جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 10:59:26 PM

پارلمان ترکیه لایحه بودجه را با کسری ۲۳.۴ میلیارد دلاری تصویب کرد.
بودجه ترکیه بسته شد

به گزارش اقتصادنامه، تصویب رسید که از جمله مهم ترین ویژگی های آن می‌توان به افزایش مخارج در بخش آموزشی و سلامت و مخارج دفاعی اشاره کرد.

طبق اعلام خبرگزاری آناتولی ترکیه، دولت پیش بینی کرده است که کسری بودجه این کشور در سال جاری ۸۰.۶ میلیارد لیر باشد. برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه گفته است با وجود کاهش درآمدهای دولت، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی این کشور تا پایان ماه ژوئیه به سه درصد کاهش پیدا کرده است. در لایحه جدید، دولت کسری بودجه برای سال آینده را ۱۳۸.۹ میلیارد لیر ( ۲۳.۴ میلیارد دلار) پیش‌بینی کرده است.

دولت ترکیه در لایحه بودجه، نرخ رشد اقتصادی را پنج درصد و نرخ تورم را ۸.۵ درصد پیش‌بینی کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی در ماه سپتامبر تغییری نکرده است. دولت می خواهد از طریق افزایش مخارج خود، فرآیند خروج از رکود را تسریع کند.

آلبایراک که در جریان تحویل لایجه بودجه به مجلس رفته بود گفت که بودجه جدید برای گذار از یک اقتصاد مبتنی به تولید به یک اقتصاد مبتنی بر خدمات تهیه شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز پس از تصویب این لایحه در مجلس طی یک پیام صوتی اعلام کرد که این بودجه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در افق ۲۰۳۰ ترکیه حیاتی است.

به دنبال تصویب لایحه بودجه در مجلس، ارزش دلار در برابر لیر کمی بالا رفت و هر دلار به ازای ۵.۹۳۸ لیر مبادله شد. هم چنین نرخ برابری هر یورو معادل  ۶.۵۷۸۷ لیر و هر پوند معادل ۷.۷۷۰۹ لیر اعلام شد.

در ۱۱ ماه نخست امسال میزان مخارج دولت ترکیه ۱۵۹.۹ میلیارد دلار و میزان درآمدهای آن ۱۴۳.۳ میلیارد دلار اندازه گیری شده است. طبق اعلام وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه کسری بودجه این کشور طی این مدت ۹۲.۹۴ میلیارد لیر ترکیه ( ۱۶.۶ میلیارد دلار) اندازه گیری شده است.

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین