شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 1:10:58 AM
احتمال حمله سایبری در کار است

سخنگوی وزارت نفت درباره اختلال در پمپ بنزین‌ها گفت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است .
ماجرای اختلال گسترده در کارت سوخت

به گزارش اقتصادنامه، جایگاه‌های سوخت در استان‌های مختلف کشورمان از ساعتی پیش با اختلال در توزیع سوخت با نرخ سهمیه کارت سوخت روبه‌رو شدند که این موضوع مشکلاتی را برای مردم رقم‌زده است. طبق اعلام خبرگزاری مهر،یک منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت را تایید کرد و گفت: در حال بررسی منشا این حمله هستیم. مسئولان از آغاز سوخت‌گیری دستی در برخی شهرها خبر می‌دهند. گزارش ها از شهرهای شمالی از ساری، آمل، بابل، نوشهر، رامسر و چالوس در مازندران حکایت از تعطیلی پمپ‌های بنزین و ازدحام مردم دارد. همچنین در استان گیلان به‌رغم عدم ارائه خدمات اما نیروهای فعال در پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت پاسخگوی مردم هستند.

علی فروزنده سخنگوی وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکل مواجه نیست، مشکلی برای سوخت گیری وجود ندارد و مردم می توانند با قیمت آزاد سوخت گیری کنند.

وی ادامه داد: این اطمینان را به مردم می دهم که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند و به محض رفع مشکل به مردم اطلاع رسانی می شود.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفت: جلسه ای فوری درباره اختلال سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حال برگزاری است که به محض پایان یافتن جلسه اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

 همچنین وحیدی وزیر کشور  تأکید کرد: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است که به زودی رفع می شود.

او گفت: ختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است و به زودی رفع می شود. او گفت: هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد؛ مردم هیچ نگرانی نداشته باشند. در همین حال، خبرگزاری فارس اختلال موجود را ناشی از حمله سایبری «احتمالی» دانست.

مدیر سامانه هوشمند سوخت به شبکه خبر گفت: با توجه به لایه‌های مختلف سامانه هوشمند، همه جایگاه‌های کشور از چرخه خارج شده‌اند. او گفت: مشکل نرم‌افزاری است اما اینکه این اتفاق در کدام لایه نرم‌افزاری افتاده، در دست بررسی است.

همچنین مدیرعامل شرکت پالاش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: امیدواریم مشکل سوخت‌گیری در جایگاه‌ها تا چند ساعت دیگر حل شود. او گفت: حمله سایبری نیز مثل مشکل نرم‌افزاری به‌عنوان یک احتمال در دست بررسی است. همچنین سخنگوی شرکت ملی فرآورده‌های نفتی به ایرنا گفت: اکنون ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت کشور به صورت دستی به مدار فعالیت بازگشته‌اند و در این جایگاه ها امکان عرضه بنزین و گازوئیل به نرخ دوم و قیمت آزاد وجود دارد.

 فقط سامانه سوخت از مدار خارج شده است

سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور هم گفت مشکل پیش آمده در جایگاه های سوخت یک مشکل نرم افزاری است هیچ مشکلی برای سوختگیری با نرخ آزاد وجود ندارد و مردم از هجوم به جایگاه‌ها خودداری کنند.

امین رضانواز در گفت و گویی تلویزیونی درباره اختلال در پمپ بنزین های سراسر کشور گفت: تمامی متخصصان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درحال کار هستند چرا که مشکل به وجود آمده یک مشکل نرم افزاری است. وی افزود: هیچ زمانی برای رفع مشکل قابل پیش بینی نیست اما مردم می توانند بنزین و گازوئیل را با نرخ آزاد تهیه کنند تا اختلال در سامانه رفع شود.

رضانواز از مردم خواست به هیچ وجه در پمپ بنزین ها تجمع نکنند و گفت: متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است.

ماجرای هک بیلبوردهای تبلیغاتی چیست؟

همچنین تعدادی از تابلوهای شهری در برخی شهرها از جمله اصفهان و همچنین تابلوهای جایگاه‌های سوخت امروز به دلیل هک شدن سراسری مطالبی را منتشر کرد.

سید علی معرک نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال بررسی این موضوع در اصفهان هستیم، اظهار داشت: اطلاعات تکمیلی را تا ساعاتی دیگر در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز به خبرنگار مهر گفت: برای بررسی این موضوع باید نهادهای مسئول از جمله شهرداری و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به پلیس فتا اعلام شکایت کنند تا این موضوع در دست بررسی قرار گیرد. وی اضافه کرد: تا کنون در این زمینه اعلام شکایتی نشده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین