی کاهشی را تجربه کرده است.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲، تولید فولاد آلمان با کاهشی تاریخی روبرو شده است.

این موضوع سبب شد که ایران در نوامبر امسال برای نخستین بار تا جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بر اساس آمار ماهانه بالا رود. تولید فولاد ایران در این ماه از آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود و همچنین از تولید فولاد برزیل و ترکیه بیشتر بوده است.

مصرف گاز در ایران ۴ برابر میانگین جهانی است

«علیرضا ورناصری» عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایرنا در مورد مقایسه شرایط سخت زمستان ایران و اروپا، گفت: این مقایسه درست نیست، ما دومین تولیدکننده گاز جهان هستیم در حالی که جمعیت مان ۱.۱ درصد جمعیت جهان است و میزان سرانه استفاده کشور حدود چهار برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: اگر در حوزه ناترازی تولید گاز، نفت و برق و سبد انرژی تحولات زیربنایی را انجام دهیم، می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم و جواب خیلی از اموراتمان را بدهیم؛ به گونه‌ای که بتوانیم هم مصارف خانگی و هم صنعتی‌مان را تامین کنیم. بیشتر مشکل ما کمبود گاز ناشی از مصرف غیربهینه است، اما مشکل اروپا بحران گاز است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اروپا واردکننده گاز است که تفاوت اساسی بین کشور دارنده این ذخایر و استفاده‌کننده وجود دارد. در عین حال در اروپا با وجود واردات گاز مصرف بهینه داشتند، ولی در شرایط فعلی به مشکل و بحران تامین گاز برخورد کردند و با زمستان سخت روبرو هستند و روبرو خواهد بود.

ورناصری ادامه داد: ما به عنوان کشور دارنده ذخیره و تولیدکننده گاز در مقام استفاده باید اولویت را بر نیازهای داخلی بگذاریم. اولویتمان باید عمل به تعهداتمان باشد که باید آنها را حتماً انجام دهیم. اگر ما بر اساس سازوکاری که در جهان و اروپا گاز مصرف می‌شود، گاز مصرف کنیم می‌توانیم بیش از آن چیزی که گاز صادر می‌کنیم، در صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این نماینده مردم مجلس تاکید کرد: اگر قرار باشد برای آینده این صنعت به بهینه سازی و افزایش ذخایر کمک کنیم باید صادرات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها مصرف‌کننده و ما تولیدکننده هستیم. مشکل کشور ما در زمستان، به بحث عدم بهینه سازی مصرف برمی‌گردد؛ زیرا ما چهار برابر جهان مصرف می‌کنیم. اگر در زمینه بهینه سازی مصرف حرکت کنیم و در کنار آن نیز تولید افزایش یابد؛ خیلی از مسائل حل خواهد شد و حتی به صادرات گاز نیز خواهیم پرداخت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین