يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 10:25:23 PM

رئیس مجلس با اشاره به اینکه FATF قرارداد بین المللی نیست،گفت: به گونه‌ای در تمامی سطوح جهانی و منطقه‌ای به آن نگریسته شده که امروز سلطه خود را بر همه موضوعات اقتصادی و تجاری در بر می‌گیرد!
قالیباف: FATF قرارداد بین‌المللی نیست

به گزارش اقتصادنامه، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین گشایش ششمین گردهمایی بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: خداوند را شاکرم که در یک جلسه‌ای توفیق حضور دارم و در نشست و کنگره‌ای هستم که بسیار بااهمیت، بنیادی و اساسی است.وی بیان کرد: البته این مسئله با تأخیر زیادی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شکل گرفته است اما به هر حال این موضوع از اهمیت کار نه تنها کم نمی‌کند، بلکه اهمیت آن را بیشتر هم می‌کند. علوم انسانی اسلامی مسئله‌ای حائز اهمیت است و در این دوره هم بحث حکمرانی نوین یکی از موضوعات جدی و اساسی است که مورد توجه و بحث و گفتگو است.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمعی که در اینجا حضور دارند، کارشان نظریه پردازی است که در قلمرو علوم انسانی اسلامی باید این کار انجام شود. کار بنده هم به عنوان یک خدمتگزار در جمهوری اسلامی ایران و به عنوان یک مدیر نقش آفرینی در سیاستگذاری، حکمرانی و مدیریت کلان و جزئی در کشور بوده است.

قالیباف افزود: در حال حاضر که ما در مجلس هستیم، این فرصت فراهم است که نظریه پردازی‌های حوزه علوم انسانی اسلامی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و علما و اندیشمندان هم می‌توانند این مباحث را مورد واکاوی دقیق قرار دهند.وی یادآور شد: بنده قریب به ۲۰ سال از نزدیک و در صحنه عمل موضوعات مربوط به حکمرانی را مشاهده می‌کنم و یکی از آسیب‌های جدی امروز ما مسئله حکمرانی است و لازم است در این زمینه نکاتی را مطرح کنم.رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه ما این باور را داریم و بدون شک مبدأ تحول جوامع و ملت‌ها را بیش از آنکه از علم و تجربه بدانیم، از تفکر و اندیشه می‌دانیم و این مسئله می‌تواند اساس کار مخصوصاً در حوزه علوم انسانی که یک علم انسان ساز است، باشد و مابقی علوم و بخش‌ها بدون شک تحت تأثیر این علم هستند.قالیباف اظهار داشت: جمهوری اسلامی نظامی دینی و ولایی است که منطبق بر زیست‌بوم ایران بوده و درون‌مایه آن برخاسته از اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) است.وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سریع و برق‌آسا به برکت رهبری امام (ره) پیروز شد، اظهار داشت: امام (ره) جز برای خدا گام برنداشت و با تمام وجود به سنت‌های الهی اعتقاد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، انقلاب اسلامی را حرکت عظیم مردمی خواند که از فرهنگ دینی و مذهبی جوشیده بود و گفت: درست در زمانی که دین و معنویت در چنبره مکاتب انسان‌ساز اسیر بود، تفکر ناب اسلامی و عقلانیت متصل به وحی توانست انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی برساند.قالیباف گفت: در دهه ۷۰ میلادی حتی یک کشور در سازماندهی سیاسی مستقل نبود و همه کشورها در چنبره قدرت‌های غرب و شرق قرار داشتند. در این شرایط انقلاب اسلامی با استقلال به پیروزی رسید.وی تصریح کرد: در حکمرانی نوین باید توجه کرد که جمهوری اسلامی در چه شرایطی به پیروزی رسید و توانست ابراز وجود کند.رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مکاتب زمان جنگ سرد در دهه ۷۰ میلادی را ببینید که هیچ اتفاق سیاسی، فرهنگی و جنگی در هیچ کشوری نمی‌افتاد، مگر آنکه در چنبره دو ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق بود و جایی برای نفس کشیدن نبود؛ حال بروز و ظهور انقلاب اسلامی را ببینید. باید به این عناصر، در حکمرانی نوین امروز توجه کنیم که چه شد انقلاب اسلامی در اوج قدرتی که هیچ جنبنده‌ای در هیچ عرصه‌ای نمی‌توانست ابراز وجود کند و در کشوری که در همه ابعاد از یک سو در سیطره امپریالیسم غرب و در سوی دیگر تحت فشار و مبارزه با شوروی و جبهه شرق بودیم، به وقوع پیوست.

قالیباف اظهار داشت: وقتی تربیت اسلامی، نگاه مدیریت اسلامی، روانشناسی اسلامی، طراحی و مبانی تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت متصل به وحی و نه عقلانیت ابزاری و مادی شکل می‌گیرد، دوران دفاع مقدس پیش می‌آید که در یک صحنه عینی به تمام معنا، یک انقلاب نوپایی که در مسائل داخلی، گروهک‌های داخلی و تحت فشارهای سیاسی قرار داشت چنین پیروزی ملموس را رقم می‌زند که از طرفی یک حمله عظیم نظامی و از طرفی حمله‌ای در حوزه آموزش و مدیریت و تکنولوژی، تکنیک و تاکتیک بود که متأسفانه تا امروز به این موارد به درستی پرداخته نشد.وی با بیان اینکه ربع قرن است در حاکمیت قرار دارم و در خدمت مردم هستم، گفت: ما سربلندی این ملت را می‌خواهیم و همه دست به دست هم می‌دهیم تا یک اتفاق بیفتد و آن کارآمدی دین در جامعه است از این رو باید هدف گذاری کنیم، بسنجیم، مرتب رصد کنیم و حتی می‌خواهیم به آن امتیاز دهیم تا این موضوع مورد توجه قرار گیرد.رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هرچه از انقلاب گذشت فاصله بین حکمرانی کشور در سطوح مختلف با نهاد علم نه تنها به سمت هم افزایی نرفت بلکه در قسمت هایی به سمت واگرایی نیز رفتیم، به طور خاص در حوزه علوم انسانی در حین اینکه حتما تولید نظریه، نظریه پردازی و تولید علم، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما باید توجه کنیم که امروز دین در مسند قدرت و حکومت بوده و در حال حکمرانی است.قالیباف همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهید مفتح(ره) که در حوزه ارتباط میان دانشگاه و حوزه فعال بود، یادآور شد: اگر نهادها و فعالان علوم انسانی اسلامی نتوانند به سمت حل مسأله بروند و پاسخ روشنی برای اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، سیاست، جامعه شناسی و مسائل امروز کشور نداشته باشند قطعا دچار مشکلاتی می شویم که امروز به آن گرفتار هستیم.وی یادآور شد: از دهه ۵۰ در حوزه مسائل اقتصادی، شیوه ها و تصمیم گیری‌های ما برای حل مشکلات اقتصادی همواره تکراری بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت امروز ما در حوزه علوم انسانی، مسأله یابی است، اظهار داشت: حکمرانی نوینی که امروز بحث آن است با کمک علوم انسانی صورت می گیرد.قالیباف با بیان اینکه دین مسأله قدرت است و باید مسأله محور حرکت کنیم و اگر غیر از این باشد آسیب است، اظهار داشت: حتما تقصیر اصلی با ما مدیران در سطوخ مختلف بخش های حکمرانی است، اما امروز به طور عموم لازم است همه به خصوص نظریه پردازان، تربیت نیرو را جزء حوزه علوم انسانی اسلامی بدانند تا افرادی را با تفکر و اندیشه درست در بخش های مختلف قرار دهند که موثر باشند.وی تاکید کرد: در نظام حکمرانی باید به علوم انسانی اسلامی توجه کرد، امروز مبنای جهان بینی، مادی شده که تشخیص و راه حل آن مبتنی بر انقلاب اسلامی برخاسته از دین و باورهای دینی نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب، سیستم حکمرانی در حقیقت مبتنی بر بحث سیاسی، سازمانی و سیستم بروکراتیک بود که بر اساس سند و ساختار کار خود را پیش می برد و سندنویسی و برنامه ریزی می کرد و موضوع اصلی آن نفت و گاز و معدن بود، البته این هم مهم بود اما در همین مجموعه نظام اداری و اجرایی ضعف دارد که ریشه در همین نکته دارد و البته خطاهای شخصی و برنامه ریزی های غلط نیز در آن نقش داشت.قالیباف در ادامه به وقایع دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: تفکر و اندیشه‌ای پشت سیاست بنی صدر بود که زمین بدهیم، زمان بگیریم و حتما باید سه برابر توان داشته باشیم تا مبارزه کنیم و همه آنها ناشی از همان اندیشه مادی گرایانه بود و اندیشه های اسلامی در آن معنا نداشت. در نظام اداری و حکمرانی اتفاق جدیدی نیفتاد و مبانی همان مبانی سیاسی و سازمانی بود که منطبق بر گذشته بود و ادامه یافت.وی با اشاره به اینکه نظام حکمرانی مطلوب باید مبتنی بر نگاه اجتماعی و نهادی تنظیم شود، گفت: به این معنا که باید مبانی پیشرفت و عدالت را مبتنی بر عناصر اجتماعی و افراد قرار دهیم که سرمایه اصلی هستند و اساس برنامه‌ریزی بر این مبنا باشد.رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید در حوزه مسأله یابی به خصوص در گام دوم انقلاب توجه داشت، چرا که بعد از دوران دفاع مقدس کم کم مردم را از صحنه حکمرانی و تصمیم گیری خارج کردیم و از باورهای سنتی و اندیشه های ناب فاصله گرفتیم که امروز به اینجا رسیدیم.قالیباف با بیان اینکه در عمل نشان دادیم ربا در سیستم اقتصاد جنگ با خدا نیست، تاکید کرد: در مواقعی با آسیب هایی مواجه شدیم و امروز باید نوآوری اجتماعی داشته باشیم که زمانی باعث شد انقلاب اسلامی به نتیجه برسد و همان روش و منشی بود که ما را در دفاع مقدس به پیروزی رساند.وی گفت: باید فرق سنت های الهی با ارزش های مادی را بدانیم. آن زمان افرادی که در میدان بودند به خدا، خود و سنت های الهی باور داشتند که نتیجه آن، این شد که در شمال اتوبان کرج در حوزه صنعت هوافضا اتفاقات علمی بزرگی افتاد اما در پایین اتوبان، فاصله گرفتن از باور به سنت های الهی صنعت خودروی ضعیف ما را رقم زده است.رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به نوآوری اجتماعی در نظریه پردازی ها را مهم دانست و افزود: در این حوزه باید مردم را مبنا قرار داد و اگر حرف از جامعه پردازی می‌زنیم باید در حوزه نظریه پردازی به این موضوع توجه کنیم تا بتواند راه‌حل‌های جدید برای مسائل و پدیده‌های جدید بدهد و در این صورت می‌توانیم تغییر بنیادین در بحث های مربوط به هنجاری و فرهنگی ایجاد کنیم.قالیباف تاکید کرد:زمانی که از نوآوری اجتماعی می گوییم، ابزار آن نیز در بستر فناوری های اجتماعی رخ می دهد، اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد در حکمرانی نوین، بسیج کردن همه افراد جامعه و انسجام آنها امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: اگر بحث از فناوری اجتماعی است، چیزی شبیه ایده مهندسی اجتماعی را می گوییم، به این معنا که فناوری های اجتماعی امروز در برخی کشورهای قدرتمند که به دنبال قلدری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که در برخی مواقع میان تکنولوژی و فناوری های اجتماعی هم پوشانی وجود دارد اما ما در این حوزه باید به طور جد به فناوری های اجتماعی توجه کنیم که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید به تحقیقات بنیادین برای توسعه علم و در راستای اصلاح نظام برخاسته از نگاه و رویکرد اجتماعی توجه کنیم، گفت: برای این موضوع نیاز داریم، مسأله محور گام برداریم.قالیباف با اشاره به اینکه FATF یک بحث سیاسی بوده و یک سازمان است، اما قرارداد بین المللی نیست که همه امضا کرده باشند، تصریح کرد: با این حال به گونه ای در تمامی سطوح جهانی، منطقه ای، ملی، فراملی و فردی به آن نگریسته شده و در تمام سطوح تنیده شده که امروز سلطه خود را بر همه موضوعات اقتصادی و تجاری اعم از واردات، صادرات و بانک ها در بر می گیرد و از این طریق کنترل می کنند.وی افزود: امروز که حرف از فناوری اجتماعی می زنیم با این رویکرد است که مردم در صحنه باشند و سازمان هایمان باید یک نهاد باشند و انسان ها می توانند دو گونه زندگی کنند. آنها یا می توانند در یک سازمان باشند که انسان های آن سازمان هستند و یا اندیشه، باور، فکر و ارزش هایی که اساس اصلی تحول و مبنای معنویتی همچون دوران انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند.  

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علیرغم اینکه یک افسر توپخانه با فشار ۴ ساله می توانست مهارت های نظامی را بیاموزد، اما در دوران دفاع مقدس یک رزمنده، فقط طی ۴ ماه همان مهارت ها را یاد می گرفت، از این رو سازمان ها باید یک سازمانِ انسانی باشند که انسانِ مبتنی بر باورها، ارزش های دینی و عقلانیت متصل به وحی را رشد می دهند.قالیباف با تأکید بر اینکه در گام دوم انقلاب باید به این موضوع متمرکز باشیم، اظهار داشت: اگر کارآمدی دین در اداره جامعه را نشان دهیم دیگر لازم نیست تبلیغ دین در پشت تریبون ها و با نصیحت باشد بلکه باید با عینیت و عمل، سازماندهی مبتنی بر دین داشته باشیم و به وضوح نشان دهیم که همین بزرگ ترین تبلیغ است.

وی افزود: مجلس یکی از مهم ترین نهادها برای تحول نوین در قانونگذاری، سیاستگذاری و نظارت بر اجرای قوانین و حل مشکلات است و مرکز پژوهش های مجلس در نشست هیئت امنای خود، اصلاح ساختار انجام داد و معاونت مربوط به حکمرانی و مدیریت را ایجاد کرد از این رو می‌تواند با همکاری با سایر نهادها بیش از هر زمان دیگری کار را پیش ببرد.رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از نزدیک و مداوم با نگاه مسأله محوری و موضوعات بنیادین می توانیم یک اتفاق خوب را با استفاده از تجارب گذشته رقم بزنیم و با آسیب شناسی دقیق در گام دوم انقلاب تحولی اساسی در نحوه حکمرانی و اداره امور صورت دهیم و دِین خود به انقلاب و دین را ادا کنیم و از بخشی از مشکلات امروز که مردم را تحت فشار قرار داده رها شویم.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مردم از حکمرانی حذف شده اند یعنی باید نوع حکمرانی تغییر کند و با استفاده از نیروهای جوان، مومن و پای کار که در این حوزه مسلط هستند، گذشته را جبران کنیم.

منبع: مهر



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین