پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 8:08:00 PM
از سوی فیض اله عرب سرخی صورت گرفت:

فیض اله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی به تحلیل سیاسی نزاع میان عربستان و قطر پرداخت.
تحلیل سیاسی نزاع عربستان و قطر/ تنش ها فارغ از ایران است
اقتصادنامه: در ماجرای بهار عربی اختلاف موضع اشکاری میان کشورهای منطقه بوجود آمد که از جمله تفاوت موضع قطر با عربستان بود. قطر همراه با دولت حزب عدالت و توسعه از موضع اخوان المسلمین حمایت کرد و این اشتراک موضع منشاء ایجاد اختلاف شد و در ادامه کمک عربستان به سقوط مرسی و حمایت از السیسی این اختلافات را برجسته تر کرد.
شورای همکاری سه پاره شده است. عربستان، إمارات و بحرین در یکسو، قطر در مقابل آنها و کویت و عمان هم با موضعی متفاوت میان این دو جناح. اما آنچه اهمیت دارد اینکه قطر در منطقه تنها نیست دو کشور قدرتمند منطقه یعنی مصر و ترکیه هرکدام جانب یکسو را دارند و این اهمیت منازعه را بیشتر می کند. بنابراین قطر و متحدینش موضوع این صف بندی را جدی می کنند.
این صف بندی جدید نیست اما با حمایت دولت امریکا از جناح عربستان فرصتی برای ظهور و بروز یافته است. بنابراین حداکثر می توان از شدت شعله های آن کاست. یکی از دلایلی که عربستان و متحدینش سعی دارند پای ایران را به میان بکشند این است که از تضاد ایرانی-عربی ایجاد شده به نفع تقویت موضع خود استفاده کنند والا این دعوا بر سر ایران نیست.
اختلافات منطقه ای و تشدید آن وقتی به گسترش ناامنی ها منتهی می شود به نفع ایران نیست، اما ایران می تواند با فعال کردن دیپلماسی منطقه ای خود به بهبود شرایط منطقه کمک کند. این دسته بندی حتما در سرنوشت سوریه و فلسطین  موثر خواهد بود، بنابراین اتخاد موضعی دوراندیشانه در این موضوع اهمیتی استراتژیک خواهد داشت.


منبع: امتداد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین