جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 7:40:45 PM

بنابر اعلام بانک مرکزی اوکراین، این کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه (٢٤ فوریه) حدود ۱۲/۴ میلیارد دلار از ذخایر طلای خود را به فروش رسانده است.
فروش بیش از ۱۲ میلیارد دلار از ذخایر طلای اوکراین از زمان حمله روسیه

 کاترینا روژکووا، معاون بانک مرکزی اوکراین با اعلام این خبر گفته: «ما این (طلا) را می‌فروشیم تا واردکنندگان قادر به خرید اقلام اساسی برای کشور باشند."

او البته گفته فروش ذخایر طلای این کشور برای تقویت پول ملی اوکراین (گریونا) نبوده است.

به گزارش بی بی سی ، با ادامه جنگ اوکراین و تخریب گسترده بعضی شهرها/زیرساخت‌ها و توقف فعالیت‌های تجاری و صنعتی، اقتصاد این کشور مختل شد و درآمدهای این کشور آسیب جدی دید.

تامین و واردات بعضی اقلام هم با طولانی شدن جنگ متاثر شده است.

صادرات محصولات کشاورزی یکی از منابع مهم درآمد این کشور محسوب می‌شد؛ حدود ٧٠ درصد مساحت این کشور معادل ۴۱/۵ میلیون هکتار بە این کشاورزی اخصاص داشت.

در سال ٢٠٢٠ میلادی، بخش کشاورزی اوکراین بیش از ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شد؛ ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی عمده ترین محصولات غلات اوکراین هستند.

سال گذشتە این کشور ٣٣ میلیون تن گندم تولید کرد کە ٧٥ درصد آن را صادر کردە بود. براساس بعضی گزارش‌ها، در مواردی حتی مزارع کشاورزی به عمد توسط نیروهای روسیه به آتش کشیده شدند.

البته اوکراین از حمایت‌های مالی کشورهای غربی هم برخوردار بوده است. بعنوان مثال آمریکا اواخر اردیبهشت ماه کمک ۴۰ میلیارد دلاری را به این کشور تصویب کرد که بزرگترین بسته کمکی برای این کشور از زمان حمله روسیه بود؛ که شامل شش میلیارد دلار کمک امنیتی و ۹ میلیارد دلار برای حمایت اقتصادی از اوکراین می‌شد.

کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به اوکراین هم بالغ بر ۶/۲ میلیارد یورو بوده است.

با اینکه اوکراین با طولانی‌تر شدن جنگ، هر روز خسارت بیشتری را متحل می‌شود ولی نخست وزیر این کشور اخیرا گفته برای بازسازی اوکراین ۷۵۰ میلیارد دلار مورد نیاز است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین