جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 3:09:04 PM
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفت‌و‌گو با "اقتصادنامه" مطرح کرد:

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، گفت: در صورتی که نیاز صنعت خودرو به شرکت‌های دانش بنیان شناسایی و بررسی نشود این شرکت‌ها نمی‌توانند نقش موثری در ارتقا تولید داخلی داشته باشند.
نیاز صنعت خودرو به شناسایی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: در ابتدا باید مشخص شود شرکت‌های دانش بنیان در چه زمینه‌هایی می‌توانند موثر باشند. به عنوان مثال بهتر است خلاهای صنعت خودرو در زمینه‌های گوناگون فناوری شناسایی شود تا تولید محصولات دانش بنیان بر اساس نیاز واقعی صنعت خودرو صورت پذیرد.

وی با بیان تجربه‌اش از همکاری با قطعه‌سازان ترکیه‌ای مطرح کرد: فعالان صنعت خودرو این کشور در ابتدا برای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در بخش خودرو به طرح موضوع پرداخته و پرسش‌هایی را درباره اینکه چگونه می‌توانند به صنعت خودرو کمک کنند مطرح کردند تا ابعاد مختلف مساله را شناسایی کنند.

نجفی منش گفت: برای استفاده از توانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در ایران لازم است خودرو سازان کشورمان نیز با طرح پرسش‌نامه‌ای از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی مطلع شوند. به عنوان مثال سوالاتی نظیر «آیا قادر به طراحی محصول مورد نظر هستیم»، «آیا مواد اولیه مورد نیاز را داریم»، «آیا به ماشین آلات مربوطه مجهز هستیم»، «آیا قالب‌ها و ابزارهای کنترلی برای تهیه قطعات را داریم»، «آیا تکنولوژی مورد نیاز و روش کار تولید را بلدیم»، «آیا تولید می‌کنیم یا خیر» از جمله پرسش‌های مهمی هستند که شرکت‌های دانش بنیان و خودرو سازان بهتر است به آن پاسخ دهند.

او ادامه داد: در این زمینه لازم است در صنایع و تکنولوژی‌های مختلف مانند ریخته گری، پلیمر یا دیگر صنایع وابسته به خودروسازی سوالات مطرح شده را پاسخ دهیم تا نقاط قوت، ضعف و کمبودها شناسایی شود. نتیجه این کار می‌تواند نقشه راه شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه را تعیین کند و مشخص شود در چه زمینه‌هایی کمبود وجود دارد.

نجفی‌منش افزود: پس از مشخص شدن نیاز صنایع خودرو به محصول شرکت‌های دانش بنیان این شرکت‌ها می‌توانند خلاهای موجود را برطرف کرده و ارزش افزوده ایجاد کنند تا مشکلات صنعت خودرو مرتفع شود. اگر این شرکت‌ها جهت دار حرکت کنند در نتیجه باعث می‌شوند ۸۰ درصد دانش را در دسترس داشته باشیم. به این ترتیب اقتصاد خودکفا و مقاومتی که در مقابل نوسانات و تحریم‌ها خود را حفظ کند حاصل می‌شود.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی وضعیت به گونه‌ای است که فرهنگ تحقیر خودی در کشور و میان مسئولان حاکم بوده و تصور بر این است که محصولات تولید خارج از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و اگر این فرهنگ اصلاح نشود شرکت‌های دانش بنیان داخلی نمی‌توانند ترقی کنند.

نجفی‌منش با اشاره به مشکل مالکیت معنوی و سرقت طرح‌های دانش بنیان گفت: در زمینه مالکیت معنوی باید رسیدگی ویژه صورت گیرد. از این رو پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف مالکیت معنوی در تشکل‌ها و اتاق بازرگانی به معاونت دادستانی ارائه که مورد قبول واقع شده تا اختلافات در این زمینه به صورت تخصصی رسیدگی و برای شرکت‌ها اطمینان لازم حاصل شود که طرحشان مورد سرقت قرار نمی‌گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین