يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 10:17:27 PM
زهرا کریمی اقتصاددان در گفت و گو با اقتصادنامه:

دغدغه اقتصاد ایران ادغام  و تفکیک نیست

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌ها شوک به اقتصاد وارد می کند، عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن که سال هاست در زمینه‌های صنعتی موفق هستند، مقوله صنعت و تجارت از هم جدا نیست؛ صنایع و بازرگانی در ژاپن در یک وزارتخانه ی واحد دهه ها است که به صورت هماهنگ سیاستگزاری می شود. در کشور ما سازمان‌ها نه ادغام بلکه در واقع جمع جبری شده و مجدد از هم جدا می‌شوند. همان طور که ادغام آن‌ها باعث نعمت و خیر نبود جدا شدن آن‌ها هم ضرورتا تغییری جدی ایجاد نمی‌کند. 

زهرا کریمی در گفت و گو با اقتصادنامه بیان کرد: در وضعیت کنونی که همه چیز لرزان و شکننده است اینگونه تصمیم‌ها به اقتصاد شوک وارد می‌کند. برنامه ریزی دقیق و بررسی کارشناسانه برای علل و پیامدهای این ادغام ها و جداسازی­ها انجام نشده و نتیجه این اقدامات بر عملکرد اقتصاد ایران مشخص نیست.
او اضافه کرد: برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران که شکاف قابل توجهی با کشورهای صنعتی دارند تجارت بین الملل نقش تعیین کننده‌ای دارد. کشورهای توسعه یافته سال‌ها از ما جلوتر هستند و از طریق تجارت امکان دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته برای ما موجود نیست.
کریمی تاکید کرد: وقتی همه راه‌ها را روی خود بسته‌ایم باید هر تکنولوژی و دانشی را خودمان در داخل ابداع کنیم که از نظر کیفی خیلی ضعیف‌تر و از لحاظ هزینه خیلی بالاتر است. اگر محدودیت تحریم های بین المللی وجود نداشته باشد می‌توانیم با انتقال تکنولوژی گام‌های بلندی رو به جلو برداریم تا در مراحل بعد وارد فرایند نوآوری شویم.
این اقتصاددان تاکید کرد: این مراحل را کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن طی کرده اند. در ایران اما طی ده سال گذشته به دلیل‌عدم امکان انجام مبادلات با کشورهای توسعه یافته، انتقال تکنولوژی نو و سرمایه مورد نیاز راه اندازی صنایع مدرن امکان‌پذیر نبوده است. بخش بزرگی از صنایع ایران گرفتار فرسودگی و تکنولوژی‌های قدیمی است و راه حلی برای برون رفت از این مشکل و نوسازی صنعت ایران در شرایط تحریمی دیده نمی‌شود.
کریمی ادامه داد: در استراتژی توسعه صنعتی، تجارت بین الملل نقش اساسی دارد. اگر روابط سیاسی مناسب با کشورهای صنعتی ایجاد نشود موانع بسیار جدی برای انتقال تکنولوژی به وجود می‌آید. ایران بیش از ۱۰ سال است که گرفتار تحریم‌های شدید است و صنایع مختلف به تکنولوژی‌های اساسی مدرن دسترسی ندارند. رفع این مشکلات از طریق واسطه یا به اصطلاح دور زدن تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. بهبود روابط تجاری با جهان به توسعه صنعت کمک می‌کند.
او معتقد است: تشکل‌های صنعتی قوی می‌توانند نقش مهمی در بهبود روابط ایران با کشورهای صنعتی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند در نقش مشاوران دولت ظاهر شوند و در جهت تسهیل و تسریع نوسازی صنعتی موثر عمل کنند، هرچند تشکل‌های صنعتی در ایران عملکرد بسیار ضعیفی دارند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین