پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 3:04:46 PM
واکنش‌ها به پیشروی سریع طالبان در افغانستان ادامه دارد

با سقوط ۱۸ مرکز ولایت در افغانستان توسط طالبان، این گروه کماکان در حال پیش‌روی است و چیزی نمانده تا مرزهای کابل برسد.
پیش‌بینی‌ها از زمان سقوط کابل

طی هشت روز گذشته نیمی از مراکز ۳۴ ولایت افغانستان به تصرف اسلامگرایان افراطی درآمده و هر روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود.

بنابرگزارش‌ها نیروهای طالبان روز جمعه، ۲۲ مرداد تا ۵۰ کیلومتری کابل پیشروی کردند و احتمال می‌رود در روزهای آینده حمله به پایتخت را آغاز کنند.

سی‌ان‌ان: طالبان احتمالا در ۷۲ ساعت آینده کابل را محاصره می‌کند
شبکه CNN به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد ارزیابی اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد کابل طی یک هفته و به احتمال زیاد ۷۲ ساعت آینده توسط طالبان محاصره شود؛ البته این به معنای ورود طالبان به پایتخت افغانستان نیست.

البته باید در نظر داشت که پیشتر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که افغانستان تا شش ماه آینده سقوط می‌کند، اتفاقی که به سبب سرعت اتفاقات به نظر می‌رسد لحظه وقوع آن بسیار نزدیک‌تر است.

در این زمینه واکنش‌های اغلب یکسان در راستای محکومیت عملکرد این گروه شنیده می‌شود و بعضا اظهاراتی در راستای پذیرش مردمی بودن این گروه و لزوم همکاری با آنها به گوش می‌رسد.

دبیرکل سازمان ملل طالبان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد
در همین میان شامگاه جمعه، دبیرکل سازمان ملل نیز به اقدامات اخیر طالبان واکنش نشان داد و گفت: «گزارش‌های دریافتی از افغانستان، به خصوص آنها که به محروم کردن زنان و دختران از حقوقی که برای آن به شدت مبارزه کرده‌اند مربوط می‌شوند بسیار دلخراش و وحشتناک است.»

به گزارش دویچه‌وله، آنتونیو گوترش حمله به غیرنظامیان در افغانستان را نقض فاحش موازین بین‌المللی حقوق بشر خواند و گفت:‌ «حمله به غیرنظامیان در افغانستان مترادف ارتکاب جنایت جنگی است.»

دبیرکل سازمان ملل متحد از طالبان خواست یورش‌های خود را در افغانستان متوقف کنند و هشدار داد که چیره شدن خشونت آمیز بر قدرت به جنگ داخلی یا انزوای کشور کشیده می‌شود.

اجلاس دوحه بی‌نتیجه پایان یافت/ کابل: مقابل طالبان می‌ایستیم
با پیشروی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت در راستای پیدا کردن راه‌حل جهت توقف حملات و خشونت طالبان بیش‌تر شده است. در جریان روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، ۳ نشست در دوحه در رابطه به صلح افغانستان برگزار شد. شرکت‌کنندگان خواستار توقف جنگ شدند، اما طالبان آن را نپذیرفتند.

یک منبع معتبر به روزنامه ۸صبح گفت که در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کردند. به گفته وی، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است. این منبع افزود: «دنیا خواست که حملات‌شان را به شهرهای افغانستان متوقف کنند، اما طالبان نپذیرفتند. بحث این‌که مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد.»

پیش‌تر وزارت دولت در امور صلح افغانستان، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد هماهنگی میان کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان، تسریع روند مذاکرات و توقف خشونت‌های جاری عنوان کرده بود. با این حال گروه طالبان می‌گوید که قرار نبود در این جلسات تصمیمی گرفته شود.

در این نشست عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، سید‌سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمدمعصوم استانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت، شماری از اعضای این هیات و نمایندگان آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد، روسیه، چین، انگلستان، پاکستان، ترکیه، ازبکستان و گروه طالبان حضور داشتند.

روز جمعه، ۲۲ مرداد، در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حضور اشرف غنی نشست امنیتی برگزار شده است. امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، می‌گوید که اساسی‌ترین تصمیم این نشست، «ایستادگی در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت» است. صالح در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «حکومت از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌نماید. تمام امکانات مورد نیاز در اختیار قوای مسلح و مقاومت ملی قرار می‌گیرد.»

هیچ دولتی را که با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسیم
وزارت امور خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان، شرکت‌کنندگان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند. نمایندگان ویژه آمریکا، چین، ازبکستان، پاکستان، بریتانیا، قطر، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در ۱۹ مرداد با نمایندگان دولت افغانستان و طالبان درباره مشارکت جامعه بین‌المللی برای موفقیت روند صلح در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

نمایندگان آلمان، نروژ، تاجیکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان نیز در ۲۰ مرداد در نشستی در رابطه با صلح افغانستان شرکت کرده‌اند. نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، اعضای نشست بین‌المللی در‌باره افغانستان که در دوحه برگزار شد، تاکید کرده‌اند هیچ دولتی را که در افغانستان با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.

نشست اضطراری شورای امنیت در رابطه با افغانستان؟
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در سومین روز اجلاس دوحه در رابطه با صلح افغانستان، خواهان برگزاری نشست اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در‌باره‌ افغانستان شد. عبدالله در این نشست گفت: «وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه‌ اضطراری خود قضیه‌ افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در مورد رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.» رییس شورای عالی مصالحه افغانستان هشدار داده است که بحران افغانستان، امنیت جهانی را تهدید می‌کند و برای بررسی آن باید این نشست برگزار شود.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که برای تامین امنیت سفارت این کشور در کابل و نیز برای تسهیل روند خروج همکاران محلی ارتش امریکا هشت هزار سرباز به افغانستان می‌فرستد. بریتانیا نیز اعلام کرده است که حدود ۶۰۰ سرباز را به افغانستان اعزام می‌کند.

اشرف غنی استعفا می‌دهد؟
در همین حین خبر می‌رسد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، پیشنهاد استعفا را رد کرده و به نظر می‌رسد چندان پیشنهاد غیررسمی آمریکا برای کناره‌گیری با هدف تشکیل دولت ائتلاف، به مذاق او خوش نیامده است.

غنی که در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان سخن می‌گفت، تاکید کرد که «تعیین جانشین» او باید توسط مردم افغانستان انجام شود و «کس دیگری» نمی‌تواند برای افغانستان «زعیم ملی» تعیین کند.

روز گذشته، عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان هم گفته بود که شرط گروه طالبان برای ادامه دادن گفت‌وگوهای صلح این است که اشرف غنی از قدرت کنار برود.

اما خبرهای رسیده از کابل می‌گویند دولت در پی رسیدن به نوعی صلح با طالبان است. آنها می‌خواهند قدرت را با این گروه شریک شوند، اما به نظر نمی‌رسد که چنین پیشنهادهایی آن هم در شرایطی که بیش از نود درصد خاک افغانستان در دست طالبان است، به راحتی مورد قبول واقع شوند. حالا برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گویند که پاکستان و ترکیه واسطه شده‌اند تا به رهبران این گروه بقبولانند که با دولت اشرف غنی پای میز مذاکره بنشینند. با این حال شایعات کناره‌گیری غنی و ایجاد دولت انتقالی هم پابرجاست که افغان ها را می‌ترساند تا مبادا آنها دولت را کاملا تقدیم طالب‌ها کنند.

نکته درخور توجه آن است که در برخی از ولایات، همکاری عجیبی بین برخی نیروهای دولت و طالبان صورت گرفت و براساس گفته‌های مردم محلی، شهرها بدون مقاومت جدی به طالبان واگذار شد.

در همین بین، طالبان در بیانیه‌ای ۱۳ ماده‌ای تأکید کرده‌اند که همه‌چیز در امنیت و نظم خواهد بود و خطری حتی مخالفان طالبان را دربرنمی‌گیرد. گفته می‌شود این گروه در تلاش است که چهره‌ای جدید از خود نشان دهد و از آنجا‌که بخشی از مردم افغانستان را پشتوانه خود دارد، مقابله با آن تا اندازه‌ای قابل توجه سخت خواهد بود.

مولوی عبدالحمید: طالبان ریشه مردمی دارد
مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه زاهدان نیز دیروز در واکنش به پیشروی طالبان گفته بود:

«مردم شریف افغانستان چندین دهه است که گرفتار جنگ و ناامنی و مشکلات هستند و این کشور اسلامی امروز به صلح و امنیت و آبادانی نیاز دارد.

از بزرگترین مشکلاتی که جهان معاصر با آن مواجه است نادیده‌گرفتن واقعیت‌هاست. «طالبان» مانند دیگران جزو واقعیت‌های افغانستان هستند که قربانی و مبارزۀ جهادی این جنبش سبب شد اشغالگران غربی که از راه‌های دور به این کشور آمده بودند، افغانستان را ترک کنند.

پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.

هدف طالبان افغانستان آن‌گونه که خودشان مطرح می‌کنند «اجرای شریعت اسلام و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وسلم» و حکم «بما أنزل الله» است. بنده به جرأت می‌گویم و حاضرم سوگند هم بخورم که در تمام دنیا هیچ نظام و حُکمی بهتر از حکم قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیست. لذا این هدف و خواستۀ طالبان برای تمام احزاب و گروه‌ها و مردم افغانستان که مسلمان و اهل دین هستند و برای تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی همسایه قابل درک است.»

چهره‌ای جدید و غیرخشن از سوی این گروه، اکنون با انتشار برخی فیلم‌ها و تصاویر از عملکرد خشونت‌بار و ربودن دختران در برخی ولایات، همخوانی ندارد. برخی در شبکه‌های مجازی گزارش داده‌اند که مردم در حال فرستادن دخترانشان به کابل هستند تا مورد حمله این گروه افراطی قرار نگیرند. باید دید این گروه چگونه می‌خواهد با این اقدامات چهره خود را تطهیر کند؟

اعلامیه امارت اسلامی در مورد اوضاع و تحولات اخیر کشور
در باره‌ پیشروی‌ها و تحولات اخیر در کشور عزیز ما، نکات ذیل را اعلام می‌داریم:

۱: مناطق و ولایات که در کنترول امارت اسلامی قرار می‌گیرد، در حقیقت نشانه‌ محبوبیت و قبولیت امارت اسلامی در بین ملت است. زیرا چنین پیشروی بزرگ و سریع از راه زور ممکن نیست. این در حقیقت نصرت پروردگار و حمایت بزرگ و گسترده‌ی ملت ماست، که ما همه باید قولا و عملا شکر آن را بجا آوریم.

۲: امارت اسلامی یکبار دیگر به تمام هموطنان خود اطمینان می‌دهد که مثل همیشه از جان، مال و آبروی آن‌ها محافظت می‌نماید و فضای مطمئنی را برای ملت عزیز خود به میان می‌آورد. هیچکسی باید در این مورد نگرانی نداشته باشد.

۳: مجاهدین باید در مورد بیت‌المال بسیار متوجه باشند، تاسیسات عامه، دوائر دولتی و اسباب و سامان آن، پارک‌ها، سرک‌ها و پل‌ها؛ این همه امانت‌اند و باید مورد هیچگونه تصرف شخصی و بی‌پروایی قرار نگیرد و به جدیت نگه‌‌داری شوند.

۴: همه آن کسانی که در گذشته با اشغالگران کار و همکاری کرده‌اند و یا اکنون در صف اداره کابل ایستاده‌اند، آغوش امارت اسلامی برای آن‌ها باز است و برای شان عفو عمومی اعلان شده است.

۵: افراد نظامی و ملکی که با امارت اسلامی یکجا می‌شوند، امارت اسلامی در آینده تصمیم دارد شرایط مناسب خدمت به کشور و ملت را برای آن‌ها مساعد بسازد و از صلاحیت و استعدادهای آن‌ها برای خدمت به کشور و ملت به درستی کار گرفته ‌شود. در این مورد هیچکسی نگرانی نداشته باشد.

۶: در مناطق که زیر کنترول امارت اسلامی آمده است، مردم زندگی خود را به گونه عادی به پیش ببرند، به خصوص دوائر رسمی؛ خواه تعلیمی باشند، یا صحی و یا اجتماعی و فرهنگی. هیچکسی در فکر ترک منطقه و کشور خود نباشد. کشور و ملت ما به خدمات شما نیاز دارند.

۷: در این اواخر، اداره کابل دست به یک سلسله تبلیغات بی‌اساس و شوم زده و به بعضی افغان‌ها و سازمان‌های جهانی معلومات نادرست داده است. جنایاتی را که خود آن‌ها انجام داده و حلقات استخباراتی وابسته به آن‌ها‌ مرتکب شده، به مجاهدین امارت اسلامی منسوب کرده‌اند. همچنان وقت به وقت اعلامیه‌ها و بیانیه‌های ساختگی را بنام مسئولان و بزرگان امارت اسلامی پخش می‌کنند و چنان پروپاگندهای به دور از حقیقت را به راه می‌اندازند که هیچ عقل و منطق آن را نمی‌پذیرد.

۸: امارت اسلامی افغانستان به ملکیت‌های شخصی هیچکسی کار ندارد و نه هم با موتر‌ها، زمین‌ها، خانه‌ها، مارکیت‌ها و دکان‌های کسی غرض دارد، بلکه حفاظت از جان، مال و آبروی مردم را مسئولیت خود می‌داند.

۹: کسانی که در این اواخر از تبلیغات دشمن متاثر شده و در داخل کشور بیجا شده اند و یا به خارج از کشور رفته اند، خواه مردم رسمی باشند یا عادی، آن‌ها به خانه‌ها و مناطق شان پس برگردند. از طرف ما هیچ مشکلی به آن‌ها متوجه نیست. ما از جان، مال و آبروی آن‌ها دفاع و حفاظت می‌کنیم.

۱۰: امارت اسلامی به مجاهدین خود امر نموده است و یکبار دیگر رهنمایی می‌کند که هیچکسی بدون اجازه به خانه کسی داخل نمی‌شود و نه به جان کسی زیان می‌رساند و نه به مال و آبروی کسی صدمه می‌رساند، بلکه از این همه چیزها محافظت می‌کنند.

۱۱: شاید دشمن بعضی کسانی را توظیف کرده باشد که بنام مجاهدین مردم را آزار بدهند و یا تکلیف برسانند، مردم باید در این مورد با مجاهدین همکاری نمایند و اگر گاهی چنین افرادی را می‌دیدند فوری مسئولان سمع شکایات امارت اسلامی را آگاه بسازند.

۱۲: پیام ما به تاجران، صنعت‌کاران و سرمایه‌داران اینست که کارهای شان را به گونه عادی به پیش ببرند و به مردم خود خدمت نمایند. امارت اسلامی برای کاروبار آن‌ها فضای مناسب را به میان می‌آورد و در این مورد هرچه در توان دارد، دریغ نمی‌ورزد.

۱۳: ما به تمام همسایه‌ها بار دیگر اطمینان می‌دهیم که از طرف ما به آن‌ها هیچگونه مشکلاتی مواجه نمی‌شود، آن‌ها اطمینان کامل داشته باشند. همچنان به همه اطمینان می‌دهیم که به دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها، قونسلگری‌ها و مؤسسات، خواه خارجی باشند یا داخلی، از سوی امارت اسلامی نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌شود، بلکه فضای امنیت و اعتماد برای شان مهیا می‌گردد. ان شاء الله تعالی

منبع: سایت امارت اسلامی



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین