دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:53:30 AM

بیش از ۴۰ ساعت از آغاز شمارش آرا گذشته ولی هنوز رییس جمهور بعدی آمریکا مشخص نیست. 
بایدن یا ترامپ؛ شانس کدامیک بیشتر است؟

قراره نتیجه نوادا در دو سه ساعت آینده مشخص بشه. اگه بایدن در نوادا پیروز بشه، رییس جمهور بعدیه. با توجه به اینکه نوادا در انتخابات قبل به کلینتون رای داده بود و آرای شمارش نشده هم عمدتا در بخشهای دموکرات نشین هستند، شانس بایدن در نوادا بالاست. لذا بازارهای شرط بندی الان ۹۰٪ شانس برای ریاست جمهوری بایدن منعکس می کنند. البته احتمال ۹۰٪ به معنی قطعی بودن نیست. احتمال جفت شیش کمتر از ۳ درصده، ولی باز پیش میاد.

اگه ترامپ در نوادا پیروز بشه، توجهات میره به سمت جورجیا و پنسیلوانیا. در جورجیا ترامپ جلوه، ولی فاصله ترامپ و بایدن به کمتر از ۱۴ هزار رای رسیده. هنوز بیش از ۵۰ هزار رای جورجیا شمارش نشده. لذا نتیجه جورجیا هنوز غیرقابل پیش بینیه. در پنسیلوانیا هم ترامپ جلوه، ولی فاصله ۱/۷٪ هست و هنوز ۸٪ ارا شمارش نشده، ارایی که بیشترشون در مناطق دموکرات نشین هستند. به این دلایل، نتیجه پنسیلوانیا و جورجیا تا پیش از شمارش آخرین رای مشخص نمیشه. کافیه از بین نوادا، پنسیلوانیا، یا جورجیا، بایدن در یکی پیروز بشه، تا رییس جمهور بعدی باشه.

البته بایدن با یک ریسک دیگه هم مواجه هست و اون آریزوناست. ۸۶٪ آٰرای آریزونا شمارش شده، و بایدن ۲/۴٪ جلوه. آسوشیتدپرس گفته مطمئنه که بایدن پیروز انتخابات آریزونا خواهد بود، ولی نیویورک تایمز شک داره. اگه شک نیویورک تایمز به جا باشه و نتیجه آریزونا به نفع ترامپ بچرخه، دیگه نوادا برای بایدن کافی نخواهد بود. بدون آریزونا، بایدن نیازمند جورجیا یا پنسیلوانیا خواهد بود.

همونطور که پیش بینی میشد، ستاد ترامپ کار رو به دادگاه کشونده. ستاد ترامپ از سه ایالت شکایت کرده، تا جلوی شمارش آرا رو بگیره. در ویسکانسین هم تقاضای بازشماری آرا داده. قاضی، ساعاتی پیش شکایت از ایالت جورجیا رو رد کرد، چرا که ستاد ترامپ هیچ شواهدی برای تخلف ارائه نکرده بود. گفته میشه سایر شکایات ترامپ هم شواهد محکمه پسندی نداشتن.

در آمریکا دولت فدرال مجری انتخابات نیست، بلکه دولتهای ایالتی مجری انتخابات هستند. لذا کاری از دست ترامپ بر نمیاد، بجز اینکه نظاره کنه، و اگه تخلفی دید، از دولت ایالتی شکایت کنه. بعد از مشکلات انتخابات سال ۲۰۰۰، قوانین و ساز و کارهای انتخاباتی آمریکا اصلاح شد. به نظر میاد در این انتخابات، دولتهای ایالتی با نظم خاصی شمارش آرا رو برگزار کردند و تا اینجا هیچ بهانه‌ای به ستاد ترامپ نداده‌اند. در اعتراض ستاد ترامپ به چهار ایالت مختلف هم میشه دید که دستشون خالیه. از این جهت گمان میره که کش و مکش قضایی بر سر انتخابات دیگه چندان طول نکشه.

اگه نتیجه نوادا در دو سه ساعت آینده منتشر بشه، و بایدن پیروز بشه، عملا کار همین امروز تمومه. اگه نه، به احتمال زیاد فردا، با نهایی شدن نتیجه انتخابات پنسیلوانیا و جورجیا، تکلیف رییس جمهور بعدی آمریکا مشخص میشه.

منبع: وقایع اقتصادیه


دکتر پویا ناظران، اقتصاددان

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین