دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 1:54:01 AM
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

موضوع تشکیل دو صندوق برای سپرده‌گذاری گروه‌های کم‌ریسک و ریسک‌‌پذیر در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسید.
صندوق‌های سپرده ریسک‌پذیر در بانک‌ها تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از روابط‌عمومی بانک دی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور فقهی بانک دی در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، با بیان این مطلب گفت: تشکیل دو صندوق برای سپرده‌گذاری افراد ریسک‌گریز یا کم‌ریسک و افراد ریسک‌پذیر در بانک‌ها در شورای فقهی بانک مرکزی مطرح و به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: در صندوق مربوط به افراد کم‌ریسک، سپرده افراد به اعطای تسهیلات در عقود مبادله‌ای که نرخ تسهیلات آن‌ها تقریباً مشخص است و دوره بازپرداخت کوتاه‌تری دارند و تقریباً زیانی متوجه آن نیست که امکان تعیین سود علی‌الحساب برای این گروه از سپرده‌گذاران وجود دارد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: در صندوق مربوط به افراد ریسک‌پذیر، افراد می توانند حسابی را باز کنند که دارای ریسک است یعنی سپرده های آنها به عقود مشارکتی و فعالیت‌هایی تخصیص می‌یابد که بلندمدت‌تر بوده و ریسک سود و زیان بالاتری دارند و این فعالیت‌ها قابل حسابرسی و تشخیص سود و زیان است و این سود سالانه می‌تواند توسط حسابرسان مشخص شود. در این صندوق، افراد نه سود علی‌الحساب خواهند داشت و نه سود از پیش تعیین‌شده، بلکه سود حاصل از مشارکت در فعالیت اقتصادی، در پایان سال مالی برآورد شده و به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود.
وی در ادامه این نشست ضمن قدردانی از عملکرد بانک دی در پایبندی به بانکداری بدون ربا گفت: تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا به عنوان یکی از قوانین مهم و کلیدی کشور در دهم شهریور 1362 باهدف عالی و اساسی اعتلای نظام بانکی و تسهیل مسیر خدمت‌رسانی به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی افزود: این دستاورد عظیم که به واسطه دوراندیشی و دقت نظر معمار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل عظیم‌الشأن(ره) به‌دست آمده است، امروزه با تمرکز و توجه به سایر مؤلفه‌ها، اصول و مبانی شریعت و با تکیه بر چارچوب اخلاقی می‌‎‌تواند نقش کلیدی در اثربخشی بیشتر نظام بانکداری، کاهش عملیات صوری و هزینه مبادله و در نهایت کمک به پویایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور داشته باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین