جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 12:21:13 PM
محمدباقر نوبخت:

محمد باقر نوبخت: اگر رشد بخش تولید نفت هم متوقف شود باز می‎توانیم به رشد اقتصادی قابل قبول دست پیدا کنیم
بازار آزاد هم در اختیار بانک مرکزی است

محمد باقر نوبخت در مورد حذف ارز مسافرتی و احتمال تک نرخی شدن ارز بابیان اینکه رقم  اختصاص یافته به مسافران ۳۰۰ دلار در سال بود، گفت: این موضوع نمی‎تواند اثر آنچنانی در بازار داشته باشد و البته سهمیه زائران اربعین به میزان ۲۰۰ دلار همچنان برقرار است.

وی با اشاره به اینکه تک نرخی کردن ارز یکی از سیاست‎های دولت است اما اجرای این سیاست را به هر قیمتی قبول نداریم گفت: این سیاست زمانی اجرایی می‏شود که زمینه ایجاد یک نرخ مناسب در بازار وجود داشته باشد. چنانچه سال گذشته نیز رئیس جمهور اجازه تک نرخی کردن ارز را به دلیل عدم ثبات در قیمت ها و هدف اصلی ما تقویت پول ملی است و باید این هدف و جلوگیری از آثار تورمی مد نظر باشد که دولت در این زمینه این موارد را لحاظ می‏کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به خبرنگار عصر اقتصاد نیز خاطر نشان کرد: دولت و بانک مرکزی خود نرخ ارز بازار آزاد را تعیین می کند و پشت همه اینها بانک مرکزی قراردارد. اتفاقی که در حال اجراست این است که فقط نرخ ها تغییر می یابد.

وی با اشاره به لیست 255 قلم کالا برای حذف ارز مبادله ای افزود: بانک مرکزی ترجیح می دهد برای برخی کالاها همان قیمت غیر رسمی باشد چرا که بررسی و تشخیص این موضوع که آیا افرادی که ارز مبادله ای دریافت می کنند کالاهای خود را با نرخ ارز آزاد عرضه می کنند یا با نرخ ارز دولتی بسیار دشوار است . بنابراین اجرای این تصمیم باعث شفافیت بیشتر در بازار مبادله  شده و جلوی بسیار ی از رانت ها و فسادها گرفته می شود.

نوبخت با اشاره به اینکه پشت همه بازارها ذخایر بانک مرکزی قرار داشته و هر دو بازار دولتی و آزاد در اختیار بانک مرکزی است ، گفت: ممکن است مقداری قیمت ارز در این دو بازار متفاوت باشد که آن را هم بانک مرکزی تعیین می کند اما در مورد حجم مبادلات و در خصوص کمبود عرضه در برابر افزایش تقاضای ارز با توجه به پشتوانه ذخایر بانک مرکزی نگرانی وجود ندارد و فشاری بر بازار ایجاد نمی شود.

با توجه به گفته های نوبخت از این پس هر گونه تلاطم در بازار آزاد ارز  را بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

عدم تحقق بودجه داریم اما کسری نه

سخنگوی دولت در مورد کسری بودجه با اشاره به اینکه باید بین دو عبارت کسری بودجه و عدم تحقق بودجه تفکیک قائل شد، گفت: ما در بودجه سال جاری بودجه ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی را  پیش بینی نفت ۵۵ دلاری پیشنهاد دادیم البته یک پیش بینی ۵۰ دلاری هم داشتیم. مابه تفاوت آن ۵ دلار اضافه ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که برای طرح‎های خاصی اختصاص یافته بود و در نظر گرفته‎ بودیم در صورت عدم تحقق بودجه  این طرح‎ها از دستور کار خارج شود. برای ۳۰۹ هزار میلیارد تومان هم همینطور اگر این رقم محقق نشود از برخی طرح‎ها صرف نظر یا بودجه برای دستگاه‎ها را کم می‎کنیم. بنابراین ما با عدم تحقق بودجه شاید مواجه شویم اما با استفاده از نظام بودجه‎ریزی منعطف از کسری بودجه جلوگیری می‏کنیم چرا که هزینه‏ها و درآمدها را با هم تراز می‏‎کنیم.

دولت در عبور غیر تورمی از رکود موفق بوده است

وی با اشاره به اینکه برنامه‎ای که دولت در سال‎های گذشته و خصوصا سال ۹۵ برای عبور غیر تورمی از رکود اجرایی کرده با موفقیت همراه بوده است، گفت: آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ملاک و معیار خوبی ارزیابی برنامه دولت در این حوزه است. تلاش دولت این بود که پس از مهار تورم برنامه‎های اقتصادی را به گونه‎ای پیش ببرد که وجه رکود اقتصادی هم از اقتصاد کشور برطرف شود.

نوبخت با بیان اینکه گر چه حرکت از رشد نزدیک به منفی ۷ درصد در آغاز کار دولت یازدهم به رشد اقتصادی مثبت ۷ درصد در یک مقطع زمانی دستاوردی بسیار مهم است، افزود: اما مهم‎تر از آن این است که این رشد اقتصادی مستمر باشد. از  این رو از سال‎ گذشته و در ماه‎های گذشته دو اقدام مهم برای این مهم در دستور کار قرار گرفت که ناظر بر رشد و تحرک در بخش سرمایه‎گذاری در بخش‎های تولیدی بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برنامه خروج غیر تورمی از رکود را در دستور کار قرار داد، افزود: یکی از اقدامات مناسب برای این هدف ارائه تسهیلات به بخش خصوص خصوصی، خصوصا بنگاه‎های کوچک و متوسط بود که رقم  ۱۶ هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده بود و اقدام دوم تحرک بخشی به بخش‎های عمرانی  که سال گذشته برای این بخش هم ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

مجموع این دو اقدام مالی توانست رونق و تحرک را به اقتصاد کشور باز گرداند. خوشبختانه در بخش تسهیلات به بخش خصوصی به جای ۱۶ هزار میلیارد تومان ۱۷ هزارو۹۰۰ تومان پرداخت شد و در بخش عمرانی هم میزان تحقق پیش بینی انجام شده افزایش و ۴۲ هزار میلیارد تومان در بخش هم سرمایه‎گذاری شد که حاصل آن این بود سال گذشته را رشد اقتصادی دو رقمی به پایان بردیم.

رشد اقتصادی ادامه دار است

نوبخت با بیان اینکه براساس گزاش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در فصل بهار ۷ درصد و با احتساب نفت ۶.۵ درصد است، گفت: سال گذشته برخی کارشناسان از ما ایراد می‎گرفتند که رشد اقتصادی متکی به رشد تولید نفت است و خوشبختانه آمار فصل بهار امسال نشان داد که اگر رشد بخش تولید نفت هم متوقف شود باز می‎توانیم به رشد اقتصادی قابل قبول دست پیدا کنیم و این برای ما جای خوشحالی است.

رشد سرمایه گذاری در بخش ساختمان در دو فصل پیاپی

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه یکی از شاخص‎های مهم اقتصادی میزان رشد تشکیل سرمایه یا سرمایه‏ گذاری است، گفت: خوشبختانه برای نخسین بار در دو فصل پیاپی یعنی زمستان ۹۵ و بهار ۹۶ بر اساس گزارش مرکز آمار شاهد رشد سرمایه‏گذاری هستیم. میزان رشد سرمایه‎گذاری در فصل بهار ۷.۱ درصد است.

نوبخت همچنین با بیان اینکه متاسفانه در سال‎های گذشته با وجودمثبت بود رشد اقتصادی در بخش‎های مختلف رشد بخش ساختمان منفی بود، افزود: خوشبختانه بر اساس آمار مرکز آمار ایران در فصول زمستان و  بهار امسال بخش ساختمان هم تحرک مناسبی داشته و به رشد ۷.۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که بخش ساختمان فقط شامل بخش مسکن نیست، یکی از دلایل رشد این بخش را تخصیص بهینه ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات به بخش‎های عمرانی عنوان کرد و گفت: برخی دوستان نگران بودند که طرح خروج غیر تورمی از رکود دولت جواب خواهد داد یا نه که این آمار و عملکرد نشان دهنده موفقیت این طرح است. امیدواریم در آینده نیز در حوزه‎های مختلف از جمله اجرای طرح‎های اشغالزایی که در دست داریم موفق عمل کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه یکی از خواسته‎های مهم سیاست‎های اقتصاد مقاومتی توجه به تامین غذایی است، با اشاره به خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم در این حوزه و پرداخت یارانه نسبت به قیمت جهانی به کشاورزان گفت: تا تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۸ میلیون و ۹۵۴ هزار تن گندم از کشاورزان با ارزش ۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان خریداری شده و از این رقم ۷ هزارو ۷۹۰ میلیارد تومان معادل ۶۷ درصد طلب گندمکاران پرداخت شده و پرداخت ۳ هزارو ۷۸۱ میلیارد تومان طلب باقی مانده در دست اقدام است.

 

طراحی ۳۰۰ پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه گفت: ۲۴ بند سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۲ برنامه مورد توجه قرار گرفته و حاصل آن هم ۵۶ طرح و ۳۰۰ پروژه برای سال جاری است.برای هر پروژه هم مدیری تعیین شده و گزارش‎های پیشرفت این پروژه‎ها به صورت ماهانه اخذ می‎شود. دولت مصمم مطالبات و انتظارات مردم را به نحو احسن پاسخ دهد.

نوبخت با بیان اینکه ما می‏دانیم که با وضع مطلوب و مورد نظر مردم فاصله داریم، گفت: دولت همه مساعدی خود را برای رسیدن به این وضعیت مطلوب انجام می‎دهد. اما در مقایسه با وضعیتی که دولت را تحویل گرفتیم و وضع موجود کارهای بزرگ و پرافتخاری انجام شده و باید همین مسیر را در دستیابی به وضیعت مطلوب ادامه دهیم.

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‏ای، گفت: برجام یک توافق چند چانبه بین‏المللی بین ایران و ۶ کشور  بزرگ دیگر  و آمریکا هم یکی از کشورهای طرف این قرارداد است. در حال حاضر هم فضای بین‏المللی و حقوقی نسبت به سال‎‏های قبل در عرصه جهانی به نفع کشور به شدت تغییر کرده و قطعنامه ‏های سازمان ملل و شورای امنیت علیه کشورمان لغو شده است.



منبع: عصر اقتصاد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین