پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 9:19:30 AM
به دلیل نقض حقوق بشر و وجود اردوگاه کار اجباری

جو بایدن با امضای طرح کنگره، واردات هر گونه کالا از سین کیانگ چین را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر می‌خواند ممنوع اعلام کرد.
بایدن واردات کالا از  سین کیانگ چین را ممنوع اعلام کرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا بار‌ها مدعی شده دولت چین در منطقه سین کیانگ جایی که قوم اویغور‌ها ساکن هستند اردوگاه‌های کار اجباری به راه انداخته و قوانین حقوق بشری را در این منطقه نقض کرده است.  چین هر بار این ادعا‌ها را به شدت تکذیب کرده و گفته پکن هیچ گونه اردوگاه کار اجباری در این کشور ندارد.

با این حال جو بایدن طرح ممنوعیت ورود کالا از سین کیانگ چین را که در ماه جاری میلادی به تایید کنگره رسیده بود را امضا کرد تا به عنوان یک قانون در کشور  ملزم به اجرای آن باشند. این اقدام واشنگتن به سرعت موجب واکنش و انتقاد‌های شدید از سوی دولت پکن شده است.

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: این اقدام حقیقت واقعی را نادیده می‌گیرد و با تهمت به دولت چین ادعا‌های واهی در مورد نقض حقوق بشر در سین کیانگ را تکرار می‌کند.

لیو پنگی، سخنگوی سفارت چین در بیانیه‌ای که به صورت ایمیلی منتشر شد افزود: این اقدام آمریکا نقض آشکار قوانین بین المللی و هنجار‌های جهانیست و مداخله مستقیم واشنگتن در امور داخلی چین محسوب می‌شود. دولت ما این اقدام را به شدت محکوم و اتهامات وارده را رد می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت چین به این اقدام آمریکا پاسخی در خور خواهد داد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از امضای این قانون گفت: امضای این قانون به دست بایدن به خوبی تعهد آمریکا در مخالفت با موج کار اجباری و نسل کشی در منطقه سین کیانگ را نشان می‌دهد. بلینکن در بیانیه‌ای گفت: وزارت خارجه آمریکا با همکاری کامل با سایر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی متعهد به ادامه رسیدگی به کار اجباری در سین کیانگ و تقویت اقدامات بازدارنده بیشتر است.

آمریکا یکی از مشتریان اصلی محصولات تولید شده در سین کیانگ از جمله پنل‌های خورشیدی و پنبه بوده است. آژانس گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در گزارشی برآورد کرد تنها در سال گذشته بیش از ۹ میلیارد دلار پنبه و ۱۰ میلیون دلار گوجه فرنگی از منطقه سین کیانگ وارد آمریکا شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین