جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 3:56:23 PM
در شماره دوم اقتصادنامه می خوانید:

شماره دوم هفته نامه تلگرامی اقتصادنامه جمعه اول دی ماه 1396 منتشر شد. 
از  تشکیل جلسات فوق بحران آسیب های اجتماعی در دفتر مقام رهبری تا تله رشد پایین

شماره دوم هفته نامه تلگرامی اقتصادنامه با تیتر یکی در خصوص تشکیل جلسات فوق بحران آسیب های اجتماعی در دفتر مقام رهبری و عکسی از حسن درگاهی دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی که مسیر رشد اقتصادی کشور را بررسی کرده، منتشر شد.

 

تشکیل جلسات فوق بحران آسیب های اجتماعی در دفتر مقام رهبری

بر اساس این گزارش، آنگونه که اقتصادنامه کسب اطلاع کرده است، تا کنون 5 جلسه در خصوص آسیب های اجتماعی با حضور رهبر انقلاب تشکیل شده که در آن گزارش های تکان دهنده ای از وضعیت اخلاق و جامعه ایران ارائه شده تا راهکارهایی در این خصوص یافته شود.

 

تله رشد پایین

در عکس یک این شماره، حسن درگاهی دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به تصویر کشیده شده است. او معتقد است که اگر بهبودی در سیاست های اقتصاد کلان و فضای سرمایه گذاری و کسب وکار، صورت نگیرد، رشد اقتصادی کشور با ارقامی پایین تداوم خواهد یافت که در این صورت اقتصاد ایران به تله رشد پایین اقتصادی خواهد افتاد.

گوشواره راست هفته نامه اقتصادنامه را علیرضا بهداد مدیرمسوول و روزنامه نگار به بهانه 15 سالگی روزنامه دنیای اقتصاد مطرح کرده است. او نوشته است: روزنامه دنیای اقتصاد هفته گذشته جشن تولد 15 سالگی خود را جشن گرفت. این روزنامه به باور بسیاری از کارشناسان عرصه ارتباطات و روزنامه نگاری یک اتفاق در نظام رسانه ای تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می آید. اما دنیای اقتصاد چگونه توانست به پرتیراژترین روزنامه کشور تبدیل شود؟

بودجه ۹۷ به اصلاح سیاستها کمک می کند؟

گوشواره چپ این شماره به بودجه 97 و اصلاح سیاست‌ها اختصاص دارد. حمید آذرمند نوشته است: در لایحه بودجه 1397، شواهدی از برخی اصلاحات اقتصادی محدود دیده می‌شود ولی در عین حال، بسیاری از سیاست‌های اقتصادی معیوب و مخرب همچنان در این بودجه نیز تداوم دارند. باید پذیرفت که دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزا و افزایش پایداری و ثبات اقتصاد کلان، از طریق تداوم سیاست‌های فعلی حاصل نخواهد شد.

خروج نیروهای مسلح از کسب و کار یا اقتصاد؟

همچنین در ستون‌های بعدی این روزنامه، سعید اسلامی‌بیدگلی خروج نیروهای مسلح از کسب و کار یا اقتصاد را مورد بررسی قرار داده است. او معتقد است نهادهای نظامی باید از تجارت و کسب‌وکار خارج شوند و نه از اقتصاد. کسب‌وکار جزو وظایف این نهادها نیست. این نهادها برای تامین منابع خود باید کمک کنند که فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند و دولت از طریق مالیات، درآمد بیشتری کسب کند، سپس این درآمد به‌صورت بودجه در اختیار این نهادها قرار داده شود.

بودجه 97 و تعرفه درمانی ساختار بنگاه ها

در این شماره محمدمهدی بهکیش نیز به بودجه 97 و تعرفه درمانی ساختار بنگاه ها پرداخته است. او باور دارد در لایحه بودجه به تعرفه ها نگاهی بیندازید؛ چرا در دنیایی که دیگر تعرفه در همه جا دو یا سه درصد است دولت تعرفه را می برد روی 150 درصد که با چیزهای جنبی غیر تعرفه ای آن بالای 200 درصد می شود، تازه اعلام می کنیم که می خواهیم عضو سازمان تجارت جهانی هم بشویم.

 

ریشه آلودگی هوا و دگرگونی‌های اقلیمی

در ادامه، عباس آخوندی نیز ریشه آلودگی هوا پرداخته و گزارش تغییر اقلیم را کاملا تکان‌دهنده خوانده است. او می‌گوید وضعیت نه تنها نشان از تهدید ایران مرکزی توسط خشکسالی و بیابان‌زایی دارد، بلکه تمام حوزه تمدن ایران‌شهری و غرب آسیا در معرض تهدید است. آهسته و آرام بودن تغییرات سبب شده که کمتر این تهدید حس شود مگر در روزهایی این‌چنینی که شهرها و مردمانش با تنگی نفس کُشنده مواجه می‌شوند.

....

فریدون تفضلی به کما رفت

اما زیر عکس یک هفته نامه اقتصادنامه، خبری تاسف انگیز از فریدون تفضلی استاد نام‌آشنای علم اقتصاد آمده است. دکتر فریدون تفضلی، استاد اقتصاد کلان دانشکده عاوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در کانادا بر اثر سکته مغزی به کمای بدون بازگشت رفته است. این اقتصاددان برجسته کشور نویسنده کتاب هایی همچوم تاریخ عقاید اقتصادی و اقتصاد کلان است. آرزوی او بازگشت به وطن است.

 

اثر 1.2 درصدی بنزین بر تورم

در ادامه اقتصادنامه به اثر 1.2 درصدی بنزین بر تورم پرداخته و آورده است: بررسی اقتصاددانان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه حاکی از اثر 1.2 درصدی اصلاح قیمت حامل های انرژی بر تورم کل کشور دارد. دولت قصد دارد در به زودی قیمت حامل های انرژی را تغییر داده و بر این اساس قیمت بنزین را به ازای هر لیتر 1500 و گازوئیل را 400 تومان افزایش دهد.

 نشانه شناسی بودجه 97 در تجارت فردا

اقتصادنامه در این شماره خبر داده که شماره 251 هفته نامه تجارت فردا منتشر شده است. همچنین نوشته است این شماره تجارت فردا با تیتری درباره بودجه 97 تلاش کرده‌ تا با بررسی اقتصاد سیاسی بودجه، ترجیحات ذهنی دولت را در تخصیص منابع بررسی کند. تجارت فردا ای پرسش را مطرح کرده که آیا حسن روحانی با این بودجه پاسخ مناسبی به مردمی که او را انتخاب کردند داده است؟



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین