شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 5:12:25 AM

🔻روزنامه دنیای اقتصاد
📍ترس غیربنیادی در بورس تهران

قیمت‌های جهانی مطلوب و تضعیف ریال سبب شد تا طلایی‌ترین فصل عملکرد بنگاه‌های بورسی رقم بخورد. با وجود این، ترس سهامداران از آینده و عدم قطعیت‌ها درخصوص نرخ دلار سبب شده است تا شاهد موج خرید قدرتمندی در بازار سهام نباشیم. درحال‌حاضر باید دید آیا افت ۴۳درصدی شاخص کل از اوج و جذاب شدن نسبی قیمت‌ها می‌تواند ترس غیربنیادی را به حاشیه ببرد؟ کارشناسان معتقدند در صورت ثبات نسبی ارز، به تدریج اعتماد به نفس خریداران تقویت و زمینه حمایت بنیادی از سهام فراهم می‌شود.

بازار سهام هفته گذشته بعد از دو روز افت سهمگین، پایان بهتری داشت و نشانه‌هایی از تعادل و کاهش عرضه‌های هیجانی را در دو روز اخیر معاملاتی به نمایش گذاشت اما در مجموع هفته کاهش ۷/ ۳ درصدی را ثبت کرد و برای چهارمین هفته متوالی با عقب‌نشینی قیمت‌ها مواجه شد. در این میان، گزارش‌های فصلی شرکت‌ها به‌ویژه در گروه‌های کالایی و صادر‌کننده شرایط مطلوبی را تصویر کردند و طلایی‌ترین فصل عملکرد را به دلیل ترکیب ریال ضعیف و قیمت‌های جهانی مطلوب رقم زدند. با این حال، آنچه بیش از همه سرمایه‌گذاران را به‌رغم کارنامه خوب فصل پاییز شرکت‌ها مردد کرده، چشم‌انداز دو متغیر مهم تاثیر‌گذار بر سودآوری بنگاه‌ها شامل نرخ‌های جهانی و قیمت ارز است؛ عدم‌اطمینانی که در هفته اخیر با شتاب‌گیری روند افت ارز تا حد زیادی پررنگ شد. با این حال، افت ۴۳ درصدی شاخص‌کل از اوج و جذاب شدن نسبی قیمت‌ها این احتمال را تقویت می‌کند که در صورت تثبیت ریال در سطوح کنونی، به تدریج اعتمادبه‌نفس خریداران تقویت و زمینه حمایت بنیادی از بازار سهام به شکل طبیعی فراهم شود.

در جست‌وجوی کف ارز
رفتار اخیر قیمت دلار در بازار آزاد یکی از عوامل شتاب‌گیری کاهش نرخ سهام در دو هفته گذشته بوده که درخصوص دلایل این کاهش ناگهانی نظرات مختلفی مطرح شده است. برخی آن را به اظهارات رئیس‌جمهور و پیش‌بینی دلار ۱۵هزار تومانی مرتبط دانستند و گروهی دیگر آن را به پایان کار رسمی ترامپ و تهدیدهای مرتبط با حضور او در کاخ سفید نسبت دادند. با این حال، آنچه از عوامل روانی موثرتر است، چشم‌انداز عرضه و تقاضای واقعی ارز در ماه‌های پیش‌رو است. به نظر می‌رسد فعالان بازارها در این زمینه به استقبال سناریویی رفته‌اند که در جریان آن، دولت جدید ایالات متحده آمریکا به برجام برمی‌گردد و متعاقب آن، دستورهای اجرایی تعلیق تحریم‌های مرتبط با فروش نفت و بقیه معافیت‌های تحریمی برجامی برقرار می‌شود. باید توجه داشت، بر اساس مطالعه روندهای تاریخی، فعالان بازارها پیش از اتفاق واقعی، رفتار خود را با مفروضات آتی تنظیم می‌کنند و در نتیجه قیمت‌ها خیلی زودتر از خود رویدادها با نتایج اتفاقات بنیادی منطبق می‌شود. از این رو، در شرایط کنونی نیز این احتمال وجود دارد که عامل انتظارات باز هم جلوتر از وقایع حرکت کرده باشد و بر این اساس، کف نرخ‌های ارز زودتر از تحولات برجامی رویت شود. در همین حال، مقاومت نرخ دلار در سامانه نیما در محدوده ۲۳ هزار تومانی گویای آن است که در عرصه زور آزمایی عرضه و تقاضای وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان قیمت کشف شده از ثبات بیشتری برخوردار است. توجه به این عامل از آن رو حائزاهمیت است که شرکت‌های بورسی در عملیات تبدیل ارز بیشتر به نرخ‌های سامانه مزبور متکی هستند که تا حدی از افت هیجانی در امان مانده است.

زمینه تکرار خطا در سیاست‌گذاری پولی؟
بر پایه مطالعات تجربی، در بین همه عوامل موثر بر روند قیمت دارایی‌های ریسک‌پذیر از جمله سهام، سیاست پولی به‌طور عام و نرخ بهره به‌طور مشخص، مهم‌ترین فاکتور اثر‌گذار بر رفتار بازارها ست. این تیغ دولبه بسته به میزان استفاده صحیح بانک مرکزی از این ابزار می‌تواند باعث رونق بازارها یا ایجاد حباب از یک‌سو و کنترل یا جهش تورم در سطح کلان اقتصاد شود. نکته مهم این است که نرخ بهره در بین متغیرهای پولی یک معلول (نه علت) است به این معنا که رقم آن، محصول رفتار بانک مرکزی در زمینه خلق پایه پولی (به روش های مختلف) است. به عبارت دیگر، چاپ پول یا انقباض پولی هستند که نرخ‌های بهره را در اقتصاد تعیین می‌کنند و بدون ابزار تسهیل پولی نمی‌توان نرخ بهره را در اقتصاد به سمت هدف حرکت داد. شرایط ایران هم از این قاعده مستثنی نیست به این معنا که نرخ سود اوراق بدهی و سپرده‌ها هم تاثیر اجتناب‌ناپذیر بر بازارهای دارایی دارد و هم در مهار یا تشدید تورم عمومی موثر است. وقایع سال‌جاری اتفاقا به نحوی نامناسب یکی از نمونه‌های جالب نحوه تاثیر‌گذاری سیاست پولی بر دو حوزه فوق (دارایی‌ها و تورم) را نشان می‌دهد. در همین راستا، تصمیمات اخذ شده در زمینه کاهش سپرده قانونی بانک‌ها و اخذ تنخواه دولت از بانک مرکزی (به‌عنوان یکی از روش‌های افزایش پایه پولی) موجب شد تا سود بین بانکی و به‌تبع آن سود سپرده‌ها به‌عنوان معلول، کاهش پرشتابی را تجربه کند تا جایی‌که نرخ‌ها در بازار بین بانکی به سطح اعجاب‌برانگیز ۸درصد برسد. همزمان با کاهش نرخ‌های سود، نرخ رشد نقدینگی هم به دلیل افزایش پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی رو به افزایش گذاشت. پیامد این نوع سیاست‌گذاری آن هم در فضایی که روند درآمدهای نفتی کاهنده و انتظارات تورمی فزاینده بود منجر به رفتارهای بی‌پروا در بازارهای دارایی از جمله بورس و تشکیل حباب قیمتی از یک سو و جهش تورم ماهانه به سطوح ناپایدار و هشدار‌آمیز ۶ تا ۷ درصدی در ماه از سوی دیگر شد. در این فضا، شتاب رشد حجم پول به‌عنوان بخش داغ و تورم‌زای نقدینگی به دلیل عدم‌جذابیت سود سپرده‌های مدت‌دار تشدید شد و اقتصاد کشور را در مرحله‌ای خطیر و دشوار به لحاظ امکان حفظ ثبات شرایط قرار داد. اما از ابتدای تابستان، بانک مرکزی با درک تهدید موجود مسیر را به تدریج تغییر داد. از یک سو، منبع تامین کسری بودجه دولت به جای پایه پولی به سمت بازار بدهی سوق یافت و از سوی دیگر، ضرایب سپرده قانونی در فصل پاییز به سطح قبل از کرونا بازگشت. در حال حاضر نرخ سود سپرده‌ها و بین بانکی به نحو پایداری در محدوده ۲۰ تا ۲۲ درصد قرار گرفته که حاصل عرضه و تقاضای مقادیر مشخص پایه پولی در ازای خرید و فروش و وثیقه‌گذاری اوراق بدهی دولت با طرفیت بانک مرکزی است. در شرایطی که هنوز تورم ماهانه در محدوده ۲ درصد در حال تحقق است و چشم‌انداز تورم دوازده ماه آتی کمتر از نرخ سود مورد اشاره نیست و درخصوص بازگشت درآمدهای نفتی نیز اطمینان کافی ایجاد نشده، هر گونه کاهش سود بین بانکی و سپرده‌ها از محل افزایش پایه پولی (چاپ پول) خطر بازگشت التهاب قیمت کالای مصرفی از یک سو و حباب‌سازی در بازارهای دارایی را به همراه دارد؛ سیاستی که شاید در کوتاه‌مدت برای صاحبان دارایی جذاب به نظر برسد اما از زاویه پیامدهای آن برای اقتصاد کشور آن هم پس از یک دوره از بی‌ثباتی قابل ملاحظه تورمی می‌تواند واجد مخاطرات مهمی باشد.

در انتظار باز شدن مشت بایدن
هرچه ساکن قبلی کاخ سفید پرحرف و جنجالی بود، متصدی جدید این پست، سیاست‌مداری کهنه‌کار و در ابرازنظر، خوددار است. یکی از جلوه‌های بارز این رویکرد در زمینه موضع‌گیری در حوزه سیاست خارجی به چشم می‌خورد. بر این اساس، جو بایدن در حدود سه ماه اخیر، پس از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور، کمتر از همه در مورد نحوه تعامل با سایر کشورها در خارج صحبت کرده و اظهارنظرهای وی عمدتا به تاکید بر مشورت با متحدان و مطالعه شرایط قبل از تصمیم‌گیری متمرکز بوده است. حال، با انتقال رسمی قدرت در ایالات متحده این انتظار وجود دارد که بایدن درخصوص طیف وسیعی از موضوعات سیاست خارجی مواضع خود را شفاف کند. از این منظر، فعالان بورس تهران نیز در روزهای آتی گوش به زنگ خواهند بود تا رویکرد عملی رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص موضوع احیای برجام و دیپلماسی با ایران شفاف شود؛ رویکردی که به دلیل نتایج غیر‌قابل انکار آن در زمینه دسترسی به ذخایر خارجی و فروش نفت نقش مهمی در تعیین رفتار ارز و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بزرگ بازار سهام ایران خواهد داشت.

 

🔻روزنامه رسالت
📍طرح دخالت مجلس در بورس، دادن آدرس غلط به مردم است

افت شاخص بورس در هفته های اخیر و اعتراض سهامداران به این روند، پس لرزه هایی از جمله استعفای رئیس سازمان بورس و طرح استیضاح وزیر اقتصاد را به دنبال داشت. به دنبال این اتفاقات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، مجلس را به دخالت در بازار بورس متهم وعنوان کرد: «از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر در بورس دخالت نکنند.»
طبق گفته واعظی، دولت اجازه نخواهد داد تا مردمی که به نظر وزیر اقتصاد اعتماد کردند و وارد بورس شدند، ضرر کنند و اعتمادشان سلب شود. این سخنان در شرایطی از سوی این مقام دولتی عنوان شده است که تاکنون بیش از ۴۰ میلیون سهامدار خرد در ماه های گذشته متضرر شده اند و بیشتر آنها به دنبال فرار از بازار سرمایه و تلاش در جهت تحمیل کمتر ضررهای مالی هستند.
بر اساس آماری که موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس ارائه داده است، متوسط زیان سهامداران در بورس تاکنون به ۵۰ درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، تا ۷۰ درصد سرمایه‌شان آب رفته است. سوال اینجاست دولتی که مجلس را متهم به دخالت در وضعیت بورس می کند، چرا به جای پاسخگویی در رابطه با نابودی سرمایه مردم، آدرس غلط می دهد؟
اگر مجلس که وظیفه ذاتی آن نظارت بر اجرای قانون و عملکرد دولت است، در چنین وضعیتی که بسیاری از مردم متضرر شده اند، سکوت کند و واکنشی نسبت به آشفته بازار فعلی نداشته باشد، چگونه می تواند خود را مسئول صیانت از حقوق مردم بداند. این در حالی است که دولت تحقیق و تفحص پارلمان از دولت و اظهارنظر نمایندگان در این خصوص را دخالت در وضعیت بورس قلمداد کرده و فی الواقع مجلس را از انجام وظایف قانونی اش منع می کند.
بورس می ‌تواند محل مناسبی برای تأمین منابع مالی بنگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی باشد، اما طی چند ماه اخیر به اظهارنظرهای بی جای وزرای دولت و عدم توجه به درنظر گرفتن جوانب آن در عدم عرضه صندوق دارادوم و قیمت گذاری دستوری فولاد واکنش نشان داد و با افت مواجه گردید. شاید بتوان یکی از مشکلات اصلی در به وجود آمدن چنین وضعیت آشفته ای برای بازار سرمایه را دولتی و دستوری بودن این نهاد عنوان کرد. مسئولیت نظارت بر بورس در کشورهایی که نظام نوین مالی دارند، بر عهده یک نهاد ناظر بالادستی غیر سیاسی قرار دارد تا بر اجرای قوانین به صورت کلان نظارت کند.
بازارهای سهام درهمه دنیا مستقل هستند چون هرگونه اظهارنظر می تواند بر این بازارها تاثیرگذار و دخالت در اموال مردم به حساب ‌آید. سرمایه‌ های
مردم در درون بازار‌های سرمایه است و استقلال آن از عناصر مهم در عملکرد صحیح این بازارها محسوب می شود تا اظهارنظرهای یک وزیر نتواند ساختار آن را به هم بریزد.
در شرایط فعلی سهامداران معتقدند دولت با تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه، دست از حمایت از بورس کشیده و دیگر تلاشی برای جلوگیری از زیان‌های سنگینی که متوجه سهامداران شده، نیست. اعتماد سهامداران بعد از افت دوباره شاخص بورس بیش از پیش خدشه دار
شده است و معلوم نیست چه زمانی این اعتماد دوباره به بازار سرمایه کشور بازمی گردد.
ضعف های مدیریتی و ساختاری در بازار سرمایه کاملا مشهود است
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با «رسالت»، درباره طرح دخالت مجلس در بورس توسط رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: اولین نکته درباره سخنان آقای واعظی تناقض در گفته های وی با اهداف دولت است. ایشان قبلا اعلام کرده بود مجلس
می تواند درباره بورس تحقیق و تفحص داشته باشد و از وزرا سوال و استیضاح کند، اما حالا بیان می کند مجلس و کمیسیون های تخصصی دخالتی در بورس نداشته باشند، درحالی که مجلس هیچ دخالتی در حوزه تصمیمات و اقدامات وزارت اقتصاد و بازار سرمایه نداشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس هیچ دخالتی در بازار سرمایه ندارد، اما طبق نص صریح قانون و قوانین آئین نامه داخلی مجلس، نظارت بر عملکرد دولت بر قوت خود باقی است. اگر منظور آقای واعظی از دخالت این است که مجلس در عزل و نصب مسئولی دخالت داشته است، که اساسا چنین مسئله ای مطرح نیست، اما اگر منظور ایشان از دخالت کمیسیون اقتصادی نظارت بر احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تضییع آن است که این جزو وظیفه ماست و گزارش های نظارتی مجلس در حال تدوین و بخشی ازآنها هم آماده شده است.
پورابراهیمی تصریح کرد: گزارش ماده ۴۵ آئین نامه داخلی مجلس درباره بازار سرمایه ای که در حدود دو ماه و نیم قبل در مجلس قرائت شد، بیانگر آن است که مجلس گزارش نظارتی تهیه می کند و اگر تخلف از قانون رخ دهد درباره آن تصمیم گیری می نماید. وظیفه مجلس اساسا تصمیم گیری درباره انطباق عملکرد مدیران و مسئولان در چارچوب ضوابط قانونی و بررسی انحراف از اجرای قوانین است، بنابراین آقای واعظی باید در گفته خود تجدیدنظر کند.
وی با اشاره به برگزاری نشست هایی با حضور نمایندگان مجلس و دولتی ها درباره وضعیت بورس گفت: ما در هفته های گذشته جلسات مستمری با وزیر اقتصاد، مدیران ارشد بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس، اعضای شورای عالی بورس و مدیران شرکت های بورسی داشته ایم.
محورهای مهمی که ما مطرح کردیم به عنوان اشکالات اساسی در زمینه اجرا، ضعف های مدیریتی و ساختاری در حوزه بازار سرمایه کاملا مشهود است و خودشان اذعان دارند که چنین اشکالات اساسی وجود دارد. بنابراین مجلس چگونه با وجود چنین مسائلی می تواند ساکت بنشیند!
رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به وجود اشکالات درباره عرضه و فروش دارادوم بیان کرد: دولت در عرضه مستقیم بخشی از دارایی های خود در قالب دارا دوم در مجموعه پالایشی ها اقدام کرد و وزیر اقتصاد در همین راستا به طور رسمی اعلام نمود که از مردم دعوت می کند در این صندوق با ۳۰ درصد زیر قیمت سرمایه گذاری کنند، درحالی که اکنون ارزش بازار معادل یک دوم شده است. حالا سوال ما از وزیر اقتصاد این است که اگر این سهام آن قدر ارزش داشت که با ۳۰ درصد تخفیف عرضه شد، چرا مجموعه شرکت های کارگزاری وابسته به بانک ها و وابسته مستقیم و غیر مستقیم دولتی، اقدام به خرید این سهام که با ارزش هم است، نمی کنند تا مردم از زیان ایجاد شده، رهایی پیدا کنند و یا اگر ارزش گذاری دارادوم اشتباه بود به مردم اعلام و اصلاح شود.
وی با اشاره به ورود مجلس درباره معضلات سامانه های نرم افزاری در بورس بیان کرد: گزارش های کارشناسی حاکی از آن است که بخشی از سامانه ها یا اساسا از حوزه تصمیم گیری خارج شده اند و یا کمترین میزان تاثیرگذاری را در نظارت بر بازار ایفا کرده اند که گزارش رسمی در این موضوع نیز به زودی در اختیار مردم قرار داده می شود.
بخشی از مصوبات شورای عالی بورس اجرایی نمی شود
این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه بخشی از مصوبات شورای عالی بورس که عالی ترین مقام در تصمیم گیری بورس محسوب می شود، اجرا نمی شود، افزود: چرا آثار و پیامد ناشی از عدم اجرای مصوبات چنین هزینه های سنگینی را برای مردم ایجاد کرده است. مجلس به طور قطع به این موارد ورود می کند و کمیسیون اقتصادی مجلس هم محور این تصمیمات است. بنابراین اظهارنظرها برای دادن آدرس اشتباه و غلط به مردم، ذره ای از آنچه که شامل وظایف قانونی ما می شود را کم نمی کند.
پورابراهیمی ادامه داد: مجلس و کمیسیون اقتصادی برای احقاق حقوق مردم در حوزه بازار سرمایه با هیچ کس تعارفی ندارد و جمع بندی گزارش ها در حوزه نظارت در صحن علنی ارائه می شود. ضمن اینکه همسو با تدوین گزارش ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس برای اصلاح پرونده تخلفات مدیران و متولیان بازار سرمایه به دستگاه قضائی، بعد از تصویب در کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس هم می آید تا مصادیق تخلفات قانونی نهایی شود.
وی با تاکید دوباره بر عدم دخالت مجلس در بازار سرمایه بیان کرد: ما انتظار چنین اظهارنظری را از آقای واعظی نداشتیم. مجلس تاکنون فقط اشکالات و تخلفات را مطرح کرده است و اگر ما در این حوزه ورود نکنیم، چه کسی باید از حقوق مردم صیانت کند.
پورابراهیمی در پایان سخنانش اظهار کرد: بین وظایف نظارتی مجلس و اهمال، سوء مدیریت و کوتاهی در بازار سرمایه که دخالت مطرح می شود، باید تفاوت قائل شد. طرح چنین سخنانی هم هیچ تاثیری دراستمرار فعالیت های کمیسیون اقتصادی نخواهد داشت و همکارانم در کمیسیون اقتصادی با نهایت تلاش و تعهد نسبت به منافع مردم و مصالح کشور نظارت خود را ادامه می دهند.

 

🔻روزنامه اعتماد
📍بیم و انتظار در بازار مسکن

هفته پیش‌رو، روزهای مهمی در بازار دارایی‌های کشور است. پس از ریزش قیمت در بازار ارز و سکه و البته تعدیل قیمت‌ها در بازار سهام، حالا بخش تقاضا در حوزه مسکن در انتظار «کشف کف قیمتی» است. بخش زیادی از طرف «عرضه» در بازار مسکن، حاضر به کاهش قیمت‌ها نیست و حتی پس از چشم‌انداز کاهشی قیمت ارز نیز با احتیاط وارد بازار شده است. بخش «تقاضا» نیز در حال چانه‌زنی برای ورود به معاملات است. در حال حاضر، «عدم قطعیت» در بازار مسکن نیز وجود دارد و قیمت‌ها از طرف بخش «عرضه» بارها با تغییراتی مواجه می‌شود. پس از بازگشت درج قیمت به وب‌سایت‌ها، در برخی موارد نیز قیمت‌های کاذب و غیرواقعی یا به اصطلاح معامله‌گران بازار مسکن «پرت» نیز در سایت‌ها درج شده و حالا متقاضیان مسکن، ترجیح می‌دهند که در بازدید‌های میدانی و پرس و جوهای کارشناسی قیمت واقعی ملک مورد نظر خود را بیابند.
البته بررسی روند تاریخی بازار مسکن نشان می‌دهد که به‌طور کلی این بازار به ‌واسطه ماهیت دیر نقدشوندگی، واکنش دیرهنگام به تغییر و تحولات سایر بازار‌ها کمی دیرتر افت می‌کند، اما اکنون به ‌دلیل نوسانات شدید بازار‌های اقتصادی (ارز، بورس، خودرو و ...)، بازار مسکن، این سنت همیشگی را کنار زده و واکنش زودهنگام به تحولات داشته است.

ریزش قیمت‌ها کلید خورد
مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این باره به «اعتماد» گفت: با توجه به امیدهایی که در خصوص کاهش نرخ ارز در جامعه به وجود آمده مسکن نیز با تردیدهای قیمتی مواجه شده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه جو روانی و انتظارات تورمی باعث افت قیمت در همه بازارها شده است، افزود: نه تنها نرخ ارز بلکه قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کرده و بورس نیز به کاهش نرخ ارز واکنش نشان داده و ریزش‌هایی را تجربه کرده است البته موضوع طلا فرق دارد، زیرا قیمت آن بر اساس اونس جهانی محاسبه می‌شود اما در مجموع انتظارات برای بازار مسکن نیز کاهشی است.
خسروی در خصوص میزان تقاضا در بازار پس از تغییرات نرخ ارز خاطرنشان کرد: به دلیل افت قیمت‌ها همچنان مردم دست نگه داشته‌اند البته این به معنی این نیست که خرید و فروشی نمی‌شود، معاملات انجام می‌شود اما به دلیل افت قیمت‌ها تردید در این بازار زیاد شده است.

عرضه مسکن افزایش یافت
این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه عرضه مسکن رشد داشته، تصریح کرد: افرادی که در این مدت اقدام به خرید ملک کرده و دست نگه داشته بودند تا در موقع مناسب بفروشند در این شرایط و برای آنکه متضرر نشوند اقدام به عرضه آن به بازار کرده‌اند و همین موضوع هم می‌تواند دلیلی بر ریزش قیمت مسکن باشد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های فروش مسکن گفت: این اقدام به اعتقاد ما غلط است و باعث تشنج در بازار مسکن می‌شود ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی نیز به این موضوع اشاره داشته‌اند و برخی با قیمت‌سازی باعث رشد قیمت‌ها خواهند شد.
خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا درج قیمت‌ها باعث شفافیت در بازار مسکن نخواهد شد؟ افزود: از گذشته کارشناسان مسکن اقدام به قیمت‌گذاری مسکن می‌کردند و قیمت هر خانه بر اساس آخرین معامله‌ای که در آن محله انجام شده بود، برآورد می‌شد حال با این نرخ‌گذاری در اپلیکیشن‌ها تنها شاهد به هم خوردن این بازار هستیم و افرادی که در زمینه سوداگری و دلالی فعالیت دارند و خود عامل بخشی از این قیمت‌های کاذب و حباب آلود محسوب می‌شوند این تحلیل‌ها را در مورد شفافیت ارایه می‌دهند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان سال گفت: با توجه به شرایط موجود و قدرت پایین خرید و انتظار برای کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد معاملات در بازار مسکن رشد چندانی داشته باشد.

اما و اگرها برای تحقق وعده روحانی
بر اساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر مردم و بازاری‌ها در انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز هستند، در این بین وعده حسن روحانی که گفته «تصمیم گرفتیم قیمت دلار را پایین بیاوریم» بی‌تاثیر نیست. انتظارات مثبت در بازار ارز در حالی شکل گرفته است که رییس‌جمهور در هفته گذشته وعده کاهش قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان را در صورت آزادسازی منابع بلوکه‌ شده ایران در کره جنوبی داد. هر چند تحقق وعده روحانی با اما و اگرهای فراوانی همراه است و کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که نمی‌توان برای کاهش قیمت دلار کف مشخصی را تعیین کرد و قیمت ارز تحت تاثیر عواملی همچون عملکرد بازارهای دیگر، تورم، تحریم و... است و نمی‌توان تنها با ورود منابع ارزی به کشور یا با دستور این انتظار را داشت که قیمت‌ها ریزش شدید داشته باشد، اما خوش‌بینی ایجاد شده در بازار برای برداشته شدن تحریم‌ها با پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، باعث شده است چشم ‌انتظار بازار کاهش بیشتر نرخ ارز باشد.
در عین حال به نظر می‌رسد خریداران هم رغبتی برای خرید احساس نمی‌کنند و در انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند و به نظر می‌رسد در صورت تداوم روند کاهشی در بازار ارز، توقع مشتریان برآورده شود.
سوال این است که با این چشم‌انداز می‌توان به رونق بازار مسکن امیدوار بود؟ به نظر می‌رسد بازارها پس از شوک‌های شدید حالا به سمت تعادل قیمت و دوری از نوسان و التهاب خواهند رفت. اتفاقی که می‌تواند در صورت عدم کاهش قیمت‌ها به رکود معاملات مسکن بینجامد و در صورت ثبات اقتصادی و بازگشت قدرت خرید ریال، رونق بازار را در پی داشته باشد. در حال حاضر کمی زود است تا به این سوال پاسخ درستی داد، چراکه خریداران در انتظار سقوط قیمت‌ها هستند و فروشندگان هم کاهش قیمت‌ها را موقتی می‌دانند.
البته پیش از این نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود؛ تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز روی کالاها و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر دارند. طبیعی است امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، باید قیمت‌ها کاهش یابد، چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز، بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد و با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، بحق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالاها و خدمات باشیم.

 

🔻روزنامه کیهان
📍افزایش غیرقانونی قیمت نان با استفاده از بند هرج‌و‌مرج‌ساز

در حالی که مسئولان دولتی اصرار دارند که افزایش قیمتی برای نان فعلا مطرح نیست اما افزایش نرخ از سوی نانوایی‌ها با استفاده از یک بند هرج‌و‌مرج ساز در مصوبه قیمت‌گذاری رخ داده است.
در یکی دو ماه اخیر قیمت نان در اغلب نانوایی‌های تهران در حالی افزایش یافته که مسئولان دولت گفتند افزایش قیمت نان فعلا مطرح نیست.
عباس قبادی؛ دبیر ستاد تنظیم بازار، در یکی از جلسات این ستاد که اوایل ماه گذشته برگزار شد گفت: بحث افزایش قیمت نان فعلا مطرح نیست و اگر بحثی در این باره در رسانه‌ها مطرح می‌شود مسائل کارشناسی است و این به منزله افزایش قیمت نان نیست. قیمت نان همچنان در اختیار استانداری‌های کشور است و هرگونه اظهارنظری در مورد افزایش قیمت نان اظهار نظر فردی و فاقد وجاهت قانونی است.
اگرچه قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته و هیچ مجوز رسمی از سوی مراجع ذیربط برای آن بعد از مصوبه شهریور ماه ۹۸ صادر نشده اما در واقعیت شرایط به‌گونه‌ دیگری است و بررسی قیمت نان در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که بسیاری از واحدهای نانوایی اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند. در حال حاضر نانوایی‌ها نان تافتون ۸۵۰ تومانی را یکهزار تومان و سنگک دو هزار تومانی را ۲۵۰۰ تا سه هزار تومان عرضه می‌کنند.
این افزایش محسوس قیمت نان به شکل کاملا بی‌قاعده اعمال شده اما مسئولان همچنان تاکید دارند که افزایش قیمتی برای نان مطرح نیست(!)
بیژن نوروز مقدم؛ رئیس‌اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه آیا قیمت جدیدی برای نان مصوب شده است؟ گفت: اخیراً قیمت جدیدی برای نان مصوب و اعلام نشده و آخرین افزایش قیمت رسمی نان در شهریورماه سال گذشته اعمال شد.
وی با بیان اینکه قبلا نانوایان به دو دسته آزادپز و دولتی‌پز تقسیم می‌شدند، افزود: در حال حاضر نانوایی‌های آزادپز با دریافت آرد نیمه یارانه‌ای ملزم به رعایت نرخ مصوب شده و عملا به نانوایی‌های نیمه دولتی تبدیل شده‌اند.
رئیس‌اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد: قیمتی که در شهریورماه سال گذشته به صورت رسمی برای نان مصوب و اعلام شد، با توجه به افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت تمام کالاهای دیگر هزینه نانوایان را پوشش نمی‌دهد. البته براساس مصوبه سال گذشته که اعلام شده بود نرخ تا زمانی ملاک عمل است که هزینه‌های تولید افزایش نیافته باشد، بنابراین نانوایی‌ها اقدامی غیرقانونی انجام نداده‌اند.
گفتنی است، قرار دادن این بند در مصوبه افزایش قیمت نان سال گذشته، عملا نوعی هرج‌و‌مرج در قیمت‌گذاری مهم‌ترین کالای خوراکی مردم ایجاد کرده است.

 

🔻روزنامه همشهری
📍انعکاس رشد بورس و اجاره در عایدی خانوارهای شهری

براساس آمارهای رسمی، قانونگذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران، بالاترین درآمد در میان کل گروه‌های شغلی دارند
آمارها نشان می‌دهد در سال۹۸ به واسطه رشد بورس و اجاره مسکونی، ترکیب درآمدهای سالانه خانوارها تغییر کرده و ۵۱.۴درصد آن از محل درآمدهای متفرقه، به‌خصوص درآمدهای بورس و اجاره تامین شده است.
به‌گزارش همشهری، اطلاعات و داده‌های منتشر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی در سال گذشته حاکی از آن است که متوسط درآمد سالانه اظهار شده هر خانوار شهری به ۵۴میلیون‌و۱۰۰هزار تومان رسیده است. بررسی ترکیب این درآمدها از اثرگذاری رشد قیمت سهام در بورس و افزایش اجاره‌بهای مسکونی بر عایدی خانوارهای ایرانی حکایت دارد.
ترکیب درآمد خانوارهای شهری
در سال۱۳۹۸ متوسط درآمد اظهار شده سالانه هر خانوار شهری با ۲۴.۴درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۴میلیون‌و۱۰۰هزار تومان رسیده است که به‌طور میانگین ۳۲.۵درصد از کل آن از مشاغل حقوق‌بگیری تامین شده و ۱۶.۱درصد از آن نیز حاصل فعالیت در مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی بوده است. نکته قابل توجه در بررسی ترکیب درآمد خانوارهای شهری در سال۹۸ این است که در این سال ۵۱.۴درصد درآمدها از محل درآمدهای متفرقه (و نه درآمد حاصل از حقوق‌بگیری و مشاغل آزاد) تامین شده است. بررسی اطلاعات منتشر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال گذشته، درآمد خانوارهای شهری حاصل از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری نسبت به سال قبل ۲۱.۲درصد، درآمد حاصل از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی ۱۷.۸درصد و درآمد‌های متفرقه ۲۸.۸درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر؛ بیشترین افزایش درآمد، در بخش درآمدهای متفرقه بوده است که به‌زعم کارشناسان این وزارتخانه می‌توان آن را ناشی از افزایش اجاره بهای مسکن و تحولات بورس در سال۱۳۹۸ دانست.

سهم یارانه در درآمدها
آمارها نشان می‌دهد در سال۱۳۹۸ بالغ بر ۷۲.۹درصد از درآمدهای یک خانوار شهری از منابع پولی تامین شده که مبلغ آن ۲۱.۳درصد بیشتر از سال قبل است اما سهم آن از مجموع درآمدهای خانوار ۱.۸درصد نسبت به سال۹۷ کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمارها، در سال۹۸ بیشترین متوسط درآمد پولی سالانه یک خانوار شهری معادل ۳۲.۵درصد از درآمدهای متفرقه و پس از آن حقوق‌بگیری خصوصی و تعاونی با سهم ۲۵.۳درصد تامین شده است. همچنین به‌طور میانگین ۴.۱درصد از درآمدهای پولی خانوارهای شهری از محل یارانه دولتی و ۲.۷درصد از آن از محل کمک هزینه (کمک‌های دریافتی خانوار از سازمان‌های اجتماعی و مؤسسات خیریه و دریافتی‌های انتقالی از خانوارهای دیگر) به‌دست آمده است.
تحقیقات نشان می‌دهد در سال۱۳۹۸ در ۴دهک اول درآمدی، بیشترین درآمد پولی سالانه یک خانوار شهری حاصل از حقوق‌بگیری بخش خصوصی و تعاونی بوده و از دهک پنجم به بعد، بیشترین درآمد پولی یک خانوار شهری از محل درآمدهای متفرقه (از جمله حقوق بازنشستگی، اجاره بهای مسکن شخصی، درآمدهای بورسی، سپرده بانکی، ارث و...، تامین شده است. به‌زعم کارشناسان وزارت کار، این آمارها اهمیت معاملات بورس، سود حاصل از سپرده‌های بانکی و درآمد حاصل از اجاره بهای مسکن در زندگی افراد در دهک‌های مختلف درآمدی را تأیید می‌کند؛ به‌گونه‌ای که با حذف این منابع درآمدی، جایگاه بسیاری از افراد در دهک‌های درآمدی جابه‌جا خواهد شد. در حوزه درآمدهای متفرقه پولی، خانوار‌های شهری واقع در دهک نهم با کسب ۳۵.۳درصد و خانوارهای شهری واقع در دهک هشتم و دهم با کسب ۳۳.۵درصد، بیشترین سهم را از این درآمدها به‌خود اختصاص داده‌اند. در مقابل خانوارهای دهک‌های پایین بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را از محل دریافت یارانه دولتی تامین کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یک خانوار شهری واقع در دهک اول ۱۴.۶درصد و یک خانوارشهری واقع در دهک دوم ۹درصد از مجموع درآمدهای پولی خود را از منبع یارانه دولتی کسب کرده‌ است.

مکث
جیب پرپول مقامات
بررسی متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری برحسب گروه شغلی سرپرست خانوار نشان می‌دهد از مجموع ۹گروه شغلی عمده در کشور، بالاترین سطح درآمدی به خانوارهایی اختصاص داشته که سرپرست آنها در گروه «قانونگذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران» اشتغال داشته است. براساس آمارها، متوسط درآمد این خانوارها در سال۹۸ به ۱۰۵میلیون تومان رسیده که دوبرابر میانگین کشور و ۳برابر میانگین درآمد سالانه کارگران ساده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته، از مجموع ۹گروه شغلی عمده، درآمد ۴گروه شغلی بالاتر از میانگین و درآمد ۵گروه شغلی پایین‌تر از میانگین کشور بوده است. در حقیقت درآمد خانوارهایی که سرپرست آنها در گروه‌های «قانونگذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران»، «متخصصان علمی و فنی»، «تکنسین‌ها و دستیاران» و «کارمندان امور اداری و دفتری» اشتغال دارد، بالاتر از میانگین درآمد خانوارهای شهری کل کشور است درحالی‌که خانوارهایی که سرپرست آنها در گروه‌های «کارکنان خدماتی و فروشندگان»، «کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری»، «صنعتگران و کارکنان مشاغل صنعتی»، «متصدیان و مونتاژکاران ماشین‌آلات و رانندگان وسایل نقلیه» و «کارگران ساده»، از درآمدی پایین‌تر از میانگین درآمد خانوارهای شهری کل کشور برخوردار بوده‌اند.


🔻روزنامه شرق
📍مشعل‌ها خاموش می‌شود

مشعل‌های گاز فلر خاموش می‌شود. برای این منظور ابرپروژه بیدبلند با سه‌میلیاردو ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و به جهت جلوگیری از تخریب‌های زیست‌محیطی گازهای فلر و استفاده از این گازها در پتروشیمی به‌عنوان خوراک و تزریق به شبکه مصرف گاز کشور، روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس و حضور وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به بهره‌برداری رسید. یکی از اهداف اصلی ساخت این پروژه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، جلوگیری از ایجاد آلودگی ‏ناشی از سوزاندن گازهای مذکور در فلرها و حفظ سلامت مردم این استان‌ها و محیط زیست منطقه است که به ‌لحاظ همین کارکرد ‏از پروژه بیدبلند خلیج فارس می‌توان به‌عنوان ریه‌های جدید تنفسی در پهنه جغرافیای اجرائی آن نام برد. علاوه بر آن گازهای ‏اسیدی تولیدشده در این پالایشگاه به ‌جای سوزانده‌شدن در فلرهای پالایشگاه، با سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون‌دلاری مجددا فراوری ‏و به چاه‌های نفت آغاجاری برای حفظ تولید صیانتی آنها تزریق می‌شود.‏ در مراسم افتتاح این پروژه همچنین رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی، استاندار و نمایندگان و مقامات محلی نیز حضور داشتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح بزرگ ملی که با ‏همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با سرمایه‌گذاری سه‌میلیاردو ۴۰۰ میلیون دلاری به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ‏این پروژه عظیم که در خاورمیانه بی‌نظیر است، در شرایطی امروز به دست فرزندان این مرز و بوم ‏و این ملت و تلاشگران به افتتاح رسید که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در سایه برجام دست‌و‌بال ما باز شده بود و توانستیم نفت را ‏صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق توسعه وارد شد و توانستیم برای تکمیل و به ‌بهره‌برداری رسیدن این پروژه ‏هزینه کنیم.‏ روحانی افزود: برخی فکر می‌کنند همه پول فروش نفت در اختیار دولت است، درحالی‌که ۳۸ درصد درآمدهای نفتی به ‏صندوق توسعه واریز می‌شود و ۱۴.۵ درصد آن نیز برای توسعه و اداره نفت در اختیار خود شرکت ملی نفت است و امیدواریم ‏سال آینده همان‌طور‌که پیش‌بینی کرده‌ایم، روزانه دومیلیون‌و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و با درآمد حاصل از آن بتوانیم ‏طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای بیشتری را تکمیل و افتتاح کنیم.‏ رئیس‌جمهور به‌نتیجه‌رسیدن طرح جمع‌آوری گازهای مشعل‌سوز (فلرها) را که موجب آلوده‌شدن فضا می‌شوند، یکی از ‏اقدامات مهم محیط زیستی این دولت عنوان کرد و افزود: از همه کارگران، مهندسان و مدیران به‌ خاطر انجام این کار بزرگ بسیار ‏متشکرم.‏ روحانی با بیان اینکه بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی است، گفت: ایران از نظر منابع انرژی جایگاه ویژه و ‏مهم در منطقه دارد و با دراختیارداشتن ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز، بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است و از لحاظ منابع ‏گاز در سطح جهان مقام اول را دارد.‏ رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز در دولت دوازدهم برای اولین‌بار تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب ‏گاز است، افزود: متأسفانه با‌ این‌همه گازی که تولید می‌کنیم، باز هم در زمستان مشکل داریم و ضروری است که مصرف خود را ‏مدیریت کنیم.‏ روحانی افزود: با پول نفتی که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ و بعد از برجام فروختیم توانستیم تجهیزات و قطعات مورد نیاز ‏پالایشگاه‌ها را وارد کشور کنیم و توانستیم این طرح‌های عظیم و بزرگ را به ثمر برسانیم. آنهایی که بدزبان هستند و شاید مطلع ‏نباشند بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و در جهش تولید نقش داشته باشد.‏ رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانی خود گفت: این پروژه عظیم که ۱۸ درصد آن در دولت قبلی و ۸۲ درصد در این دولت ‏اجرا و ۳.۴ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار محصول صادر می‌کند و می‌تواند در ‏‏۴.۵ سال پولی را که برایش هزینه شده درآورد و این جزء افتخارات ماست.‏
تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد
بیژن زنگنه، وزیر نفت، نیز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌ فارس) درآمد سالانه طرح عظیم پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج ‌فارس را ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ‏‏۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد.‏ او اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد ‏دلار با مجموع ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری رسمی برسد، خوشحالم اطلاع دهم که امروز شاهد بهره‌برداری رسمی ‏یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.‏ زنگنه پالایشگاه بزرگ بیدبلند خلیج‌ فارس را ابرپروژه برشمرد و گفت: با راه‌اندازی این ‏پالایشگاه و ظرفیت پالایش روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از خط لوله یکم سراسری در سال ۱۳۵۰ صنعت ‏گاز در ایران شکل گرفت و متولد شد.‏ زنگنه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این مقدار گاز (روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب) با توجه به اینکه در داخل کشور مصرف ‏نمی‌شد با خط لوله‌ای که تا آستارا کشیده شده بود به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شد، یادآوری کرد: تعریف پالایشگاه ‏بیدبلند ۲ به اوایل سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد، در آن مقطع ما مطالعاتی جامع درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان خوزستان انجام ‏دادیم و پس از بحث‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که لازم است تأسیساتی بزرگ و متمرکز برای فراورش گاز بسازیم.‏ وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد و بیش از ۹۵ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری‌شده ‏استفاده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از طرح آماک در دولت اصلاحات انجام شد و بخشی هم در سفر پیشین جناب‌عالی به استان ‏خوزستان به بهره‌برداری رسید.‏ وزیر نفت با بیان اینکه پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج ‌فارس خوراک پتروشیمی بندر امام را تأمین می‌کند، افزود: این پالایشگاه ‏تأمین‌کننده خوراک الفین و پلی‌اتیلن گچساران هم خواهد بود و بیش از یک میلیون تن اتان از پالایشگاه بیدبلند به گچساران انتقال ‏داده می‌شود، قرار است در آنجا (گچساران) یک واحد الفین ساخته شود که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال ‏‏۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.‏ زنگنه ادامه داد: پتروشیمی گچساران خوراک دو واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن را در گچساران و دهدشت تأمین می‌کند و بقیه ‏اتیلن هم به خط لوله اتیلن غرب تزریق می‌شود.‏
بیدبلند خلیج‌ فارس، تا ۱.۵ میلیارد دلار درآمد سالانه خواهد داشت
همچنین مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج ‌فارس در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین هاب گازی غرب آسیا توسط رئیس‌‌‌جمهور با اشاره به اهمیت این ‏پروژه در ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از ایجاد آلودگی ناشی از سوزاندن گازهای همراه با نفت در فلرها گفت: در صورت ‏تأمین خوراک صد‌درصدی این پالایشگاه گاز، بیدبلند سالانه یک‌ونیم میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش خارجی و داخلی خواهد ‏داشت.‏ محمود امین‌نژاد با بیان اینکه سهم سازندگان و پیمانکاران داخلی در ساخت این ابرپروژه، بیش از ۶۵ درصد است، اظهار کرد: در بخش ‏تأمین منابع مالی، دو‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون دلار از بودجه سه‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون‌دلاری پروژه از منابع صندوق توسعه ‏ملی و تشکیل یکی از بزرگ‌ترین کنسرسیوم‌های بانک‌های داخلی شامل بانک‌های تجارت، پارسیان، صنعت و معدن و ملت با ‏عاملیت بانک سپه تأمین شد که انسجام و هارمونی ایجادشده بین سیستم بانکی، گمرک و وزارت صمت در کارسازی و استفاده از ‏این منابع موجب شد که در گشایش و مؤثرشدن این اعتبارات اسنادی، رکوردهای زمانی بی‌نظیری در سیستم بانکی کشور به ثبت ‏برسد.‏
بیدبلند نشان‌دهنده توان‌ اجرای‌ ابرپروژه‌ها توسط بخش غیردولتی است
جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، در این مراسم با بیان اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌ فارس نشان‌دهنده توان بخش غیردولتی در اجرای ابرپروژه‌هاست، گفت: با افتتاح این پالایشگاه گاز و همچنین اجرای پروژه جمع‌آوری گازهای همراه با فلر تا دو‌‌سال‌و‌نیم آینده فلرها در مناطق نفت‌خیز جنوب خاموش می‌شود. نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ خلیج ‌فارس تصریح کرد: این پروژه در اواخر سال ۹۴ زمانی که از بخش دولتی به بخش غیردولتی یعنی هلدینگ خلیج فارس واگذار شد تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشت، امروز و در اواخر سال ۹۹، ۹ ماه است که عملیات نصب مکانیکی این پروژه تمام شده و ما وارد فاز راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه شده‌ایم و خوشبختانه ظرف سه ماه گذشته پنج محموله از محصولات پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس صادر شده و در همین مدت بخش زیادی از خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌های ماهشهر و ایلام از این پالایشگاه تأمین شده است. جعفر ربیعی پس از بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این مجتمع کمتر ‏از ‏پروژه‌های بزرگ دنیا نیست و یک پروژه بین‌المللی است، اظهار کرد: حجم کار و سطح فناوری استفاده‌شده، این پروژه را ‏در ‏سطح پروژه‌های دنیا قرار داده است به‌طوری که در میان چهار نامزد نهایی مگاپروژه بخش انرژی جایزه جهانی در سال ‏‏۲۰۲۰ ‏قرار گرفت و در نهایت به‌عنوان پروژه سوم انتخاب شد که در این انتخاب هم البته مسائل سیاسی دخیل بود وگرنه پروژه اول و ‏دوم ‏انتخاب‌شده در عالم واقعا پایین‌تر از بیدبلند خلیج فارس هستند.‏ وی با بیان اینکه بیدبلند خلیج فارس تنها پروژه‌ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با ‏این ‏حجم اجرا شده است، افزود: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار است که با احتساب طرح جمع‌آوری ‏گازهای ‏مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب به ۴.۶ میلیارد دلار می‌رسد و پروژه‌ای با این عظمت که تنها بازدید از آن چند روز طول ‏می‌کشد چه برسد به ساخت آن، نشان می‌دهد که جز مجاهدت و کار عاشقانه دلیل دیگری برای این سرعت و کیفیت در ساخت این ‏پالایشگاه عظیم وجود ندارد.‏ مدیرعامل هلدینگ خلیج‌ فارس به نقش این پروژه در اشتغال‌زایی و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: ‏اولویت ‏هلدینگ خلیج ‌فارس استفاده از نیروهای بومی است به‌طوری که ۷۹ درصد نیروهای تخصصی این پروژه در دوران ‏بهره‌برداری ‏بومی هستند.‏ ربیعی با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج‌ فارس در شرایط کنونی با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، تصریح کرد: این مجتمع ‏با ‏همین ۴۰ درصد ظرفیت، ۶۰۰ میلیون دلار درآمدزایی دارد که عدد درخور‌توجهی است و همین میزان تولید بخشی از ‏خوراک ‏پتروشیمی‌های ماهشهر را تأمین می‌کرده است. این پالایشگاه تا پایان امسال به ۵۰ درصد ظرفیت می‌رسد و یک ردیف ‏پالایشی ‏‏(ترین) مستقل پالایشگاه با صددرصد ظرفیت کار خواهد کرد.‏ وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی امروز این توان را پیدا کرده است که وارد صنایع بالادست شود، گفت: با تأکید و ‏اعتماد ‏مهندس زنگنه مرز بین بالادست و پایین‌دست برداشته شده است و صنعت پتروشیمی کشور توان مالی و تخصصی مورد ‏نیاز ‏برای ورود به بالادست خود یعنی نفت و گاز را پیدا کرده است.‏ مدیرعامل هلدینگ خلیج ‌فارس از آمادگی ورود این هلدینگ برای اجرای طرح‌های بالادست نفت و گاز به‌ منظور تأمین ‏خوراک ‏پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: این موضوع دو دلیل دارد؛ پتروشیمی‌ها افزون بر توان مالی و فنی، برای تأمین خوراکشان ‏انگیزه ‏بیشتری دارند و می‌توانند این پروژه‌ها را در زمان‌بندی مناسب اجرا کنند.‏ ربیعی به تعریف دو مگاپروژه هرمز در عسلویه و پتروشیمی ماهشهر در هلدینگ خلیج ‌فارس برای ریل‌گذاری این شرکت ‏و ‏صنعت پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: پروژه ۴.۵ میلیارددلاری هرمز با خوراک ترکیبی اتان و بوتان است که از ‏پارس ‏جنوبی تأمین خواهد شد. مجوزهای آن از وزارت نفت گرفته شده است و در حال دریافت زمین از شرکت ملی صنایع ‏پتروشیمی ‏هستیم که امیدواریم تا امسال کلنگ آن زده شود.‏
قدردانی استاندار خوزستان از خدمات هلدینگ خلیج فارس
استاندار خوزستان گفت: هلدینگ خلیج ‌فارس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خدمات چشمگیری را به اهالی شهرستان بهبهان ‏ارائه ‏کرده است که جای قدردانی دارد.‏ غلامرضا شریعتی در این نشست خبری تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که آقای ربیعی و مجموعه هلدینگ خلیج فارس چه ‏برای ‏ماهشهر، چه برای بهبهان و چه موارد دیگر درباره مسائل مرتبط با پتروشیمی‌های این هلدینگ با مسئولان استان، نمایندگان ‏و ‏مؤثران مرتب در تماس بوده و هستند تا اعتراض و مشکلی ایجاد نشود و این هلدینگ در زمینه مسئولیت اجتماعی ‏کمک‌‏حال استان بوده است.‏ وی ادامه داد: سال‌های زیادی است که گازهای همراه تولید نفت در کشور سوزانده می‌شود در صورتی ‌که ‌باید با ‏جمع‌آوری ‏آنها امکان تبدیل به سرمایه و ثروت (تبدیل خوراک پتروشیمی‌ها) فراهم می‌شد.‏ وی با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس هم‌اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ‏که ‏بعد از اجرای کامل پروژه جمع‌آوری گازهای همراه تولید نفت، این پالایشگاه به صددرصد ظرفیت برسد.‏ استاندار خوزستان با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌ فارس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خدمات چشمگیری را به اهالی ‏شهرستان ‏بهبهان ارائه کرده است، افزود: معمولا تعهد صنایع پیش از بهره‌برداری مرسوم نیست اما پالایشگاه بیدبلند متعهدانه در ‏این رابطه ‏فعالیت داشته است.‏



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین