يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 10:09:58 PM
اقتصادنامه کسب اطلاع کرد:

منابع موثق از مثلث نوبخت، سیف و نهاوندیان به عنوان ماموران تشکیل تیم اقتصادی دولت خبر می دهند.
مثلث نوبخت، سیف، نهاوندیان مامور تشکیل تیم اقتصادی دولت/ افزایش نگرانی ها نسبت به ترکیب تیم سیاستگذاران اقتصادی

به گزارش اقتصادنامه، چند روز پس از آنکه الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توئیتر خود نوشت که اخبار خوب و خوشایندی از ترکیب تیم اقتصادی دولت به گوش نمی رسد، یک منبع آگاه از قطعی شدن حضور نوبخت، سیف و نهاوندیان در دولت دوازدهم خبر داد.

بر این اساس محمدنهاوندیان که از او به عنوان سهمیه علی لاریجانی در دولت روحانی نام برده می شود، به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی خواهد شد و محمدباقر نوبخت نیز به عنوان سهمیه حزب اعتدال و توسعه در ریاست سازمان برنامه و بوجه ابقا می شود. ولی اله سیف نیز که تا شهریور ماه سال آینده به طور طبیعی ریاست بانک مرکزی را بر عهده خواهد داشت نیز در پست خود ابقا می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که این تیم به لحاظ تئوریک هیچ نسبتی با هم نداشته و مشخص نیست سیاست های کلان اقتصادی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت.

اگرچه انتقادها نسبت به بکارگیری سیف و نهاوندیان کمتر است اما برخی از منتقدان خواهان کنار گذاشتن نوبخت از تیم سیاستگذاری کلان اقتصادی کشور هستند.

به باور برخی از کارشناسان بهتر است کابینه جدید از گروهی متشکل از متخصصان رشته‌هایی مانند مدیریت منابع انسانی، سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت دولتی، اقتصاد و علوم سیاسی و البته با بهره‌گیری از نظرات تعدادی از مدیران اجرایی بسیار باسابقه و موفق تشکیل شود.

از نظر آنان با تشکیل این تیم می‌توان نسبت به طراحی یک مدل شایستگی مدیریتی عمومی ویژه مدیران ارشد وزارتخانه‌ها (وزیر، معاون وزیر و مدیران کل) در سطح اول و مدیران دولتی دیگر در لایه دوم اقدام کرد. سپس براساس آن می‌توان در آینده با شیوه‌ای نظام‌مند، ملاک‌های انتخاب وزرا، معاونان وزیر و مدیران کل وزارتخانه‌ها و از آن مهم‌تر پرورش چنین مدیرانی را مورد توجه قرار داد.

این کارشناسان بر این باورند که در این مسیر باید به درس‌آموزی از تجربه‌های گذشته در این زمینه نیز پرداخت و سیاست‌هایی که در گذشته با هدف تامین اهداف مشابهی تدوین شده‌اند، ولی نهایتا دارای اثربخشی کافی نبوده‌اند، مورد مداقه علمی و عملی قرار گیرند.

به باور آنان در صورت فعالیت بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی رسمی در نظام سیاسی کشور، چنین الگوهای شایستگی ممکن است در داخل این نظام‌ها نیز در راستای تحقق اهداف کشور به‌طور همزمان مورد توجه و استفاده قرار گیرند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین