يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 11:19:11 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:33132
  • زمان انتشار:چهارشنبه 4 اسفند 1400-23:9
  • کاربر:
مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات خبر داد که صندوق‌های این حوزه به زودی در فرابورس درج خواهند شد.
نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی در فرابورس

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات» به تشریح وضعیت ابزارهای تامین مالی حوزه مسکن و مستغلات پرداخت. او در این صحبت‌ها عنوان کرد: امیدواریم درج صندوق‌های املاک و مستغلات تا پیش از پایان سال در فرابورس انجام شود.

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات» با اشاره به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق املاک و مستغلات به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی این بخش تصویب شد، عنوان کرد: در ادامه با عارضه‌یابی این صندوق‌ها تلاش شد حداکثر ساده‎سازی و چابکی در این ابزار وجود داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس نداریم عنوان کرد: ما در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ریسک‌ها و مزایای حوزه مسکن و مستغلات پرداخته و عنوان کرد: ریسک این حوزه به مسائلی چون شرایط اقتصادی، مدت زمان ساخت طولانی، هزینه دسترسی به سرمایه و ... برمی‌گردد.

او همچنین در توضیح مزایای این حوزه عنوان کرد: مسائلی مانند درآمد حاصل از اجاره، درآمد حاصل از بالا رفتن قیمت، تنوع در سبد دارایی‌ها و... مزایای این بخش را تشکیل می‌دهند.

در هم تنیدگی املاک و اقتصاد

فدایی در ادامه به رابطه بین اقتصاد و حوزه املاک و مستغلات پرداخته و عنوان کرد: ارتباط قابل توجهی میان املاک و مستغلات و مخارج مصرف‌کننده وجود دارد و در سبد دارایی مردم بخش عمده املاک است. موضوع دیگر وجود ارتباط مستقیم میان املاک و تولید ناخالص داخلی است. از سوی دیگر نیز بسیاری از وام‌ها به واسطه توثیق املاک بوده و املاک روی نرخ نکول تاثیر گذار است.

او اضافه کرد: در اقتصادهای دنیا همبستگی ۶۰ تا ۹۰ درصدی بین تولید ناخالص داخلی و املاک و مستغلات وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران بخش دیگری از صحبت‌هایش را به تشریح ابزارهای مالی مختلف حوزه املاک و مستغلات اختصاص داده و عنوان کرد: این ابزارها در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام و همچنین بازار خصوصی و بازار عمومی دسته‌بندی می‌شوند.

فدایی در ادامه به بررسی وضعیت صندوق‌های املاک و مستغلات در امریکا پرداخته و عنوان کرد: از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۲۰ بازدهی انواع دارایی‌های این حوزه به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده است.

او اضافه کرد: جایگاه اوراق رهنی در میان دیگر اوراق بهادار امریکا روند رو به رشدی داشته و اکنون در جایگاه سومین اوراق بهادار این کشور به شمار می‌رود که ۱۲ درصد بازار سرمایه این کشور و ۲۲ درصد از بازار بدهی را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران چالش‌های مختلف حوزه تامین مالی مسکن ایران را به دو دسته «نظام بانکی» و «بازار سرمایه» تقسیم‌بندی کرده و گفت: به دلیل ریسک‌های سیستماتیک، نظام بانکی تمایل کمی برای تسهیلات‌دهی در بخش املاک را دارد. همچنین ارکان متعدد صندوق‌ها نیز نتوانسته جلب توجه چندانی بکند و این حوزه تعداد صندوق‌های کمی دارد.

فدایی ۵ راهکار را به عنوان توسعه نظام تامین مالی حوزه مسکن تشریح کرده و گفت: توسعه ابزارهای رهنی، اصلاح زیرساخت‌های قانونی، اصلاح سیستم‌های سنتی بانکداری و ثبات در نرخ، راهکارهای این حوزه هستند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین