سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 3:56:06 PM
چرا دلار قوی شد و ارزهای دیگر ضعیف؟

هفته گذشته ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو یکسان شد، یا به عبارت دیگر "یک به یک" شد. 
ارز آمریکا و مشکل اقتصاد جهان

به گزارش اقتصادنامه، ارزش دلار در واقع در برابر یورو افزایش نیافت بلکه در برابر ارزهای جهان روای دیگر مانند ین ژاپن و پوند بریتانیا هم افزایش یافت. اما چرا؟ در این باره روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که امروز منتشر کرد به این سوال پاسخ داده است.
بنابر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ارزش دلار آمریکا به قوی ترین حد خود طی یک نسل رسید، نه فقط ارزهای جهان روای دیگر را بی ارزش کرد و بلکه دورنمای اقتصادی جهان را هم تیره و تار کرد، زیرا باعث می شود که هر چیزی از هزینه سفر به اقصی نقاط دنیا گرفته تا سود دهی بنگاههای چند ملیتی را تحت تاثیر خود قرار دهد و بالاتر ببرد.
این روزنامه با اشاره به این نکته که دلار اقتصاد جهانی را تسهیل می کند در ادامه می نویسد که در اصل دلار یک طرف اقتصاد جهانی است و ۹۰ درصد تمامی تراکنش های ارز خارجی را در برمی گیرد و تقریبا ۶ هزار میلیارد دلار از فعالیت های روزانه پیش از پاندمی کرونا را در اختیار داشت ، از جهانگردهایی که از کارت اعتباری اشان استفاده می کردند گرفته تا بنگاههایی که سرمایه گذاری بین المللی اشان را انجام می دادند. دلار به عنوان مهمترین ارز دنیا غالبا در دوره هایی از بحران اوج می گرفت که بخشی از آن به این خاطر بود که سرمایه گذاران آن را نسبتا امن و با ثبات می دانند.عملکرد آن هم غالبا به مثابه سازنده سلامت اقتصاد جهانی می بینند : دلار در ماههای اخیر که تورم رو به افزایش بوده ، نرخ های بهره بالا رفته اند و دورنمای رشد کاهش یافته ، بهره خود را برده است.
گزارشگران این روزنامه همچنین نوشتند که اصلی ترین راه برای اندازه گیری قدرت دلار ، شاخصی است که آن را در برابر سبد ارزهای عمده دنیا که شریکان تجاری مانند ژاپن و حوزه یورو ، تجارت می کنند ، قرار می دهد. طبق این سنجش ، دلار بعد از آنکه ۱۰ درصد به ارزش آن در سال جاری افزوده شد ،در بالاترین وضعیت خود طی ۲۰ سال اخیر قرار دارد.
در هفته گذشته ، ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود طی ۲۴ سال اخیر رسید و یورو هم به نرخ برابر رسید ، یعنی نرخ مبادله یک در برابر یک که از سال ۲۰۰۲ به این طرف بی سابقه بوده است.
عواملی که اقتصاد جهانی را به جلو رانده یکی از دلایلی است که باعث شده تا دلار ناگهان به این گونه قوی بشود. همان طور که رییسان کل بانک های مرکزی جهان سعی می کنند تا با بالا بردن نرخ بهره تورم را مهار کنند ، فدرال رزرو هم به سرعتی بیش از گذشته همین کار را کرد. در نتیجه نرخ بهره در ایالات متحده بالاتر از هر اقتصاد بزرگ دنیا است و همین امر سبب شده تا سرمایه گذاران جذب سرمایه گذاری های محافظه کارتر مثل اوراق خزانه آمریکا بشوند. همچنانکه پول وارد ایالات متحده می شود ، ارزش دلار هم افزایش می یابد.تحلیلگران "بانک آو آمریکا" تخمین می زنند که بیش از نیمی از افزایش ارزش دلار در سال جاری را می توان فقط به سیاست مهاجمی فدرال رزرو نسبت داد. همچنین تحلیلگران می گویند که دلار به این خاطر بالا رفت که قیمت های بالای انرژی اقتصاد واردکنندگان انرژی را که عمدتا اروپا را در برمی گیرد بیشتر از ایالات متحده که وابستگی کمتری به خرید نفت و گاز از دیگر نقاط دنیا دارد ، ضربه زده است.
بنگاههایی که در خارج از ایالات متحده قرار دارند اکنون با تقویت دلار فروش خودشان را قوی تر می بینند."باربیری " که سازنده کالاهای لوکس در بریتانیا است روز جمعه گفت که به خاطر حرکتی که در بین ارزها شد امسال ‍۲۰۰ میلیون دلار به درآمدش افزوده شده است که همین امر کمک کرده است تا کاهش فروش در کشور چین را که رشد اقتصاد آن امسال کندتر از گذشته شده است ، جبران کند.
بنابر گزارش این روزنامه ، اما بنگاههای آمریکایی با عملیات های بزرگ بین المللی وقتی که فروش خارجی را به دلار تبدیل می کنند ، خسارت می بینند. مثلا ، سود بنگاههای مایکروسافت و نیکی ، اخیرا کاهش یافته است. اپل بیش از ۶۰ درصد از فروش خود را در خارج از ایالات متحده انجام می دهد؛ این شرکت و دیگر غول های فناوری که حاکم بر شاخص های بورس هستند به احتمال خیلی زیاد از افزایش قدرت دلار صدمه می بینند که باید آن را در گزارش های مالی اشان که هفته های آتی بیرون می آید دید. بن لایدلر، استراتژیست بازارهای جهانی ، تخمین می زند که افزایش قدرت دلار نزدیک به ۵ درصد از کسب رشد بنگاههای اس اند پی ۵۰۰ را کاهش دهد که تقریبا معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است.
بسیاری از بنگاهها و حکومت ها در سراسر دنیا به دلار قرض می گیرند و افزایش ارزش دلار اکنون یک مسئله بزرگی شده است. همچنین این موضوع برای کشورهای فقیرتر که بدهی دلاری دارند هم حقیقت دارد. اما به قول جان بی کانلی ، وزیر اسبق خزانه که در اوایل دهه ۱۹۷۰ به همتایانش گفت که مشهور شد :" دلار ارز ما است اما مشکل شما است."



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین