دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:01:46 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:52133
  • زمان انتشار:يکشنبه 20 شهريور 1401-9:56
  • کاربر:.
کارگران ایثارگر مس سرچشمه:

گویا مشکلات کارگران شرکت‌های پیمانکاری مس سرچشمه فراتر از میزان دستمزد و مزایای دریافتی آنان است زیرا کارگران مشمول قانون ایثارگری هم می‌گویند که حق و حقوقشان در این شرکت بزرگ و با درآمدهای بسیار کلان رعایت نمی‌شود.
فریادهایمان را بشنوید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا کارگران ایثارگر یا فرزند خانواده های شهید، جانباز و ایثارگر که برای مس سرچشمه فعالیت می‌کنند می گویند باوجود تصویب قانون ایثارگری در سال ۹۹ همچنان کسی در درون این شرکت معظم صدایشان را نشنیده و قوانین را در تبدیل وضعیت و سایر بندهای قانون از جمله حقوق و مزایا اجرا نکرده است.

در این شرایط تجمع های کارگری در مجتمع مس سرچشمه در اعتراض به اندک بودن حقوق و مزایا و همچنین بی‌تفاوتی مسئولان این شرکت در ارتقا و تبدیل وضعیت جمعیت کارگری مشمول قانون ایثارگران زیرپوشش اتفاقی است که هر چند مدت یک بار بدون نتیجه و بازخورد تکرار می‌شود اما امید کارگران همچنان برای گرفتن حق و حقوقشان زنده مانده و بعد از تغییر معاون منابع انسانی این مجتمع طی چند هفته اخیر، این امیدها زیادتر هم شده است.

کارگران زیرپوشش مس سرچشمه می‌گویند طی سال های اخیر گاهی جلو در ورودی این مجتمع و گاهی مقابل استانداری کرمان دست به تجمع و اعتراض زده اند و خواستار تبدیل وضعیت خود طبق قانون هستند اما اتفاقی نیفتاده و این درحالی است که در همین سال ها افراد زیادی از بیرون از مجموعه جذب شرکت شده‌اند. 

نکته قابل تامل اینکه هربار مدیران مس سرچشمه فعالیت این کارگران معترض را به شرکت های بخش خصوصی پیمانکاری تقلیل جایگاه داده‌اند و گفته‌اند که «براساس قانون و به علت نداشتن قرارداد مستقیم با خود شرکت مس» این کارگران مشمول تغییر وضعیت یا سایر مفاد نمی شوند؛ حال آنکه اگرچه این کارگران می گویند برای شرکت های وابسته به مس، کار مداوم و مستمر می کنند، مدیران حوزه تعاون، کار و امور اجتماعی نیز می گویند حتی اگر کارگران در شرکت های خصوصی کار مستمر و ادامه دار انجام دهند، مشمول قوانین یعنی قراردادهای بلندمدت و نیز سطح پرداختی متناسب و یکسان با کارگران شاغل در خود شرکت مس هستند.

بررسی ها نیز البته نشان می دهد که تعدادی از کارگران معترض در شرکت هایی مشغول به کار هستند که مدیران آنها از پرسنل شرکت مس هستند و شرکت ها نیز وابسته به خود مس هستند؛ یا سهامداران عمده آنها را مس تشکیل می دهد یا خود شرکت مس این شرکت ها را راه اندازی کرده اند.

صرفنظر از مشکل کارگران مشمول قانون ایثارگری، اعتراض ها به میزان دستمزد شرکت های پیمانکاری مس طی سال های اخیر همواره بالا بوده و ایرنا نیز درحال جمعبندی مستندات برای پرداختن به اعتراض ها و چرایی آنها آن هم در شرکتی معظم که درآمدهای چندین هزارمیلیاردی دارد است اما در این نوشتار با اتکا به اعتراض کارگران ایثارگر، از این منظر مسائل مطرح شده بررسی می شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین