جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 3:33:16 PM
علی دینی ترکمانی در گفت‌وگو با اقتصادنامه تشریح کرد:

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است مشکل اساسی و تاریخی نظام بانکی کشور آن است که تسهیلات صرف پروژه‌هایی شده که این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. 
فرمول تامین مالی پروژه‌های ناتمام

او می‌گوید: در کشور ۶۵ هزار پروژه سرمایه‌گذاری ناتمام وجود دارد که بار مالی آن بر دوش بانک‌هاست. بنابراین بانک‌ها برای آنکه بتوانند به ارائه تسهیلات بپردازند نیازمند پیش شرط‌های لازم در راستای بهره‌وری بالای تولید هستند و بنگاه‌هایی که به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند می‌توانند سرمایه در گردش را تامین کنند.

او با بیان اینکه مهمترین رسالت بانک‌ها کمک پروژه‌های توسعه ای است، گفت: مهمترین شاخص های بانک ها آن است که به واحدهای تولیدی که ریسک اعتباری پایینی دارند و بنگاه‌های تولیدی ریشه دار و صادرات محور هستند، تسهیلات ارائه دهند.

این اقتصاددان ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تسهیلات بانکها به واحدهای تولیدی باید بررسی شود آن است که آیا واحدهای تولیدی توانایی بازپرداخت را دارند تا مشکلات بازپرداخت معوقه رارقم نزنند.

او با اشاره به نقش اثرگذاری که بانک‌ها در بازار سرمایه می‌توانند ایفا کنند، بیان کرد: بانک های تخصصی بر طبق وظیفه خود به ارائه تسهیلات به مشتریان می پردازند و بانک های تجاری نیز در قالب ها و روش‌های مختلف چنین تسهیلاتی را در دستور کار دارند اما باید کارآمد و کارایی لازم را داشته باشند تا در جهت انباشت سرمایه و مشکلات زیاد در شبکه بانکی که نتیجه آن تورم ساختاری و افزایش نرخ سود سپرده است، هزینه های سرمایه گذاری و تولید مدیریت شود.
این اقتصاددان ادامه داد: بانک‌ها با هدف پیشبرد اقتصادی تسهیلاتی را به بنگاه های تولیدی تخصیص می‌دهند اما به شرط آنکه این تسهیلات تبدیل به تولید مولد یا پروژه های استاندارد شود و بنگاه‌های اقتصادی بتوانند به موقع بازپرداخت ناشی از تسهیلات را داشته باشند.
ترکمانی دینی با بیان این که مشکل تاریخی و اساسی در کشور آن است که تسهیلات صرف پروژه هایی شده است که به مرحله بهره‌برداری نرسیده است، تصریح کرد: در کشور ۶۵ هزار پروژه سرمایه‌گذاری ناتمام وجود دارد که بار مالی آن بر دوش بانک ها است. بنابراین بانک‌‌ها برای آنکه بتوانند به ارائه تسهیلات بپردازند نیازمند پیش شرط لازم در راستای بهره‌وری بالای تولید هستند و بنگاه‌هایی که به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند می‌توانند سرمایه در گردش را تامین کنند.

او در پایان گفت: پیشرفت بانک‌ها در راستای رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری است و مهم‌ترین رسالت بانک‌ها کمک به پروژه‌های توسعه‌ای است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین