جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 10:09:29 PM
تحلیل عبده تبریزی از رشد اقتصادی 7.4 درصدی:

مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصد در اقتصاد ایران مبتنی بر مولفه های اصلی چون دستاوردهای برجام و فروش دو برابر نفت است، هر چند بخش های دیگری چون خودرو و کالاهای اساسی و بازار فولاد، سهم خود را ایفاء کردند اما این نرخ رشد نیز جز از طریق اصلاحات اقتصادی به پایداری نخواهد رسید.
دولت روی رشد اقتصادی 7.4 درصدی مانور ندهد/ تاثیر فروش نفت و آثار برجام بر رشد اقتصادی

به گزارش اقتصادنامه، حسین عبده تبریزی رشد اقتصادی 7.4 درصدی محقق شده اخیر را مرهون تلاش های دولت دانست و گفت: توافق برجام و تلاش های دولت در این مقطع چنین محصولی داشته و باور ما بر این است که نرخ رشد اخیر به سیاق قبل محاسبه شده و پایداری رشد مهم است.

او رشد نرخ 7.4 درصدی اخیر در اقتصاد را بر اثر فروش  نفت دانست و ادامه داد: همانطور که می دانید فروش نفت 15 درصد در اقتصاد ایران اثر دارد و در این شرایط باعث شده نرخ رشد اقتصادی کشور به یکباره بالا رود.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی یادآور شد: دولت هم می داند که این رشد نرخ، رشد پایداری نیست و بر اساس وضعیت فعلی نرخ های رشد 7 و 8 درصدی قابل تکرار نیست و دولت مجبور است، هر چه زودتر مسائل بخش مالی را حل کند تا بتواند به رشد پایدار فکر کند.

عبده تبریزی با اشاره به بحران حاکم در بخش مالی کشور به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: این بحران میراث دولت قبل است و برای رفع آن باید شجاعانه رفتار کرد. البته باید در سطح نظام با این بحران برخورد کرد و صرفاً مقابله با آن در سطح بانک مرکزی کارساز نیست و تا مسائل اصلی این بحران حل نشود تحقق نرخ رشد پایدار در کشور وجود نخواهد داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی، بحران مالی را نتیجه نرخ سودهای بالا که متأثر از تورم و فساد گسترده است، خواند و افزود: موضوع مبارزه با فساد هم صرفاً مربوط به دولت نیست و قوه قضاییه محل مقابله مستقیم است و اصلاح این ساختار ضروری است و البته بخشی از آن نیز در ید بانک مرکزی است.

این استاد دانشگاه بر ضرورت تبلیغ در رشد اقتصادی تأکید و اظهار داشت: اینکه بگوییم نرخ رشد ما سه برابر منطقه است، درست نیست و از آنجایی که از ویژگی ثبات و پایداری هم برخوردار نیست لازم است به عنوان یکی از دستاوردهای برجام برای آن تبلیغ کنیم و اضافه تر به آن نپردازیم زیرا این نرخ بدون اصلاحات اقتصادی در سال آینده تجدیدپذیر نخواهد بود.

عبده تبریزی از دولت خواست تا به هیچ وجه حول محور رشد اقتصادی به دست آمده مانور چندانی ندهد و بیان کرد: چرا که نرخ رشد موردی است و عمده آن متأثر از فروش نفت و آثار برجام است و بهتر است در خصوص علل ایجاد چنین نرخ رشدی مسائل عنوان شود تا آنکه در سال آینده در صورت عدم تکرار با واقعیت ها بهتر مواجه شد.

او کیفیت نرخ رشد اقتصادی را مهم دانست و افزود: اجزای تشکیل دهنده رشد اقتصادی نیز مهم است و لازم است به موضوع رشد اقتصادی در تمام عرصه ها توجه کرده و آن را در حوزه‌های مختلف مانند فولاد و کالاهای اساسی و اتفاق‌های مثبتی که در بخش خودرو، بازار جهانی فولاد و حوزه کشاورزی رخ داده را بررسی کرده و برای رسیدن به نرخ رشد پایدار مورد توجه قرار دهیم.

این تحلیل‌گر اقتصادی متذکر شد: نرخ رشد پایدار آن رقمی نیست که یک سال عدد 8 و سال دیگر عددی منفی را نشان دهد و مطلوب است این درصد را به طور دائمی در عدد 4 نگه داشت.

به گزارش اقتصادنامه، این در حالی است که به تازگی رئیس پیشین شورای رقابت در خصوص آمار منتشر شده رشد 7.4 درصدی عنوان کرده: به رشد 7.4 درصدی مشکوکم و از سیف که شاگرد من بوده اعلام چنین رقمی بعید است!

جمشید پژویان در گفت‎وگو با اقتصادنامه با اشاره به رقم اعلام شده برای رشد شش ماه نخست امسال گفته است: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی که از شاگردان بنده نیز بوده اعلام کرده که رشد شش ماه نخست امسال به 7.4 درصد رسیده این درحالیست که هیچ کدام از مشاهدات ما در بخش های مختلف اقتصادی چنین رشدی را تایید نمی کند.

او گفت: وقتی به شاخص‎های کلان نگاه می‎کنیم می‎بینیم در بخش اشتغال اتفاق خاصی رخ نداده و رشد موجود در ایجاد اشتغال نقشی نداشته در حالیکه بنا به اظهارات تیم اقتصادی دولت، برنامه‎ریزی‎های باید به سمتی می‎رفت که رشد اقتصادی اشتغالزا ایجاد شود.

پژویان نیز تصریح کرده است: اگر رشد اقتصادی 7.4 درصدی صحت دارد پس این همه تعطیلی بنگاه‎ها و رکود در صنایع کوچک و متوسط کشور در چیست؟ در خوشبینانه ترین حالا می توان گفت این رشد حبابی بیش نیست که در اثر افزایش تولید نفت به وجود آمده یا به خاطر بالا رفتن تولید گندم محقق شده که باز هم به نظر می‎رسد افزایش تولید این دو کالا قادر نیست رشد 7.4 درصدی را به وجود آورد. امیدوارم شخص آقای سیف که از شاگردان من بوده به دام عددسازی نیفتاده باشد چرا که فقط اعلام کرده رشد 7.4 درصد شده و از ذکر جزئیات آن سخنی به میان نیاورده است.



منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین