پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 1:56:06 AM
تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از نوسان های اخیر ارزی

رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تلویزیون ایران نوسان های اخیر بازار ارز را تحلیل کرد.
دوران کاهش قیمت دلار فرار رسید/ قیمت 3600 تومانی دلار تا پایان امسال منطقی است

به گزارش اقتصادنامه، ولی الله سیف گفت: قیمت دلار از ابتدای امسال از 3450 به 4145 تا دهم دیماه رسیده و اکنون با توجه به سیاست های در نظر گرفته شده  به زیر 4 هزار تومان رسیده و رونده نزولی خود را آغاز کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی دلیل افزایش قیمت دلار طی هفته های اخیر را افزایش تعداد مسافرت های مذهبی به ویژه اربعین، تسویه حساب های تجاری و مسافرت های آخر سال میلادی بوده دانست و گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که با ثبات ترین بازار ارز را در 8 ماه اول امسال داشته ایم.

او با انتقاد از برخی تحلیلگران و کارشناسان و نمایندگان مجلس گفت: انعکاس داخلی مباحث ریاست جمهوری باعث التهاب آفرینی بازار ارز شد و برخی از کارشناسان نیز  با دامن زدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارائه تحلیل های خلاف واقع باعث التهاب آفرینی در این بازار شدند تا جایی که در تلگرام خبر جعلی درست کردند که بانک جهانی اعلام کرده قیمت دلار به بالای 5 هزار دلار می رسد و اقتصاد ایران ورشکست می شود.

سیف با اشاره به اینکه روند نزولی قیمت ارز از امروز (شنبه 11 دیماه) آغاز شده است گفت: از نظر بانک مرکزی قیمت دلار تا پایان سال می تواند در محدود 3 هزار 600 تومانی قرار گیرد که این قیمت منطقی بود و مطابق واقعیت های فعلی اقتصادی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از گفته های خود افزود: برابری قیمت دلار و یورو نیز باعث افزایش قیمت ارز شد. سرعت تضعیف یورو در مقابل دلار نسبت به ریال بیشتر بوده است. قدرت ریال در برابر یورو افزایش یافته و روند قیمت یورو نسبت به ریال کاهشی بوده است.

او با اشاره به اینکه شرکای تجاری ایران چین، امارات، حوزه یورو و کره هستند گفت: دلار در مبادلات تجاری ما تنها 17 درصد سهم دارد و باید از اهمیت دلار در نزد افکار عمومی بکاهیم.

سیف افزود: برخی از نماینگان مجلس و اقتصاددانان اخیرا گفته اند که دولت برای کسری بودجه خود اقدام به افزایش قیمت دلار در بودجه و یا بازار کرده که این موضوع کاملا تکذیب می شود چرا که دولت هیچ گاه برای کسری بودجه خودش قیمت دلار را بالا نمی برد و در هیچ دولتی این اتفاق نیافتاده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برخی به نقل از رئیس دفتر محترم رئیس جمهور گفته اند که قیمت دلار برای رونق صادرات تا 7 هزار دلار نیز می رسد در حالیکه دکتر نهاوندیان هیچ گاه نگفته قیمت ارز 7 هزار تومانی برای صادرات توجیه دارد.

او با اشاره به یکسان سازی قیمت ارز گفت: یکسان سازی قیمت ارز با عادی سازی روابط بانکی و افزایش سرعت عمل و دسترسی ما انجام می شود و در اولین فرصت ممکن انجام می شود. این اقدام دو ماه بعد از برقرای رابطه بانکی انجام می شود.

سیف افزود: باید زمینه ای ایجاد کنیم که اختیار صرافی ها کم شود و مبادلات ارزی به سمت بانک ها بیاید. مقرر شده از این به بعد گشایش ال سی در نظام بانکی صورت گرفته که با 10 درصد دلار 3600 تومانی به صورت علی الحساب گرفته می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: صادر کنندگان پتروشیمی و فرآورده های نفتی موظف شدند ارزشان را در بازار عرضه کنند تا بتوانیم به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهیم.

او گفت: بورس ارز بعد از یکسان سازی نرخ ارز ایجاد می شود. 90 درصد از تامین مالی اقتصاد را بانک ها انجام می دهند. باید بین بازار پول و سرمایه تقسیم منابع شود.

سیف با اشاره به رشد 7.4 درصدی در شش ماه نخست امسال افزود: یکی از ابزارهای مهم رشد 7.4 درصدی، رشد مثبت صنعت و اختصاص 13 هزار میلیارد تومانی تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط است.

او گفت: بنگاه های کوچک و متوسط، نیازهای خرد مردم و تامین نقدینگی جاری بر عهده بانک ها و سرمایه گذاری بلند مدت برای بازار سرمایه است. منابع بانکی برای تامین مالی کوتاه مدت و منابع بازار سرمایه برای سرمایه گذاری های بلند مدت مناسب است.

سیف با اشاره به ارائه کارت های اعتباری وزارت صنعت گفت: کارت های اعتباری می خواست به صورت تصنعی رونق بیافریند. در همه جای دنیا کارت اعتباری برای کمک به مصرف کنندگان است که تولیدکنندگانی که محصولات آنان خریدار ندارد.



منبع: اقتصادنامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین