جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 8:33:47 PM
الیاس نادران:

الیاس نادران، نماینده مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تالار شیشه‌ای است؛ ما پول‌های زیر فرش را روی فرش گذاشتیم و جلوی دست‌اندازی به منافع کشور را گرفتیم.
مجلس تالار شیشه‌ای است/ پول‌های زیر فرش را روی فرش گذاشته‌ایم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، الیاس نادران در نشست خبری ظهر امروز (پنج‌شنبه) خود اظهار کرد: در مورد نرخ ارز نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون تلفیق در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نشده و برخلاف آنچه گفته می‌شود همیشه نرخ ارز محاسباتی در بودجه وجود داشته که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار یا حتی بانک مرکزی مراجعه می‌کنید شکاف قابل ملاحظه‌ای می‌بینید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما از آنچه در مجلس انجام شد دفاع می‌کنیم و از ایده مجلس در مورد دغدغه‌های موجود در خصوص دارو، کالاهای اساسی و نحوه‌ی توزیع یارانه‌ها در آینده نزدیک رونمایی خواهیم کرد این کار هم به دلیل نگرانی از شیطنت و حاشیه‌سازی‌هاست.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: بخش قابل توجهی از حوزه‌های درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و ما به جمع‌بندی نهایی نزدیک شده‌ایم که لازم دیدم گزارشی ارائه کنم و دلمشغولی‌هایی که بابت برخی حاشیه‌سازی‌ها در مورد کمیسیون تلفیق ایجاد شده را کم کنم و از تلاش شجاعانه و کارشناسانه کمیسیون تلفیق دفاع کنم. متاسفانه ما دچار دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم. مسئولین اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و معاونین رییس جمهور از ما درخواست و حتی بعضا التماس می‌کنند که تصمیم شجاعانه در مورد نرخ ارز بگیرید تا رانت‌خواری از بین برود و به حداقل برسد و منافع یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود. البته من به مواضع رسمی مدیران کاری ندارم اگر دولت مدیران را در این سطح امنیتی اداره نمی‌کرد آنها نیز امروز پشتیبان مجلس شورای اسلامی می‌شدند.

نادران اضافه کرد: زمانی که لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد برآورد اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست من در جمع‌های کارشناسانه نشنیدم که کسی از لایحه دولت دفاع کند؛ تعبیر اولیه هم این بود که این لایحه برا فروپاشی تنظیم شده نه اداره کشور. هنر عزیزان ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این مریض بدحال و اورژانسی را به نحوی اداره کنند که امکان حیاتش وجود داشته باشد. ما یکی از بهترین ترکیب ‌ها را در کمیسیون تلفیق داریم و اعضای این کمیسیون سوابق متعددی در حوزه بودجه و کارشناسی دارند ضمن این‌که از بازوهای کارشناسی مجلس شورای اسلامی مثل دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها و مراکز تصمیم‌ گیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک می‌کنند چه مجموعه‌های کارشناسی وزارتخانه و چه سازمان برنامه و بودجه استفاده می‌کنیم و صمیمانه‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: قرار بود بعد از گشایش‌ها دلار ۱۰۰۰ تومان شود اما الان اگر دولت دلار را در ۲۵ هزار تومان نگه دارد جزو افتخارات‌اش است. ما در بودجه مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی و نرخ ارز بازار را داریم که در واقع حیات خلوت دولت‌هاست و به هر شکلی که می‌خواهند آن را هزینه و توزیع می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بودجه‌ای که قرار بود با ۱.۱ میلیون بشکه صادرات در روز و ارز ۳۰۰۰ تومانی بسته شود یکباره با دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و ارز ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این نه تغییر رویکرد کارشناسی، بلکه تغییر رویکرد سیاسی بود. وزیر نفت می‌گفت برای رسیدن به دو میلیون و ۳۰۰ هزار صادرات دو مقدمه نیاز داریم یکی این‌که حاکمیت مساله‌ی تحریم را حل کند که در واقع به این معناست که تسلیم نظام سلطه شود و دیگر این‌که در سه ماه ۶۰۰ میلیون دلار پول می‌خواهیم که ظرفیت را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم بنابراین اساسا ارز ۱۱ هزار تومانی و صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه جزو توهمات در بودجه بود که ما تلاش کردیم ارقام را واقعی کنیم و به جای این‌که رانت‌های نفتی به ۱۰ شرکت و نهایتا یک شرکت تعلق گیرد به همه مردم اختصاص یابد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: اعداد و ارقام برای ما تقدسی ندارند و خط قرمز نیستند آنچه خط قرمز ماست منافع مردم، امینت کشور و معیشت مردم و حمایت از تولید و اشتغال است، لذا بی‌اعتنا به اظهارات رسمی مقامات دولتی و براساس پشتوانه کارشناسی و مصالح ملی به دنبال این هستیم که منافع به مردم اصابت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما به جای رد لایحه و این‌که دولت در جلسه سه نفره سران قوا به تصمیم برسد اجازه تصمیم را به همه نمایندگان دادیم. همه تلاش ما این بود که علی‌رغم ایرادات اساسی و مبنایی که با رویکرد دولت در لایحه و توزیع امکانات و تنظیم منابع داریم تلاش کنیم اصلاحات ساختاری بودجه‌ای را به صحن علنی تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

نادران اضافه کرد: ما در لایحه در بخش منابع برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد کار کارشناسی انجام دادیم دولت برای برداشت از منابع نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این بخش کوچکی از کل برداشت از منابع است که در بودجه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: دولت بنا داشت با اختیارات خود حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. نباید خدایی نکرده در تعاملات‌مان دچار خطای تحلیل شویم. دولت همچنین یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته بود که با توجه به سهم ۴۸ درصدی دولت از درآمدهای نفتی در واقع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود یعنی دو سال بعد هم باید برای استقراض در سال ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی تحویل زمین سوخته به دولت بعد دادن که ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این‌که کمیسیون تلفیق به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان در لایحه بودجه بوده اضافه کرد: متاسفانه همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه صورت می‌گرفت انجام نشد زیرا ظرفیت اجرایی کشور توان انجام اصلاحات ساختاری را ندارد اصلاحات بیش از این بود ولی ما به این حد کفایت کردیم تا در دولت‌های بعدی و سال‌های آتی مجلس شورای اسلامی اصلاحات را رو به جلو انجام دهد و نهایتا آنچه آرزوی ۴۰ ساله ملت و منویات رهبری برای کاهش وابستگی به نفت است محقق شود.

نادران یادآور شد: دولت و مجالس در سال‌های گذشته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ارقام محاسباتی‌شان در بودجه چقدر بوده؟ آنها از ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودند اما آیا در عمل این رقم در سفره مردم نشست؟ در سال ۱۳۹۹ دولت به دلیل فقدان منابع ارزی دست ‌اندازی کرد و ارز در اختیار ۱۰ شرکت قرار گرفت آیا این در جهت تامین منافع مردم بود؟ اگر هشت میلیارد دلار را برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیرید نفری ۱۰۰ دلار می‌شود آیا این کاهش ارزش باعث شد که مردم تصور کنند ۱۰۰ میلیارد دلار در سفره‌شان به نفع‌شان شده یا منافع به جیب دیگران و بعضا کشورهای همسایه رفت. برخی کالاها حداقل ۵۰ درصد مصرف‌شان بالا رفته اما آیا مردم بیشتر از آنها استفاده کرده‌اند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است. آیا ما متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا مردم ایران؟ آیا اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند چاره کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ عامه مردم خصوصا طبقات محروم و متوسط مطمئن باشند این مبالغ مستقیم به سفره مردم می‌رود و دست واسطه‌ها قطع خواهد شد.

وی اظهار کرد: برخی کسانی که منافع‌شان قطع می‌شود حتما از طریق رسانه‌ها و ابزارهای در اختیارشان جوسازی می‌کنند فقط یکی از وارد کننده‌ها از یارانه‌ای که کل ملت ایران در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده از قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر منفعت کسب کرده است. ما که برای انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌ اسپانسر نداریم ولی‌نعمت ما مردم هستند و ما به احدی بدهکار نیستیم و با کسی رو دربایستی نداریم، اما این افراد تلاش می‌کنند در بازار ایجاد تلاطم کنند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: ما بنا داریم در حوزه مصارف و نحوه‌ی مدیریت بازار ایده خود را رونمایی کنیم ولی مردم مطمئن باشند جلوی انحصارات را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم گرانی را به مردم تحمیل کنند. از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ هر تفاوتی نسبت به تا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ اتفاق بیفتد از پیش برای آنها جبران شده است. ما در مورد یارانه‌های سوخت تجربه داریم یکی سال ۱۳۸۸ که بعد از سال‌ها مطالعه و انتخاب شیوه‌های مختلف قبل از گرانی قیمت بنزین یارانه مردم در کارت‌های سوخت آنها بود و دیگری سال ۱۳۹۸ که برعکس مردم همان شب و آقای رییس جمهور فردای آن روز فهمید بنزین گران شده و نتیجه آن آشوب اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود و ناچار شدیم یارانه اندکی به مردم بدهیم. ما این مسیر را طی نمی‌کنیم و تجارب دهها ساله را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم با این شوک درمانی زندگی مردم دچار آشوب شود.

نادران همچنین اضافه کرد: برخی عزیزان دولت که کارشناس اقتصادی هم نیستند گفتند با تغییر نرخ ارز محاسباتی و حقوق گمرکی قیمت‌ها چهار برابر خواهد شد آیا واردات کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد نصیب مردم شد یا وارد کننده؟ آیا هزینه ارز ۴۲۰۰ تومانی را مردم باید بدهند یا تولید کننده؟ تولید کننده همه اجزا را به قیمت بازار تهیه می‌کند آیا درست است بگذاریم گوشی و موبایل ۶۰۰ و هزار دلاری با ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه شود منافع آن به جیب چه کسی می‌رود؟ ما همه توان کارشناسی خود را برای این قرار دادیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان این‌که نظام گمرکی کشور باید تک نرخی باشد یادآور شد: آیا این نرخ‌ها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا وارد کننده؟ بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش عمده‌ای هم غیرضروری، جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند عرض ما به دوستان دولت این است که به جای ناترازی در بازار ارز منافع حاصل از رانت‌های ایجاد شده را به مردم برگردانید.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون تلفیق در حوزه مالیات برای حمایت از تولید و اصنافی که از کرونا آسیب دیدند پنج واحد درصد تخیف مالیاتی قائل شد در عین حال ما برای خودروهای لوکس و درآمد بالا حتما مالیات بیشتر وضع کرده و می‌کنیم. متاسفم که دولت باید به این واقعیت اغرار کند که ضریب جینی به ۴۳% درصد رسیده یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند و شکاف درآمدی زیاد شده است. ما بنا داریم نسبت‌ها را اصلاح کنیم.

نادران تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد ما قول داده بودیم آسیب‌های اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و بر سر وعده‌مان هستیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه شد دهها برابر امنیت ملی و امنیت اجتماعی به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد ما بودجه را برای کارمندان دولت نمی‌نویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دست‌شان به مقامات نمی‌رسد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ درباره علت پیش بینی میزان فروش صادرات نفت در لایحه بودجه خاطر نشان کرد: من نیت‌خوانی نمی‌کنم ولی اقرار مدیران دولت در کمیسیون تلفیق این بود که حاکمیت تلاش کند تحریم‌ها برداشته شود؛ ما این توهم را کنار گذاشتیم البته حرف دومی را هم پیش بینی کردیم نکته‌ دیگر این بود که وقتی دولت لایحه بودجه را تقدیم کرد سهم صندوق توسعه را ۲۰ درصد فرض گرفته بود در حالی که باید ۳۸ درصد می‌شد. این مابه‌التفاوت با نامه رهبری در مورد حراست از منافع صندوق توسعه دولت را به هم ریخت. دولت ابتدا بنا نداشت به این نامه بنا کند؛ در کمیسیون تلفیق بحث مفصلی شد و دولت شفاها اقرار کرد از قبل تجدید محاسبات براساس اجازه جدید ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری دارد. ما تا از دولت نحوه جبران این عدد را با نامه کتبی از شخص رییس دولت نگرفتیم کلیات را تصویب نکردیم و گفتیم تصویب کلیات موکول به این است که دولت مسئولیت جبران آن را برعهده گیرد و حالا این نامه در اختیار ماست.

نادران اضافه کرد: ما برای اقشار متوسط و کم‌درآمد این جبران را در نظر گرفتیم و هزینه‌های رفاهی آنها را پیش بینی کردیم کجای بانک مرکزی و خزانه‌داری کل ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ اگر دولت ذخائر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ماست را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است؟ اگر امکان‌اش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی دولت پارسال این عدد را ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ در نظر گرفته بود مردم ارز را چند خریدند؟ مابه‌التفاوت آن کجا رفت؟

وی در پایان اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تالار شیشه‌ای است؛ ما پول‌های زیر فرش را روی فرش گذاشتیم و جلوی دست‌اندازی به منافع کشور را گرفتیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین