دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 6:18:16 PM

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده با بسته شهرسازانه خبر داد و گفت: عده‌ای به دنبال جوسازی برای افزایش قیمت مسکن هستند.
رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه در بافت‌ فرسوده با بسته شهرسازانه / احتمال جابجایی ۲ محله تهران

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، محمد آیینی در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور داریم اظهار کرد: همچنین ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده تاریخی و در مجموع ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید برای نوسازی این بافت‌ها به سمت محله محوری پیش برویم افزود: در حاشیه شهرها ۱۰۱۵ و در بافت فرسوده ۴۱۵۰ بافت فروده داریم که باید برنامه‌های احیاء آنها را با همکاری سایر دستگاه‌ها پیش ببریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده (۷ درصد) در شهر تهران داریم اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۹۵، ۱۹.۵ میلیون نفر در ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده ساکن بوده‌اند که سال گذشته این تعداد به ۲۲ میلیون نفر افزایش یافته است. در واقع ۲۰ درصد سطح شهرهای ایران و ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده ساکن هستند.

آئینی با اشاره به اینکه دو میلیون ۶۸۲ هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شناسایی شده که به شدت در برابر زلزله و حوادث طبیعی آسیب‌پذیر هستند تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر ساکن این بافت‌ها در خطر مستقیم حوادث طبیعی قرار دارند و مستعدترین مناطق برای بروز حادثه هستند.

تخریب ۲۲۰ هزار واحد ناپایدار

وی در ادامه از تخریب حدود ۲۲۰ هزار واحد ناپایدار و ساخت ۷۱۰ هزار واحد به جای آنها خبر داد و تاکید کرد: ما با توجه به اینکه با حجم انبوهی از بناهای ناپایدار و فرسوده مواجه هستیم باید به سمت مردمی‌سازی برویم به این مفهوم که تمامی آحاد ذینفع، ذی‌نفوذ و ذی‌حق را توانمند کنیم تا نوسازی بناهای لرزان شتاب گیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: باید فضایی ایجاد شود تا سازندگان و انبوه‌سازان در احیاء بافت‌های فرسوده همراه شوند. انبوه‌سازان به دلیل نامعادله در محلات بافت‌های فرسوده رغبتی برای حضور در آنجا ندارند. از این رو دولت باید زمینه تشویقی جهت حضور سازندگان و همکاری با مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده را فراهم آورد.

آیینی در این باره توضیح داد: در این راستا در ۵ حوزه تدارک بسته‌های تشویقی انجام شده که شامل کاهش یا حذف هزینه‌های غیرساختمانی مانند پروانه ساختمانی، تسهیل پرداخت تسهیلات ارزا‌ن قیمت، اسکان موقت، مشوق‌های شهرسازانه یا کالبدی و جابجایی محلات است.

وی ادامه داد: در بسته اول بستر قانونی فراهم شده تا حداقل ۵۰ درصد شهرداری‌ها برای صدور پروانه تخفیف ارائه دهند شهرداری‌ها این اجازه را دارند که تا صددرصد تخفیف در صدور پروانه داشته باشند که معادل این تخفیف را دولت پرداخت خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه به طور متوسط هزینه صدور پروانه برای هر متر مربع ۵۰۰ هزار تومان است که شهرداری‌ها باید ۵۰ درصد آن را تخصیص دهند گفت: اگر شهرداری‌ها این تخفیف را به مردم ارائه ندهند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

آیینی با اشاره به اینکه در بحث اسکان در تهران و سایر شهرها به ترتیب ۶۰ و ۴۵ میلیون وام با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه پرداخت می‌شود، گفت: اینکه ما وابسته به تسهیلات بانکی نباشیم، ۷۰ درصد وزن برنامه‌های دولت را به خود اختصاص داده است. در این راستا بسته تشویقی شهرسازانه در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شد که تاثیر بسیار زیادی در افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده داشته است. بر این اساس درپاییز امسال صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده در شهر تهران ۵۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سطح اشغال برای بافت‌های فرسوده ۶۰ درصد بعلاوه ۲ است و تراس و بالکن هم جزو تراکم محسوب نمی‌شود گفت: برای واحدهایی که به عنوان مثال ۱۵۰ متر هستند و به این صورت هستند که ۳ واحد ۵۰ متری تجمیع شده است یک واحد تراکم تشویقی تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال جوسازی برای افزایش قیمت هستند گفت: کار در بافت‌های فرسوده نسبت به ۵ سال قبل سخت‌تر شده ولی با این وجود ما تسلیم نمی‌شویم و باید فضای همگرایی ملی را برای بافت‌های فرسوده ایجاد کنیم.

آیینی با بیان اینکه بافت فرسوده مانند نهضت ملی مسکن نیازمند آورده اولیه نیست تصریح کرد: به دنبال آن هستیم بسته نهضت ملی مسکن را با بسته نوسازی بافت‌های فرسوده هماهنگ کنیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص جابجایی محله‌ها در برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: حدود ۱۰ درصد محلات هدف نوسازی نیازمند جابجایی هستند به عنوان مثال در تهران نو و جوادیه یا باید سازوکار نوسازی تغییر کند و به سمت بلندمرتبه‌سازی برویم یا اینکه باید به بافت‌های حاشیه‌ای جابجایی صورت بگیرد.

وی در این باره مثالی زد و گفت: در اهواز با مشارکت بخش خصوصی ۱۶۸۰ واحد در حال ساخت است و در چابهار نیز ۱۰۰۰ واحد را در حال ساخت داریم که جزو برنامه‌های جابجایی محلات محسوب می‌شود.

آیینی در پایان تاکید کرد: در نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال رانت نیستیم بلکه به دنبال حفظ جان مردم هستیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین