جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 6:08:17 PM
اقتصادنامه بررسی می کند: چرا حرف دولتمردان باور پذیر نیست

اقتصادنامه: با گذشت یک سال ازعمر کابینه سیزدهم و درآستانه فرا رسیدن هفته دولت، هر روز بر شمار وعده ها، ادعاها و اظهارات دولتمردان درخصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزوده می شود. رییس جمهور و دولتمردانش، طی ماههای اخیر همواره از تریبونهای مختلف از اقدامات و سیاستهای دولت در جهت اصلاح شیوه حکمرانی، بهبود مستمر شاخص های اقتصادی و اصلاح وضعیت معیشتی مردم سخن گفته اند؛ اظهاراتی که به باور عمومی با واقعیات کنونی فاصله زیادی دارد.چنانکه پس از عمر یک ساله دولت رییسی، این پرسش در اذهان ناظران شکل گرفته که چرا مردم حرف دولتمردان را باور نمی کنند؟!
وقتی آمار و روایت ها حرف دیگری می زنند

در تازه ترین اظهارات از این دست، روز چهارشنبه برخی وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به تعدادی از پرسش ها پاسخ دادند. اما باز هم این اظهارات برای افکار عمومی باور پذیر نیست.

 

وزیر اقتصاد: تورم تحت کنترل است

وزیر اقتصاد و دارایی روز چهارشنبه با انتقاد از رسانه‌هایی که ارقام غیرمستند درباره وضعیت اقتصادی کشور در این روزها منتشر می‌کنند گفت: متاسفانه در رسانه‌ها از داده‌های غلط گاهی استفاده می شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد.

سید احسان خاندوزی افزود: در فاصله بین اردیبهشت تا تیرماه به لحاظ شاخص‌های قیمتی فشار بیشتری روی مردم بود و شاخص‌های تورمی هم این را نشان می دهد، اما مسیر تحت کنترل است و همانطور که تورم تیرماه کاهش داشت در مرداد هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود. در بهار ۱۴۰۱ پایه پولی کشور ۶ درصد افزایش یافته است در حالی که در ۱۴۰۰، ۹ درصد بود یا دولت در بهار امسال  با یک پنجم تنخواه بودجه‌ای سال گذشته خودش تمام هزینه‌ای مصرفی اش را مدیریت کرد اینها نشان می دهد که این دست مسیرهای بلندمدت اقتصاد تحت کنترل است.

خاندوزی گفت: درباره چهارماه اخیر امسال هم آمارهای رسمی نشان می دهد که توانستیم ۲۲ دصد افزایش صادرات داشته باشیم و ۱۶ درصد افزایش واردات داشته باشیم و این افزایش ها به لحاظ وزنی نیست، بلکه توانستیم صادرات با ارزش افزوده بیشتر را داشته باشیم یا افزایش ۴۰ درصدی درآمد ناشی از ترانزیت از مصادیقی است که نشان می‌دهد روند کلی در حوزه رونق اقتصادی رو به بهبود است.

اما چرا ادعاهای وزیر اقتصاد قابل باور نیست؟!

نگاهی ساده به گزارش اخیر مرکز آمار در خصوص تورم نشان می دهد که چرا اظهارات خاندوزی در خصوص مهار تورم برای مردم ملموس نیست. در گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشوردر تیر ماه سال جاری موارد متعددی وجود دارد:

قیمت یک بطری 900 گرمی روغن مایع در تیرماه امسال 327 درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته،یک کیلو برنج ایرانی هم 188 درصد نسبت به تیرماه سال قبل گرانتر شده،یک بسته ماکارونی نیم کیلویی در این مدت 166 درصد رشد قیمت داشته و رب گوجه یک کیلویی در این زمان 134 درصد نسبت به تیرماه سال گذشته افزایش قیمت یافته است. هرکیلو سیب زمینی 173 درصد، یک کیلو ماست 134 درصد، نیم کیلو پنیر 137 درصد و یک کیلو تخم مرغ 102 درصد نسبت به تیرماه 1400 گرانتر شده است. مرغ  هم در تیرماه سال جاری کیلویی 103 درصد و یک قالب کره صدگرمی 116 درصد در مقایسه با تیرماه پارسال افزایش قیمت نشان داده اند.

اینها در واقع نشان می دهد که سفره مردم هر سال و هر ماه دارد کوچکتر می شود به طوری که بنا به گفته مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور ، مصرف سرانه گوشت به 3 کیلوگرم در سال رسیده است و یا آنکه طبق اعلام انجمن، مصرف محصولات لبنی بعد از اصلاح یارانه‌ها بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است ...

چنین ارقامی فاصله ادعای وزیر اقتصاد با تورمی که مردم در عمل لمس می کنند و با آن مواجه اند را نشان میدهد. کارشناسان معتقدند نحوه محاسبه شاخص تورم با تکیه بر برخی ترفندها نظیر اعمال قیمت تثبیتی بنزین و نیز نرخ دستوری و غیرمنطبق با واقعیات در خصوص افزایش اجاره بها (افزایش اسمی اجاره بها تا سقف 25 درصد)  از جمله دلایل پایین نشان شکاف بین نرخ تورم ادعایی دولت و تورم واقعی برای مصرف کننده به شمار می رود.

 

وزیر نفت: مشکلی برای فروش فراورده های نفتی نداریم

در همین حال هم جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه توضیحاتی را در خصوص شرایط احداث پتروپالایشگاه ها ارائه کرد و گفت: در فروش محصولات پتروشیمی و فراورده های نفتی مشکلی نداریم

او تصریح کرد: خوشبختانه فراورده های نفتی تحریم ناپذیر است و امروز شاهدیم که در فروش محصولات پتروشیمی و فراورده ها مشکلی نداریم.

اظهارات تعجب برانگیز وزیر نفت در حالی منتشر شده که ظرف یک ماه گذشته وزارت خزانه داری امریکا 15 فرد و شرکت جدید شامل دو شناور دو تبعه ایرانی و 13 شرکت مستقر در ایران و امارات و هنگ کنگ را به فهرست تحریم ها اضافه کرده است.

به گفته کارشناسان، علاوه بر صدور این مقررات تحریمی غیرقابل دور زدن، هزینه های مربوط به فعالیت در بازارهای بین المللی، کاهش قدرت چانه زنی برای فروش با قیمتهای جهانی با اعمال تحریمهای سال 1392و1397 و 1401 در حوزه پتروشیمی عملا سخت ترین شرایط را پیش روی این صنعت قرار داده است. نکته مهم آنکه این تحریم ها شامل بخش صادرات، مالی و بانکی، کشتیرانی و بیمه حمل و نقل، دانش فنی ، تجهیزات و کاتالیست ها و تامین مالی و سرمایه گذاری شده است.

وزیر ارتباطات:کدام طرح صیانت؟!

همچنین وزیر ارتباطات روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران با اشاره به نگرانی های جدی خانواده های ایرانی درباره دسترسی به محتواهای ممنوع در جمهوری اسلامی، افزود: ما به کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فعال کردیم که صرفا دسترسی به محتواهای مستهجن و غیراخلاقی یا خشونت بسیار شدید توسط خود پلتفرم های جستجو فعال شود و بحث قفل کودک مطرح نیست

 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو روز اخیر تاکید کرده: بارها گفتیم چیزی به اسم طرح صیانت وجود خارجی ندارد و چیزی هم مصوب نشده است.

این در حالی است که اختلالات شدید ارتباطات و اینترنت از ابتدای مردادماه سال جاری به حدی رسیده که هفته گذشته رییس جمهوری خود وزیر ارتباطات را مامور رسیدگی به این مشکل کرد.

 رئیسی در جلسه قبلی هیات دولت پس از ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، از سوی وزیر ارتباطات، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.

رئیس‌کل بانک مرکزی: وام ازدواج 10 روزه واریز می شود

خبر جالب دیگر این  است که علی صالح‌آبادی گفت: بخشنامه تسهیلات ازدواج به بانک ها اعلام شده و از زمانی که مدارک تکمیل شود بانک ها مکلف هستند ظرف مدت ۱۰ روز تسهیلات را به حساب زوجین واریز کنند و اگر نشود بانک تخلف کرده است.

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه روزچهارشنبه هیات دولت اظهار داشت: بخشنامه تسهیلات ازدواج به بانک ها اعلام شده و از زمانی که مدارک تکمیل شود، بانک ها مکلف هستند ظرف مدت ۱۰ روز تسهیلات را به حساب زوجین واریز کنند و اگر نشود، بانک تخلف کرده است.

وی افزود: اگر بانک ها در این زمینه تخلف کردند، مردم تخلفات بانک ها را به سامانه های بانک مرکزی اعلام کنند

این در حالی است که هنوز زوج های جوان درگیر وام ازدواج خود هستند و صف انتظار به ماهها کشیده شده است.

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین