سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 شمسی /5/7/2024 3:46:05 AM
زلنسکی اعلام کرد:

روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری‌های این کشور گفت که رزمناو روسی غرق شده با اصابت دو موشک اوکراینی به این سرنوشت دچار شده است. رزمناو موسکوا (Moskva) که از ناوهای کلاس Slava است در طی چهل سال گذشته در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و بزرگ‌ترین کشتی روسیه است که از زمان جنگ جهانی دوم از بین رفته است.
23 هزار کشته در جنگ اوکراین

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری‌های این کشور گفت که رزمناو روسی غرق شده با اصابت دو موشک اوکراینی به این سرنوشت دچار شده است. رزمناو موسکوا (Moskva) که از ناوهای کلاس Slava است در طی چهل سال گذشته در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و بزرگ‌ترین کشتی روسیه است که از زمان جنگ جهانی دوم از بین رفته است. همچنین ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفت روسیه ممکن است از سلاح اتمی کوچک استفاده کند. برنز گفته است که این تهدید را باید جدی گرفت و برای مقابله با آن آماده بود. پوتین قبلا دستور آمادگی نیروهای بازدارنده هسته‌ای را داده بود.

تحریم جانسون

اما وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ورود بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و چند تن دیگر از اعضای دولت این کشور را به روسیه ممنوع کرده است. بنابر اعلام مسکو، لیز تراس وزیر خارجه، بن والاس وزیر دفاع و ۱۰ سیاستمدار و عضو دیگر دولت بریتانیا مشمول این تحریم شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است این تصمیم «با توجه به اقدامات خصمانه و بی‌سابقه دولت بریتانیا، به ویژه در وضع تحریم علیه مقامات ارشد روسیه» گرفته شده است.

غرق شدن «مسکوا»

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، بریتانیا از حامیان اصلی کی‌یف بوده است. هفته گذشته بوریس جانسون ضمن بازدید از پایتخت اوکراین با ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود.

یک روز پس از اعلام غرق شدن «مسکوا»، ناو جنگی روسیه در دریای سیاه، مسکو می‌گوید یک کارخانه موشک‌سازی در اوکراین را هدف قرار داده است. بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه کارخانه ویزار، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کیف، در حملات شب گذشته آسیب جدی دیده است. مقامات وزارت دفاع اوکراین می‌گویند این کارخانه موشک‌های کروز «نپتون» را تولید می‌کرده که دستکم یکی از آن‌ها برای غرق کردن کشتی جنگی مسکوا مورد استفاده قرار گرفته است.

مسکو پیشتر انفجار در بخش مهمات و «وقوع توفان» را دلیل غرق این ناو خوانده بود. روسیه با اعلام اینکه یک تعمیرگاه ادوات نظامی در میکولایف در جنوب اوکراین را نیز هدف گرفته است، گفته است از موشک‌های دوربرد مستقر در دریا برای این حملات استفاده کرده است.

چند نفر قربانی جنگ شدند؟

رئیس‌جمهوری اوکراین تصریح کرد که بین ۲۵۰۰ تا سه هزار نیروی اوکراینی تاکنون در جنگ اوکراین کشته و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، در مصاحبه با شبکه سی ان ان همچنین خاطر نشان کرد که همه کشورهای جهان باید برای احتمال اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین استفاده کند، آماده باشند. هنه تنها من بلکه همه جهان و همه کشورها باید این رابطه نگران باشند.

این مقام ارشد اوکراین مدعی شد: در این میان استفاده از تسلیحات شیمیایی نیز مطرح است. برای آنها جان انسان‌ها ارزشی ندارد. ما نباید هراس داشته باشیم بلکه باید آماده باشیم. این مسئله فقط مختص اوکراین نیست بلکه موضوعی است که به همه جهان ارتباط دارد.

این اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفت کشورش نمی‌تواند احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته ای تاکتیکی را با توجه به ناامیدی فزاینده مسکو از پیروزی در جنگ اوکراین، کم اهمیت بداند.

رئیس جمهوری اوکراین در این مصاحبه عنوان کرد که مقامات اوکراین معتقدند حدود ۲۵۰۰ تا سه هزار نیروی این کشور تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده اند. زلنسکی همچنین مدعی شد که تلفات روس ها بین ۱۹ تا ۲۰ هزار نفر بوده است. ارتش روسیه اعلام کرده تاکنون ۱۳۵۱ نفر در جنگ اوکراین کشته شده اند. زلنسکی عنوان کرد که ۱۰ هزار نیروی دیگر زخمی شده اند که سخت است گفته شده چه تعداد از آنها جان سالم به در خواهند برد.

زمان پایان جنگ

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی مقامات آمریکایی فاش کرد که دولت واشنگتن پیش بینی می‌کند جنگ در اوکراین تا پایان ۲۰۲۲ ادامه یابد. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به متحدان اروپایی گفته است که پیش بینی می‌کند جنگ در اوکراین تا پایان سال جاری ادامه یابد.

به گزارش این شبکه آمریکایی، دو مقام اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که بلینکن پیش بینی می‌کند که جنگ تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که بلینکن "با همتایان خود در مورد نگرانی‌های طولانی شدن درگیری گفتگو کرده اما تمام تلاش‌های او حول این است که چگونه جنگ را در سریع ترین زمان ممکن متوقف کند."

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات اعلام کرد که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، علیرغم شکست وی در تصرف مناطق اصلی مانند کی‌یف، وجود ندارد» و «اگر با شکست نظامی مواجه نشود، احتمالاً به دنبال مذاکرات دیپلماتیک نخواهد بود». مقامات تصریح کردند که «عزم بین‌المللی» برای حمایت از اوکراین با تسلیحات باقی خواهد ماند و ممکن است تغییراتی در ماهیت تسلیحات که در صورت ادامه درگیری‌ها مورد نیاز است، ایجاد شود.

منبع: انتخاب





مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین